پسماند و بازیافت

کمپوست؛ راهی دیگر برای بازیافت

شهرداری فونچال پرتغال (در جزیره مادیرا) یک کمپین افزایش آگاهی به نام “کمپوست؛ راهی دیگر برای بازیافت” را به عنوان روشی جهت تقویت ذهنیت گسترده در میان ساکنان محلی برای ترویج اقتصاد دایره‌ای آغاز کرده است.

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مبارزه و خنثی کردن اثرات نامطلوب زباله‌های تر بر محیط زیست، تبدیل آنها به کمپوست است که نه‌تنها با حفظ منابع طبیعی، اثرات زیست‌محیطی مثبتی به همراه دارد بلکه با اشتغالزایی می‌تواند برای شهرداری‌ها درآمدزا باشد.

با درک اهمیت تبدیل زباله به کمپوست، امروزه سازمان‌های مدیریت پسماند شهری روش‌ها و فناوری‌های مدرنی را برای مدیریت ضایعات به کار بسته‌اند تا با اثرات مخرب آن‌ها بر زندگی شهری مبارزه کنند. البته آموزش شهروندان برای تبدیل پسماند به کمپوست یکی از مؤثرترین روش‌های مدیریت زباله است که باعث کاهش هزینه‌های تحمیلی بر شهرداری برای اجرای عملیات تفکیک می‌شود.

کمپوست؛ راهی دیگر برای بازیافت

نادیا کوئلیو، عضو شورای محلی فونچال در رابطه با کمپین “کمپوست؛ راهی دیگر برای بازیافت” گفت: “۴۰ درصد زباله‌هایی که روزانه تولید می‌کنیم قابل بازیافت است. این کمپین که در آن شهرداری کمپوسترهای ۳۰۰ لیتری و ظروف ۷ لیتری را برای حمایت از کمپوست‌سازها به صورت رایگان تحویل می‌دهد، فرصتی است برای دادن یک زندگی جدید به زباله‌ها و کاهش آنچه هر روز به محل دفن زباله وارد می‌شود.”

لازم به ذکر است در این کمپین شهرداری فونچال تاکنون حدود ۳۹۰۰ دستگاه کمپوست تحویل شهروندان فعال داده است. اجرای این پروژه، کاهش پسماندهای تفکیک نشده موجود در ضایعات جامد شهری را ممکن می‌کند که سرنوشتشان مختوم به سوزندان بوده است. این اقدام به نوبه خود پیامدهای مثبتی از نظر کاهش هزینه‌های تصفیه زباله و نرخ بازیافت شهرداری فونچال دارد. علاوه بر این، کمپین جدید امکان بازیافت زباله‌های آلی را در سطح خانگی به شکل کمپوست فراهم می‌کند که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کودهای مصنوعی استفاده شود و در نتیجه مزایای زیست‌محیطی بسیاری را به همراه داشته باشد./ایمنا

کمپوست؛ راهی دیگر برای بازیافت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا