محیط زیست

«نابودی» یک سرمایه عظیم با خشک کردن هر درخت

یک دکتری اکولوژی با بیان اینکه تهران زمانی به چنارستان معروف بود و ماهیت، اصالت و منزلت این شهر تا حد زیادی به درختان چنار سبزی وابسته بود،گفت:باید با افراد سودجو برخورد جدی شود. اگر با اغماض از کنار این موضوعات بگذرند، افراد دیگر این کار را تکرار می‌کنند.

درختان زیادی در سطح شهر تهران قربانی منفعت‌طلبی مالکان شده‌اند. در تازه‌ترین اقدام ملک نوسازی در خیابان ولیعصر تقاطع محمودی مشاهده شد که طی سال‌های گذشته عملیات عمرانی آن موجب خشک شدن ۱۰ اصله درخت چنار قدیمی شده است.

رامین عرفانیان درباره خدماتی که درختان چنار به شهر ارائه می‌دهند، گفت: واژه‌ای تحت عنوان ارزش خدمات اکولوژیک وجود دارد که از جنبه‌های مختلفی قابل محاسبه و ارزشیابی است که با اندازه‌گیری و درنظر گرفتن آن‌ها به ارزش‌های مادی و ریالی دست می‌یابیم.

وی افزود: بسیاری از ارزش‌های پنهان همچون پالایش هوا،کاهش ذرات کمتر ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون هوا ، تولید اکسیژن، زیبایی منظر و… قابل محاسبه نیست و با در نظر گرفتن یک درخت ۸۰ ساله متوجه می‌شویم که عدد و رقم این ارزش‌ها بسیار بزرگ و عجیب و غریب می‌شودو خشک شدن آن‌ها موجب از بین رفتن یک سرمایه بزرگ می‌شود.

این دکتری اکولوژی با تاکید براینکه بسیاری از جنبه‌ها قابل محاسبه نیستند ولی برای تهران میراثی ماندگار هستند،اظهار کرد: تهران زمانی به چنارستان معروف بود و ماهیت، اصالت و منزلت این شهر تا حد زیادی به درختان چنار سبز وابسته بود.

وی ادامه داد: ۲۰ سال گذشته اقدامات بسیار موثری در زمینه توسعه فضای سبز پارک‌ها انجام شد ولی متاسفانه این پارک‌ها نیز به دلایل مختلف درحال نابودی هستند و این روزها به طور کلی شاهد خشک شدن گل‌ها، چمن‌ها و نابسامانی پارک‌ها هستیم.

عرفانیان درباره تاثیرات وجود درختان گفت: درختان موجب کاهش گرد و خاک،تولید اکسیژن و از همه مهم‌تر جذب سپس کاهش گرمای هوا است. هنگامی که درختان سایه ایجاد می‌کنند موجب تعدیل گرمای آسفالت تیره و ساختمان‌های تیره می‌شوند و این تنها یک بعد ماجرا است که موجب کاهش جریانات گرمایی محیط خنک‌تر می‌شوند. به لحاظ مادی نیز انرژی کمتری برای سرمایش مصرف می‌شود و به طور زنجیروار می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.

وی درباره نقش مدیریت شهری در کاهش نابودی درختان گفت: مدیریت شهری یک جنبه بلند مدت و یک جنبه کوتاه‌مدت دارد. در حوزه بلندمدت وظیفه رسیدگی، پایش، مدیریت فنی و رصد تک تک درختان از جنبه‌های مختلف و فعالیت‌های مطالعاتی و… است چراکه خشک شدن یک تعداد درخت در یک منطقه یک شبه و یک ساعته اتفاق نمی‌افتد و باید به دنبال فاکتورهای مجرمانه باشیم و ریختن موادهای مضر به پای درختان که موجب نابودی آن‌ها می‌شود یکی از این رفتارهای مجرمانه است.بسیاری از زمین‌هایی که به صورت باغ در تهران وجود دارد را نیز امروزه خشک می‌کنند و از بین می‌برند.

این دکتری اکولوژی ادامه داد: دفعات بسیاری اتفاق افتاده است که هنگام ساخت و ساز به دلیل سودجویی برخی افراد، درختان بسیاری خشک می‌شوند و اگر با آن مالک و فرد سودجو برخورد قاطعانه و جوی شود عبرتی می‌شود برای نفرات بعدی تا دست به چنین اقداماتی نزنند.

وی افزود: اگر مسوولان با اغماض از کنار این موضوعات بگذرند افراد دیگر دوباره این موضوع را تکرار می‌کنند.

عرفانیان در پایان تصریح کرد:زندگی فرزندان و نسل‌های آینده وابسته به درختان و پوشش گیاهی و محیط زیست شهری است و نباید به دلیل سوء استفاده برخی افراد نابود شوند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا