پسماند و بازیافت

مردم با تولید زباله کمتر به تولید پاک و مدیریت پسماند کمک کنند

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مردم با تولید زباله کمتر به ویژه موادی که قابلیت استفاده مجدد را دارند، به تولید پاک و مدیریت پسماند کمک کنند.

«یحیی ذائبی» افزود: تا به امروز راه های مختلفی برای مدیریت انواع زباله ها شامل خطرناک، صنعتی، درمانی، غیرقابل تجزیه و دارای قابلیت بازیافت توسط متولیان اداره جوامع انسانی تجربه شده و بعضی از این راه‌ها هم اکنون در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اما کاملا واضح است که روش های فعلی خیلی موفقیت آمیز نبوده و تولید سالانه میلیون ها تن پسماند مختلف در هر سال ضمن آسیب به محیط  زیست، می تواند با تاثیر بر عوامل محیطی موثر بر سلامت، سبب به خطر افتادن سلامت انسان ها شود و به تدریج کیفیت زندگی و بهره گیری از زیبایی های محیط زیست را نیز کاهش دهد.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: اما در سال های اخیر با هدف مدیریت بهتر پسماندهای تولیدی جوامع انسانی، موضوع تولید پاک، بیشتر در حال جلوه یافتن بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تولید پاک به معنی استفاده از یک شیوه عمل محیط زیستی کامل در تولید محصولات و خدمات است تا ضمن افزایش بازدهی، آثار زیان آوری برای محیط زیست و انسان نداشته باشد و در عرصه جهانی به توسعه پایدار کمک کند.

ذائبی گفت: توسعه پایدار نیز خود به این معنی است که فعالیت ها و برنامه های توسعه ای به گونه ای اجرا شوند که همه جوانب در آنها دیده شود و آثاری مخرب برای محیط زیست و انسان نداشته باشند.

وی افزود: در تولید پاک و مدیریت پسماند، نقش هر کدام از این گروه ها یعنی مردم، سمن ها و مسوولین مشخص است و برای دستیابی به هدف، لازم است به درستی اجرا شود.  

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه اضافه کرد: لازمه اجرای هر برنامه محیط زیستی همکاری و هم افزایی مردم و مسوولین در راستای دستیابی به هدف مشترک در کنار ایفای نقش آنان به طور مستقل است.  

وی عنوان کرد: از آنجایی که این همکاری ها ممکن است با مشکلاتی در عمل مواجه شود، سازمان های مردم نهاد یا همان سمن ها ایجاد شدند تا یک رابط بین مردم و دولت ها باشند و ضمن ارایه نقش کمک کننده به هر کدام از این۲ طیف در اجرای وظایف خود، سبب ایجاد همکاری و ه مافزایی بهتر مسوولین و مردم شوند و از طرفی کاستی های هر کدام را پیگیری کنند.

ذائبی گفت: در جایی که اصلاح فناوری تولید و شیوه بسته بندی مواد، بهبود سامانه عرضه محصولات و نوع مواد اولیه مورد استفاده توسط دولت ها و سازمان های تحت نظارت دولت، می تواند منجر به ایجاد محصولات و خدماتی شود که تولید پسماند کمتری را در پی داشته باشد، مردم نیز باید با تولید کمتر پسماند و یا تاخیر در تولید پسماند به ویژه در خصوص موادی که قابلیت استفاده مجدد دارند دولت و سازمانها را یاری کنند.

وی تصریح کرد: تفکیک زباله ها از مبدا تولید مثل جداسازی مواد پلاستیکی و غذایی یا خشک و تر از همدیگر، همکاری با عوامل اجرایی جمع آوری و انتقال پسماندها یا شرکت های بازیافت، خودداری از پرتاب زباله به مکان های غیر از سطل زباله های مشخص و یا عدم رهاسازی زباله در محیط، می توانند ایفای نقش کنند.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: هر چند که سازمان های شاغل در مدیریت پسماند هر چقدر که در ساماندهی پسماندها بهتر عمل کنند، مردم نیز در اجرای وظایف و تعامل با آنها  نقش جدی تری خواهند یافت.

وی در پایان گفت: امیدواریم تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد همانند صلیب سرخ جهانی و هلال احمر، این بار در عرصه یکی از مهمترین دغدغه های جوامع بشری یعنی مدیریت زباله یا پسماند، خودنمایی کنند و به زودی پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تولید پاک و مدیریت پسماندها رخ دهد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا