انرژی‌های پاک

بزرگ‌ترین کارخانه هیدروژن سبز اروپا در روتردام هلند

شرکت شل تا سال ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین کارخانه هیدروژن تجدیدپذیر اروپا را در هلند احداث می‌کند.

شرکت «شل (Shell)» اعلام کرد که بزرگ‌ترین کارخانه هیدروژن سبز را در بندر روتردام، بزرگ‌ترین بندر اروپا، احداث خواهد کرد و این کارخانه در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. انتظار می‌رود تأسیسات جدید که «هیدروژن هلند یک (Holland Hydrogen I)» نام‌گذاری شده است، روزانه ۶۰ هزار کیلوگرم هیدروژن تولید کند. نیروی الکترولیزور آن نیز از یک مزرعه بادی فراساحلی (Hollandse Kust) تأمین می‌شود که بخشی از آن متعلق به شرکت شل است. هیدروژن سبز تولید شده در این کارخانه از طریق خطوط انتقال نیرو به‌عنوان تأمین‌کننده انرژی شرکت شل و پارک شیمیایی روتردام مورد استفاده قرار می‌گیرد که جایگزین بخشی از هیدروژن خاکستری مورد استفاده در پالایشگاه خواهد بود.

فرآیندی که در بالا توضیح داده شد تا حدی از کارخانه تولید محصولات انرژی مانند گازوئیل و سوخت جت کربن‌زدایی می‌کند. علاوه بر این، بیانیه مطبوعاتی شرکت شل نیز حاکی از این است که با رشد بازار، توزیع هیدروژن تجدیدپذیر می‌تواند به سمت کامیون‌های سنگین نیز هدایت شود.

بزرگ‌ترین کارخانه هیدروژن سبز اروپا در روتردام هلند

معاون اجرایی انرژی‌های نوظهور شرکت شل به نقل از وب‌سایت این شرکت اظهار کرد که پروژه «هیدروژن هلند یک» نشان می‌دهد که چگونه انرژی‌های جدید نیاز جامعه به انرژی پاک‌تر را برآورده می‌کنند و این پروژه را نمونه دیگری از تلاش‌ها و تعهدات شرکت شل برای تبدیل‌شدن به یک تجارت با انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ معرفی کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که هیدروژن تجدید پذیر نقشی محوری در سیستم انرژی آینده خواهد داشت و این پروژه گام مهمی در جایگزینی هیدروژن برای تحقق این پتانسیل محسوب می‌شود.

بندر روتردام مفتخر است که حتی قبل از نصب نیروگاه جدید هیدروژن سبز در سال ۲۰۲۵ به‌عنوان مرکز هیدروژن اروپا شناخته شود. این شهر از اجلاس و نمایشگاه جهانی هیدروژن ۲۰۲۲ استقبال کرد و در حال حاضر مقامات در حال کار روی احداث یک کارخانه هیدروژن در مقیاس بزرگ در مجتمع بندری هستند. هدف این است که دومین شهر بزرگ هلند به یک مرکز بین‌المللی برای تولید، واردات، کاربرد و توزیع هیدروژن به سایر کشورهای شمال غربی اروپا تبدیل شود. این تأسیسات همچنین روتردام را قادر می‌سازد تا موقعیت خود را به‌عنوان یک بندر انرژی مهم برای منطقه در آینده حفظ کند./منبع : ایمنا

بزرگ‌ترین کارخانه هیدروژن سبز اروپا در روتردام هلند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا