محیط زیست در صنعت و معدن

نیروگاه مازوت سوزاند، اما نه کسی استعفا داد، نه کسی عذرخواهی کرد

مدیرعامل موسسه سبزاندیشان اراک گفت: روزهاست که در نیروگاه حرارتی شازند مازوت سوزانده می شود، اما کسی نه عذرخواهی می کند و نه کسی استعفا کرد.

حمید اخوان سیزدهم بهمن ماه در صحن رسمی شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه نیروگاه حرارتی شازند به دلیل مصوبات بالادستی، جانمایی اشتباه و نداشتن فیلتراسیون، اجازه سوزاندن مازوت را ندارد، اظهار کرد: متاسفانه به شکل غیرقانونی برای نیروگاه اجازه استفاده از دو میلیون لیتر مازوت مصوب شد، اما پس از آن این رقم به ۲.۵ میلیون لیتر، سه میلیون لیتر و امروز به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

وی تاکید کرد: رییس جمهوری با حضور در استان مرکزی گازسوز بودن همیشگی نیروگاه را قول داد، اما چرا کسی پای حرف خود نمی ماند، استاندار مرکزی ابتدای سال جاری اعلام کرد که شیر مازوت پلمب شد، اما بعدا متوجه شدیم که این پلمب شفاهی بوده و نمی دانستیم چیزی تحت عنوان پلمب شفاهی هم وجود دارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه حداقل در دهه فجر اجازه تنفس هوای سالم را به مردم هدیه می دادید نه اینکه دو میلیون لیتر به ۴.۹ میلیون لیتر افزایش یابد، گفت: کار وارونه در اراک این است که به جای جلوگیری از انتشار آلودگی از مبداء، اجازه می دهیم که هر نوع آلودگی تولید شود و پس از رسیدن به شرایط غیراستاندارد واکنش نشان می دهیم در حالی که برای همه این عوامل تکلیف قانونی وجود دارد.

وی اظهار کرد: یک مسئول می گوید، مازوت کیفیت بدی دارد، یکی می گوید نیروگاه ها فیلتراسیون ندارند چون گران است، دیگری می گوید که کمبود برق است و باید برای تولید برق مازوت سوزاند، مردم یا خاموشی را تحمل کنند یا با مازوت کنار بیایند، این سه عامل نشان از عدم اجرای قانون در کشور دارد.

اخوان تصریح کرد: متاسفانه روزهاست که نیروگاه مازوت می سوزاند، اما کسی از مردم عذرخواهی نکرد، حتی یک نفر استعفا نداد و مردم را به دلیل بد مصرفی مقصر می دانند.

این فعال محیط زیست گفت: آلودگی هوای اراک جوانب مختلف دارد و یک بخش آن نیروگاه است و باید به عوامل آلاینده شهری نیز توجه داشت، فصل بودجه ریزی برای شهرداری است، بودجه سال گذشته اراک محیط زیستی نبود ولی امسال می توان ارقام منطقی تری را در راستای اولویت های محیط زیستی تعیین کرد.

محمدرضا خالقی اردهالی عضو هیات مدیره موسسه سبز اندیشان اراک نیز با بیان اینکه مازوتی که در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده می شود، ۳.۵ درصد گوگرد دارد که سه برابر میزان استاندارد است، سهم ساکنان شهرهای اراک، شازند و مهاجران را روزانه ۱۰۰ گرم گوگرد عنوان کرد که با هر نفس فرو می دهند.

وی اظهار کرد: گوگرد می خوریم تا گاز صادر شود و ماینرها ارز دیجیتال استخراج کنند و به تعطیلی ادارات بسنده شود، اما سوگند می خوریم که تا بستن شیر مازوت سکوت نکنیم.

خالقی اردهالی با تاکید بر اینکه علیه نیروگاه و کسی که شیر مازوت را باز کرده است، اعلام شکایت می کنیم، گفت: امروز مسئله سوزاندن مازوت نیست موضوع عدم رعایت قانون است. مصرف مازوت خلاف قانون است. چه کسی باید جوابگو باشد که نیروگاه با چه اجازه ای و با چه حکم غیرقانونی مازوت می سوزاند. نباید از کنار ماجرا ساده عبور کرد.

وی با بیان اینکه چه مسئله سری در سوزاندن مازوت است، باید از مسئولان بخواهیم که پاسخگو باشد، اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید علت عدم ارائه میزان گوگرد توسط ایستگاه مخابرات و شریعتی را بیان کند، اما شرایط کنونی و نوع فعالیت این ایستگاه ها، کم کاری های سازمان به شمار می رود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا