شهرو محیط‌زیست

موفقیت برنامه شورای شهر لیدز برای کربن‌زدایی ساختمان‌های شهر

شورای شهر لیدز که چندی پیش در راستای کربن‌صفر شدن نصب زیرساخت‌های سبز در ۴۰ ساختمان عمومی خود را مورد تأیید قرار داده بود، از تکمیل این برنامه تا ماه ژوئن خبر داد.

مدتی پیش شورای شهر لیدز برنامه بزرگ نصب زیرساخت‌های سبز به ارزش ۲۵.۳ میلیون پوند در ۴۰ ساختمان عمومی خود را با هدف کربن‌زدایی ساختمان‌های سراسر شهر به تصویب رساند و فوراً اقدامات لازم را برای دستیابی به این هدف به کار بست. بنا به گفته شورای شهر این ساختمان‌ها عبارت است از هشت مرکز تفریحی، ۱۲ مدرسه ابتدایی، چهار خانه سالمندان، دو جاذبه گردشگری محبوب در شهر، چهار ساختمان مدنی، یک مرکز کودکان، یک مرکز اجتماعی و شش ساختمان دیگر متعلق به شورا در سراسر شهر که در حال حاضر بیش از نیمی از آن‌ها به زیرساخت‌های سبز مجهز شده است و این امر نقطه عطفی چشمگیر در مسیر کربن‌صفر شدن شهر لیدز محسوب می‌شود.

شورای شهر لیدز سال گذشته پیشنهاد دریافت و تخصیص این بودجه را به برنامه مذکور به‌عنوان بخشی از “طرح کربن‌زدایی بخش عمومی” از وزارت راهبرد تجارت، انرژی و صنعت (BEIS) کشور ارائه کرد. این برنامه نقش بسزایی در تقویت، تحریک و ایجاد مشاغل محلی تخصصی در اقتصاد سبز رو به رشد لیدز داشته است تا جایی که به دلیل سرمایه‌گذاری شورای شهر روی گرمایش پایدار، شریک کلیدی بخش خصوصی برنامه، سنرجیست (Cenergist)، ۲۷ کارمند جدید در لیدز استخدام و سال گذشته اولین دفتر خود را در این شهر افتتاح کرد.

در مجموع این برنامه بزرگ شورای شهر لیدز شامل نصب بیش از ۷۵۰۰ پنل فتوولئاتیک خورشیدی می‌شود و به‌این‌ترتیب ده‌ها ساختمان شورا به‌طور کامل به برق محلی تجدیدپذیر مجهز خواهند شد که این امر به کاهش اتکای شورای شهر به انرژی گران‌قیمت و غیردوستدار محیط‌زیست وارداتی از شبکه‌های ملی کمک می‌کند. اضافه شدن ۶۱ پمپ حرارتی جدید و چهار اتصالات کم‌کربن نو به شبکه گرمایش منطقه‌ای لیدز نیز باعث می‌شود شورای شهر استفاده از دیگ‌های احتراق گاز را کاهش دهد و در نتیجه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها کیفیت هوای شهر بهبود یابد.

مراکز تفریحی انتخاب‌شده در این برنامه به‌زودی مجهز به ۸۰۹ پنل فتوولئاتیک خورشیدی و چهار پمپ گرمایشی خواهد شد که این امر باعث کاهش ۴۸۰ تنی میزان ردپای کربن در هر دو مکان می‌شود. مراحل تکمیلی پروژه بازسازی‌های داخلی بناها را در بر خواهد گرفت که شامل بهبود امکانات رفاهی برای کاربران از جمله بازسازی اتاق‌های رختکن و کناره‌های استخرها است.

رئیس شورای شهر لیدز ضمن اشاره به نقش کلیدی مراکز تفریحی در زندگی ورزشی لیدز و جنبه الهام‌بخشی این مراکز برای آموزش نسل بعدی ستارگان ورزشی و به ارمغان آمدن نوعی سبک زندگی سالم‌تر و فعال‌تر برای شهر، گفت: «مشاهده پیشرفت‌هایی که در سراسر شهر از طریق طرح کربن‌زدایی بخش عمومی انجام می‌شود واقعاً خوشحال‌کننده است و من مشتاقانه منتظر دیدن تأثیر این طرح‌ها در مقابله با وضعیت اضطراری آب‌وهوا هستم.»/ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا