محیط زیستمحیط‌زیست و فناوری

کمک فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی به حفاظت از محیط زیست کشور

بحران‌های محیط زیستی به شکل فزاینده‌ای وضعیت محیط زیست کشور را رو به وخامت برده است.  روند صعودی حوادث تلخ پیرامون محیط زیست کشور همچون آتش‌سوزی جنگل‌ها، بیابانی شدن، خشکسالی، توفان‌های گرد‌وغبار، آلودگی‌های هوا، آب و خاک و … تنها نمونه‌هایی از این معضلات هستند. در میان انبوهی از معضلات محیط زیست، انقراض و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری، بسیار حساس و جدی به نظر می‌رسد. در همین راستا و برای یافتن راه حل مناسب جهت این مشکل، محمد احمدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان با مدیرکل محیط زیست این استان دیدار کرد. موضوع این دیدار، بحث وگفت‌وگو پیرامون روش‌های نوین حفاظت از محیط زیست استان گلستان بود.

متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی به علت کمبود نیروهای محیط زیست، منقرض شده‌اند و یا در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. با توجه به این مسئله در این نشست توافق شد تا از فناوری‌های  نوین و هوش مصنوعی در راستای حفاظت از محیط زیست اقدام جدی به عمل آید. در این نشست بیان شد که ما می‌توانیم از فناور‌های روز مانند: اینترنت اشیاء، فناوری پهباد و فناوری فضایی بهره برده و گام‌های موثری در جهت حفظ محیط زیست برداریم.

هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند در اجرای طرح توسعه پایدار با محوریت حفظ منابع طبیعی کمک‌های شایانی کند، بلکه استفاده از آن می‌تواند منجر به ایجاد روش‌های خلاقانه‌ای شود که ضمن کاهش آسیب به اکوسیستم، توسعه اقتصادی و اجتماعی را نیز به همراه دارد. متاسفانه روند توسعه صنعتی در کشورها، خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست کره زمین وارد کرده‌است. بنا بر عقیده بسیاری از محققان، جبران این خسارات تنها با به کارگیری فناوری میسر می‌شود. دانشمندان اعتقاد دارند که ما در دوره ششم انقراض حیات گیاهی و جانوری از ۵۰۰میلیون سال گذشته قرار داریم و سرعت انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری بین۱۰ تا ۱۰۰۰ برابر رشد داشته ‌است.

با این وجود، اخیرا توجه به توسعه صنایع سبز مورد استقبال افکار عمومی و نخبگان واقع شده ‌است. این موضوع می‌تواند نوید‌دهنده ادامه توسعه کسب‌وکارهای فناوری محور سبز باشد. آمارها بیانگر این است که تا سال ۲۰۲۰ بازار فناوری‌های سبز، رقمی حدود ۱۰.۷۶ میلیارد دلار بوده‌است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۸ به رقم ۷۶.۵۵ میلیارد دلار برسد.

وسایل نقیله برقی خودکار، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و پاسخ هوشمندانه به بلایا، سیستم‌های هوشمند کشاورزی و غذایی از جمله کاربردهایی رایج هوش مصنوعی در ارتباط با محیط زیست به شمار می‌رود./هوشیو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا