پسماند و بازیافت

شهر پدیده پسماند؛ «تفکیک زباله از خانه» با اجرای «اردکان پلاس»

شهردار اردکان از آغاز گام اول طرح «اردکان پلاس» در مسیر شهر پدیده پسماند با آموزش شهروندان در چند محله این شهر تاریخی به صورت پایلوت خبر داد.

«احمد رضا متالهی اردکانی» گفت: در راستای اجرای کارگروه پدیده پسماند، گام اول این کارگروه با آموزش شهروندان همزمان با آخرین روزهای بهار ۱۴۰۱ و با شروع فصل تابستان آغاز شد.

وی با اشاره به این که تفکیک و بازیافت زباله‌ها ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره مردم دارد، خاطرنشان کرد: اجرای کامل و مداوم این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی است و لازم است این امر به بخشی از فرهنگ شهرنشینی تبدیل شود که در همین راستا کارگروه پدیده پسماند سه بلوک شهری(مسکن مهر_فاز ۱ و ۲ _ شهرک قدس و ضلع غربی و شرقی خیابان باهنر) را به مدت سه ماه به صورت آزمایشی در نظر گرفته و به آموزش در ابتدا و جمع آوری پسماند در ادامه می پردازند.

متالهی تاکید کرد: از تاریخ ۲۸ خرداد ماه سفیران سلامت شهرداری با حضور در فاز ۱ و ۲ مجموعه مسکونی مهر یاسین آموزش های لازم را به شهروندان ارائه دادند.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای اجرای کارگروه پدیده پسماند، کارت اعتباری در نظر گرفته شده که شهروندان اردکانی ساکن در این بلوک ها می‌توانند با ارایه پسماند خشک به گروه تفکیکستان، کارت اعتباری اردکان پلاس خود را شارژ کنند.

متالهی افزود: در فاز اول این طرح با ارائه پسماند خشک که با جمع آوری از درب منازل صورت می‌گیرد، کارت شهروندی شارژ خواهد شد و همشهریان گرامی می‌توانند از فروشگاه‌هایی که به طرح اردکان پلاس پیوسته اند، نیاز های خود را خرید کنند.

شهردار اردکان گفت: اصلی‌ترین ابزار توسعه اخلاق و فرهنگ زیست محیطی، ایجاد شناخت و تعامل با محیط و فضاهای زندگی شهری است که گام اول در مشارکت شهروندی آموزش افراد و ایجاد توانمندی تغییر رفتار و استفاده بهینه از منابع موجود است.

وی با اشاره به این که شهر بدون پلاستیک در گذشته نه چندان دور با خلاقیت در پسماند و بازیافت در اردکان زبانزد بوده است، افزود: یکی از گام‌های مهم طرح پدیده پسماند، کاهش زباله و حذف پلاستیک‌ها در مراکز خرید با همراهی شهروندان و مساعدت صنایع امکان پذیر است.

متالهی در خصوص رونمایی از طرح کیف خرید اردکان پلاس با رویکرد شهر بدون پلاستیک در هفته محیط زیست نیز گفت: کیف خرید اردکان پلاس ، می‌تواند جایگزین مناسبی برای پلاستیک‌ها در مراکز خرید باشد تا با این روش بتوان از حجم ورود پلاستیک ها به سطل های زباله جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری برای تولید این کیف‌ها با همراهی مدیران صنایع برنامه‌ریزی کرده و در آینده‌ای نزدیک این کیف‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد لذا تا آن زمان شهروندان برای خرید از کیف‌های پارچه‌ای استفاده کنند تا از ورود این حجم از پلاستیک در سطح شهر جلوگیری شود و این مهم جز با همکاری شهروندان عزیز امکان پذیر نیست.

شهردار با اشاره به این که اردکان در گذشته شهری پاک و بدون زباله، بدون پلاستیک، و خلاق در مدیریت پسماند، و شهری انسان محور بوده و معماری ارزشمندی بافت تاریخی اردکان همیشه میزبان گردشگران بوده، این امر را الگویی برای ارتقاء اخلاق و فرهنگ زیست محیطی با مشارکت شهروندان دانست و این پروژه را گام مهمی در توسعه پایدار شهر اردکان معرفی کرد.

متالهی با بیان این که این طرح در قالب هشت کارگروه اجرایی برنامه ریزی شده و از اول تیرماه فعالیت‌های خود را با مشارکت شهروندان اجرایی می‌کند، افزود: این هشت کارگروه شامل کارگروه اجرایی طرح پدیده پسماند، کارگروه اجرایی توسعه فرهنگی اجتماعی و تفریحی، کارگروه اجرایی معماری و شهرسازی انسان محور، کارگروه اجرایی سیما و منظر شهری، کارگروه اجرایی بازآفرینی شهری، کارگروه اجرایی شهرهوشمند و فناورانه، کارگروه اجرایی ترافیک و حمل و نقل شهری پاک و کارگروه اجرایی سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی خواهد بود.

کارگروه اجرایی «پدیده پسماند»، اولین خشت از پروژه مشارکت مردمی اردکان پلاس است که با آخرین روزهای فصل بهار و آغاز فصل تابستان بصورت پایلوت در سه ناحیه شهر اردکان به اجرا درآمده است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا