محیط زیست

ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط زیست در دستورکار قرار دارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست مسئله محیط زیست را یک مسئله فراگیر و فرامرزی دانست و گفت: امیدوارم نشست وزرای محیط زیست منطقه، پیش درآمدی بر گسترش روابط در همه‌ زمینه‌ها باشد.

 علی سلاجقه در آیین افتتاحیه نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست که در محل سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن آغاز به کار کرد، دیپلماسی محیط زیست را پیش درآمدی بر دیپلماسی سیاسی بین کشورها عنوان و اظهار کرد: آنچه که امروز وزرای کشورهای دوست و برادر را در اینجا گرد هم آورده است، تأکیدات رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت ارتباط با کشورهای دوست و همسایه و بحث محیط زیست است.

وی افزود: امروز مسئله محیط زیست، یک مسئله فراگیر و فرامرزی است که ارکان حیات را یا ثبات می‌بخشد یا با چالش روبرو می‌کند.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: متأسفانه امروزه مخاطرات محیط زیستی به نحو چشمگیری افزایش یافته و زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

سلاجقه پسماند، گرد و خاک و پساب‌ها را از جمله این چالش‌های زیست محیطی ذکر کرد و گفت: پیرو تکلیف رئیس‌جمهوری به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر حل مشکل گرد و غبار در منطقه، مذاکرات دو و چندجانبه‌ای با مسئولان محیط زیست کشورهای همجوار و اسلامی صورت گرفت که منجر به ایجاد همگرایی و هم‌سویی بین این کشورها شد و اتفاق نظر بر حل مشکل گرد و غبار به وجود آمد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد نشست وزرای محیط زیست منطقه، پیش درآمدی بر گسترش روابط در همه‌ زمینه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط زیست، دبیرخانه و گروه کارشناسی پیگیری مصوبات این نشست، در دستور کار قرار دارد.

سلاجقه در ادامه گفت: هدف نهایی از نشست، ایجاد همگرایی برای تثبیت محیط منشأ با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های دانش‌بنیان است. هرچند نشست امروز تمام مسائل زیست محیطی را در بر می‌گیرد اما به طور ویژه به موضوع گرد و غبار می‌پردازد.

وی افزود: امیدواریم دستگاه‌های مسئول سازمان ملل که نمایندگان برخی از آنان در نشست امروز حضور دارند، تکالیف خود را در این زمینه انجام دهند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: متأسفانه برخی اوقات، تحریم‌ها باعث شده که این سازمان‌ها به تکالیف خود عمل نکنند، در حالی‌که سازمان ملل می‌بایست وظایف خود را در قبال همه کشورها انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در پایان اظهار امیدواری کرد برگزاری این نشست، دستاوردهای خوبی برای مردم منطقه به همراه داشته باشد.

میثاق منطقه ای محیط زیست می تواند باعث نزدیکی کشورها شود

سلاجقه در نشست امضای تفاهمنامه محیط زیستی با وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی که در حاشیه نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست برگزار شد، با اشاره به روابط دیرینه و اشتراکات فراوان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور دوست و برادر ایران و امارات متحده عربی اظهار کرد: نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست نشان داد که کشورهای دوست و برادر و مسلمان می‌توانند در خیلی از مسایل با یکدیگر همکاری و مشکلاتشان را بدون حضور بیگانگان حل و فصل کنند و روابط خود را ارتقا دهند.

وی محیط زیست را یک میثاق منطقه ای بین کشورها دانست که می‌تواند آن‌ها را به هم نزدیک کند و افزود: نشست امروز نشان داد همه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که مساله محیط زیست اولویت اول آن‌هاست.

به گفته معاون رییس جمهوری دو کشور ایران و امارات تجارب خوبی درباره مدیریت چالش‌های زیست محیطی دارند که می‌توانند این تجربیات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان گفت: هرچند این تحریم‌ها ما را از یک سری همکاری‌های بین‌المللی بازداشت اما تلاش کردیم با تکیه بر جوانان غیور، باهوش و دانشمند خود در قالب شرکت‌های دانش بنیان خیلی از مشکلاتمان را حل کنیم و آماده ارایه خدمت به کشورهای دوست و برادر هم هستیم.

سلاجقه مساله گرد و غبار را یک مخاطره برای همه کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم در قالب یک کنوانسیون منطقه‌ای، تصمیمات اتخاذ شده در نشست امروز را عملیاتی کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، مریم المهیری – وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در ایران و شرکت در نشست منطقه ای وزرای محیط زیست، از میزبانی کشورمان برای برگزاری این نشست تشکر کرد.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین مخاطرات زیست‌محیطی و تاثیرات مخرب آن بر کشورهای منطقه اظهارکرد: ما می‌توانیم تجارب و راه حل‌های خود را برای مدیریت چالش‌های زیست‌محیطی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و به تبادل دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود در این زمینه بپردازیم./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا