توسعه پایدارشهرو محیط‌زیست

تحقق پیش از موعد مفاهیم شهر هوشمند در دورتموند

دورتموند آلمان، ابتکار شهر هوشمند خود را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و در حالی که همه پروژه‌های تحت این برنامه هنوز به مراحل پایانی خود نرسیده است، این شهر در حال تجربه مزایای آن است.

شهر دورتموند آلمان در شمال غربی این کشور، از بسیاری جهات در تحقق شهر هوشمند پیشتاز بوده است، به طوری‌که مسئولان این شهر در حال حاضر، جابه‌جایی کامل الکتریکی را اتخاذ کرده‌اند و زیرساخت‌های حمایتی راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط‌مقیاس را از دانشگاه‌های محلی گرفته تا سرمایه‌گذاران خصوصی ارتقا بخشیده‌اند.

در اواخر سال ۲۰۲۱، دورتموند به عنوان پایتخت نوآوری اروپا انتخاب شد و شهرهایی مانند دوبلین را شکست داد که دارای نفوذ بین‌المللی بیشتری بود. علاوه بر این، کمیسیون اتحادیه اروپا، دورتموند را در میان ۱۰۰ شهر اولی معرفی کرد که تا سال ۲۰۳۰ برای تبدیل شدن به شهرهای خنثی از نظر آب‌وهوا از حمایت برخوردار شدند.

اتحاد شهر هوشمند دورتموند به عنوان ابتکار یک‌دهه‌ای، پروژه‌ای برای ارتقای استانداردهای زندگی در نظر گرفته شده است که بر ایجاد اکوسیستمی از همکاری عمومی و خصوصی برای ارائه دیجیتالی‌سازی، تحرک پایدار و تقویت اقتصاد محلی تمرکز کرده است.

طرح جامع انتقال انرژی شهر نیز توسط شورای شهر در سال ۲۰۱۴ تصویب شد و بر تغییر انرژی از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی متمرکز است.

تحقق پیش از موعد مفاهیم شهر هوشمند در دورتموند

بعضی از ابتکارات کلیدی که شهر قبلاً از طریق اتحاد شهر هوشمند به دست آورده است شامل چراغ‌های خیابانی هوشمند در پروژه موسوم به “مایل طلایی” است. بر اساس این طرح، چراغ‌های هوشمند خیابانی در یک مایل جاده نصب شده بودند و برای جمع‌آوری داده‌های ترافیکی، عابران پیاده و محیط زیست استفاده می‌شدند.

یکی دیگر از پروژه‌های اتحاد شهر هوشمند، اپلیکیشن پارکینگ هوشمند است که به مردم کمک می‌کند سریع‌تر مکان‌های پارک پیدا کنند. این پروژه در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری تبدیل شد.

بسیاری از طرح‌های اتحاد شهر هوشمند بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ اجرا شدند و مزایای زیادی را برای شهر به ارمغان آوردند که از بین آن‌ها می‌توان به ایستگاه‌های شارژ سریع، راه‌حل‌های سفارشی دیجیتالی برای سالمندان و سیاست‌های آلاینده صفر برای مرکز شهر اشاره کرد.

از آنجایی که مقامات دورتموند این توسعه را خیلی زود آغاز کردند، اکنون این فرصت را دارند که بر اساس پیشرفت دهه گذشته شاهد رشد بیشتری باشند و از ابزارهای دیجیتالی که در اختیار دارند، استفاده کنند./ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا