تغییرات اقلیمی

تغییرات آب‌وهوایی تهدیدکننده سلامت میلیاردها انسان

بر اساس نتایج گزارش‌های جدید، تغییرات آب‌وهوایی از طریق طیف وسیعی از عوامل مستقیم و غیرمستقیم، از جمله مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از گرما، رویدادهای شدید آب‌وهوایی مانند خشکسالی یا سیل، کاهش عملکرد محصول، تغییر در گسترش بیماری و آتش‌سوزی‌های جنگلی و قرار گرفتن در معرض گسترده آلودگی هوا، سلامت میلیاردها نفر را در سراسر جهان تهدید می‌کند و باعث ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌وعروقی، سوء تغذیه و اختلالات روانی خواهد شد.  

به نقل از ارث، رابین فیرز، از نویسندگان این گزارش اظهار کرد: میلیاردها نفر در معرض خطر هستند بنابراین ما خواستار اقدام علیه تغییرات آب‌وهوایی به نفع سلامتی همچنین ارتقاء عدالت سلامت هستیم. از آنجایی که انتشار مربوط به سوخت‌های فسیلی و زیست‌توده، سهم قابل‌توجهی از کل بار سلامت ناشی از آلودگی را تشکیل می‌دهند، محققان استدلال می‌کنند که راهبردهای کاهش انتشار می‌تواند منجر به مزایای عمده سلامتی و در عین حال مهار تغییرات آب‌وهوایی شود.

علاوه بر این، از آنجایی که گرمایش زمین در حال حاضر امنیت‌ غذایی و تغذیه را کاهش می‌دهد، ترویج تغییرات رژیم‌غذایی مانند افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و کاهش مصرف گوشت می‌تواند مزایای سلامتی و زیست‌محیطی زیادی داشته باشد. همچنین، اقدامات اضطراری آب‌وهوایی می‌تواند از افزایش قابل‌توجه شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی جلوگیری کند.

نتایج گزارش نشان می‌دهد، اگرچه تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت همه افراد تاثیر می‌گذارد اما این بار به‌طور مساوی یا عادلانه توزیع نمی‌شود.  

تاثیر تغییرات آب‌وهوایی، نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی را تشدید می‌کند که قبلا توسط جمعیت‌های آسیب‌پذیر تجربه شده‌اند و تلاش‌های سازگاری مرتبط با سلامت باید مردم بومی، جمعیت‌های سالخورده، کودکان، زنان و دختران و افرادی که در محیط‌های اقتصادی واجتماعی چالش‌برانگیز زندگی می‌کنند، همچنین جمعیت‌های آسیب‌پذیر جغرافیایی را در اولویت قرار دهد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا