انرژی‌های پاک

شدت مصرف انرژی در کشور ما ۲.۵ برابر متوسط جهانی است

رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: متأسفانه بر اساس آمار منتشر شده، شدت مصرف انرژی در کشور ما تقریباً ۱۵ برابر ژاپن، بیش از دو برابر چین و ۲.۵ برابر متوسط جهانی است که متاسفانه آمار بسیار تکان‌دهنده‌ای است و باعث ایجاد یک وضعیت نگران‌کننده در کشور شده است.

مجتبی غفاری گفت باتوجه به اینکه دومین روز از هفته‌ی سلامت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در دستیابی به انرژی پاک نامگذاری شده است، در خصوص اهمیت کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک در واحدهای کاری اظهار کرد: انرژی پاک به آن دسته از انرژی‌های تجدیدپذیری گفته می‌شود که از منابع طبیعی به دست می‌آیند؛ یک منبع انرژی تجدید پذیر از طریق یک منبع طبیعی یا فرآیندهایی حاصل می‌شود که مجدداً در حال تجدید و تولید هستند.

وی ادامه داد: منابعی مانند نور خورشید و نیروی باد، مواردی که مداوم در حال درخشش یا در حال وزیدن هستند، جزو همین دسته قرار می‌گیرند؛ حتی اگر دسترسی به این منابع در محدودیت زمانی و مکانی باشد، باز هم همیشه وجود دارند.

وی افزود: به‌منظور بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و چالش‌های مهم، ذکر چند نکته الزامی است؛ سوخت‌های پایه فسیلی که کشور ما از نعمت وفور آن بهره‌مند است، از یک طرف تاکنون برای مصرف‌کننده ایرانی ارزان بوده و به همین دلیل در تولید و مصرف آن مدیریت نمی‌شود و از طرف دیگر، آلاینده‌ی محیط‌زیست هستند. 

غفاری خاطرنشان کرد: با وجود اثبات آلایندگی آن، ارزان بودن، بومی بودن و قابل دسترس بودن آن، ما را از اندیشیدن به منابع انرژی جایگزین دور نگه می‌داشت؛ بنابراین مصرف سرانه حامل‌های انرژی در ایران چهار تا پنج برابر کشورهای پیشرفته است، از طرف دیگر شدت مصرف انرژی در تمامی بخش‌های کشور بالا است که این به معنای پایین بودن کارایی انرژی در ایران است.

وی همچنین یادآور شد: نکته مهم دیگر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی هسته‌ای، انرژی خورشیدی و استفاده از گاز که علاوه بر کاهش هزینه‌های انرژی، آثار سوء محیط زیستی نیز ندارند.

وی گفت: مبحث دیگر موضوع مدیریت مصرف انرژی، ترکیب انرژی است که اکنون بیش از ۸۰ درصد حامل‌های مصرف شده در ایران سوخت فسیلی هستند و باید در سبد مصرف انرژی از انواع انرژی به خصوص انرژی‌های پاک مانند هسته‌ای، خورشیدی و باد استفاده شود اما به رغم ظرفیت بالای بسیاری از مناطق کشور، سرعت به کارگیری آن بسیار پایین است و حتی در نیروگاه‌های تولید برق نیز به اندازه‌ی کافی از گاز استفاده نمی‌شود.

رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه با توجه به حساسیت موجود، می‌توان مشکلات تامین انرژی را به چهار بخش تقسیم کرد، متذکر شد: عدم توجه به مصرف بهینه انرژی در خانوارها، اماکن دولتی، شرکت‌ها و بطور کلی کلیه‌ی بخش‌های جامعه، نبود اهتمام جدی در کلیه‌ی سطوح جامعه جهت جایگزینی استفاده از انرژی‌های پاک بجای انرژی‌های آلوده، فقدان زیرساخت‌های لازم مشکلات در دسترسی و تامین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز که بخش اعظم آن مربوط به تحریم‌های ظالمانه است.

وی ادامه داد: افزایش تولید راندمان برق در کشور نیز از جمله مسائل دیگری است که این مشکل مسأله ملی محسوب می‌شود و به این معناست که باتوجه به راندمان پایین تولید برق در کشور میان ۳۳ تا ۳۶ درصد بخش اعظم سرمایه ملی تلف می‌شود.

وی در پایان در خصوص راهکارهای مدیریت در مصرف انرژی تاکید کرد: تلاش در جهت ساخت منازل مسکونی و همچنین مراکز دولتی و خدمات رسان سبز و مدرن و متناسب با شرایط اقلیمی و رعایت الگوهای مصرف، اتخاذ تدابیری برای استقرار الگوهای مصرف بهینه در کوتاه مدت، ارائه آموزش‌های لازم به مردم، انجام اصلاحات ساختاری راهبردی برای کاهش مصرف انرژی‌ و تلاش در جهت تهیه‌ی زیرساخت‌های لازم و تامین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید انرژی پاک از جمله راهکارهای مدیریت مصرف انرژی است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا