محیط زیست

توسعه بی سابقه منابع مالی سبز چین؛ نماد عملگرایی پکن در مقابله با بحران اقلیمی

بر اساس گزارشی تازه منتشر شده همزمان با اولین سالگرد اعلام اهداف آرمان گرایانه اقلیمی چین، این کشور همزمان با قدم گذاشتن در مسیر خنثی سازی انتشار کربن، منابع مالی بیشتری را جهت تحقق بخشیدن به پروژه های سبز و سازگار با محیط زیست خود اختصاص داده است.

«شی جین پینگ» رهبر چین در سخنرانی ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که هدف کشورش به حداکثر رسانیدن انتشار دی اکسید کربن تا قبل از سال ۲۰۳۰ و خنثی سازی انتشار کربن تا قبل از ۲۰۶۰ است.

در گزارش تازه منتشر شده تحت عنوان «خنثی سازی کربن: چین در عمل» که به صورت مشترک توسط سه مؤسسه از جمله مؤسسه مطالعات مالی «چونگ‌یانگ» در دانشگاه «رنمین» چین تالیف شده، آمده است که این کشور در طول سال گذشته (۲۰۲۰)، قدرت بی سابقه خود در اقدام در مسیر توسعه سبز را به تصویر کشیده است.

طبق این گزارش، برای مثال، سیاست های اعمال شده سال گذشته توسط بانک خلق چین، باعث حرکت منابع مالی به سمت تقویت اجرای پروژه های سبز و کم کربن در این کشور شده است. بر این اساس، تا پایان سه ماهه دوم، مانده وام های مربوط به پروژه های سبز، بر اساس ارزهای داخلی و خارجی، رقمی معادل ۱۳.۹۲ تریلیون یوان (۲.۱۶ تریلیون دلار) برآورد شده که رشدی ۲۶.۵ درصدی را بر مبنای سالانه تجربه کرده است. نرخ رشد نیز ۱۴.۶ درصد بالاتر از میانگین نرخ رشد وام دهی گزارش شده است. از طرف دیگر، وام برای سرمایه گذاری در پروژه های منجر به کاهش مستقیم و غیر مستقیم انتشارات کربنی نیز به ترتیب، ۶.۷۹ و ۲.۵۸ تریلیون یوان گزارش شده است.

این آمار مجموعا ۶۷.۳ درصد از وام های سبز را تشکیل می دهند که نشان دهنده این است که با شروع به کار مربوط به تحقق بخشیدن به اهداف دو گانه کربنی چین که رسما وارد فاز سریع خود شده، حمایت مالی سبز برای کاهش انتشارات کربنی در این کشور نیز جهشی بزرگ و رو به جلو داشته است.

نهادهای مالی چین به طور پیوسته در حال افزایش مشاغل سبز خود هستند؛ به عنوان مثال، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، مانده وام سبز بانک صنعت و تجارت چین، به رقمی معادل ۱.۸۵ تریلیون دلار رسید که با رشدی ۲۲۰ میلیارد یوانی نسبت به شروع سال همراه بوده است. بانک چین نیز اقدام به صدور اوراق قرضه اقلیمی و سبز با ارزهای متعددی خارجی کرده است.

«کوین رود» نخست وزیر سابق استرالیا در جریان سخنرانی ویدئویی در سمینار آنلاین مربوط به «خنثی سازی کربن؛ چین در عمل»، تاکید کرد که چین اقداماتی به مراتب جدی تر را همزمان با حرکت به سوی تحقق بخشیدن به اهداف اقلیمی اش عملی کرده است؛ بر اساس اظهارات کوین رود، مقامات مرکزی چین یک گروه پیشگام را در راستای تحقق دو هدف کربنی خود ایجاد کرده اند و تهیه پیش نویس برنامه های عملی مشخص سطوح مختلف دولتی، شرکتی و سایر بخش های اجتماعی در چین سرعت گرفته و آنچه در این بین بیشتر از همه دلگرم کننده است، توسعه منابع مالی سبز در چین است.

بر اساس اظهارات نخست وزیر سابق استرالیا، وام های سبز ارائه شده از سوی برخی بانک های چین در حال حاضر مجموعا به رقمی تقریبا ۲ تریلیون یوان می رسد و تمامی این امور نشان دهنده رویکرد مسئولیت پذیرانه و عملگرایی چین در بررسی بحران اقلیمی است.

جمعیت عظیم چین و اقتصاد بزرگ آن،‌ باعث شده است که این کشور به بزرگ ترین تولید کننده کربن در جهان تبدیل شود اما با این حال تحقیقات آمریکا نشان می دهد که سرانه انتشار کربن چین در رتبه یازدهم جهان قرار داد و صرفا معادل ۴۵ درصد از سرانه انتشار کربن آمریکاست./فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا