مدیریت و محیط زیستمقالات اختصاصی نشریه توسعه سبز

یک ارزیابی از سیستم‌های مدیریت محیط‌زیست

مترجم: گیتی اللهی؛ کارشناس ارشد مدیریت محیط‌زیست

چکیده
هدف اصلی این مقاله این است که ثابت کند که یک سیستم مدیریت محیط‌زیستی (ESM) می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای سازمان‌ها هم برای بهبود اجرای محیط‌زیستی و هم برای بالابردن بهره‌وری تجارت باشد.
طراحی / روش‌شناسی / روش: یک مطالعه موردی روش‌شناسی استفاده می‌شود برای پیش گذاشتن اجرایی ESM در شرکت ساخت‌وساز پایونیرکه ثبت شده در صنعت ساخت‌وساز است، شرکتی که فعالیت‌های اصلی تجارتش مربوط به توسعه و ساخت‌وساز پروژه‌ها بر مبنای قرارداد می‌باشد.
یافته‌ها: یافته‌ها اظهار دارند که اجرای سیستم مدیریت محیط‌زیستی ESM ، پایونییر ده درصد کاهش هزینه‌ها رو به دست آورد، یک برآورد ۱.۲ میلیونی حالا می‌تواند صرفه‌جویی شود به‌صورت سالانه در نتیجه هزینه‌ها ۱۲ میلیون در سال بوده که بیش از جبران کردن هزینه‌های پایدار در اجرای ۱۴۰۰۱ ISO است.
مفهوم عملی: این مقاله تصدیق می‌کند که اگرچه علل تنزل محیط‌زیستی کاملاً شناخته شده هستند، منطق تجارت برای پیشرفت محیط‌زیستی تا حد زیادی عملی و فنی بوده است. تعداد کمی از شرکت‌ها پایداری را در تفکر استراتژی خود گنجانده‌اند. یک تجارت پایدار از موقعیت بی‌نظیر خود استفاده می‌کند برای توسعه و رسیدن به تولید و مصرف پایدار به طور هم‌زمان. یک سیستم مدیریتی پایدار و مسئول باید با جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و سپس گسترش به کنترل و طراحی محیط‌زیست شروع کند. مفاهیم عملی این مقاله برای کمک‌کردن به تجارت‌های کوچک برای شروع به کار خود در اجرای ESM است .
اصالت / ارزش: اطلاعات مربوط به ESM مخصوصاً باتوجه‌به ساختمان و صنعت ساخت‌وساز در بخش تجارت کوچک در این مقاله مشاهده شده است که برای سازمان‌های مشابه بسیار مهم است برای اجرای ESM که به لحاظ بهبود راندمان بسیار ارزشمند است هم چنین یک الزام اجتماعی برای اقتصاد و نسل آینده است .

مقدمه:
محیط‌زیست (به کجا) رسیده است. آن نه‌تنها هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، یا جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، بلکه آن لازمه برای تجارت برای حفظ مشتریان در محیط‌زیست می‌باشد، و وجود و شکوفاشدن هر چه بیشتر در محیط اقتصاد بحرانی جهانی می‌باشد.
آگاهی قابل‌توجه از مشکلات محیط‌زیستی جهانی، در خصوص رابطه با گرمایش جهانی، تقلیل لایه ازن، تنوع زیستی، آلودگی، و رشد جمعیت، موجود بوده است. با این افزایش آگاهی این فهم تحقق میابد که تأثیر بالقوه از فعالیت‌های توسعه پیشنهاد شده باید درک و ارزیابی شوند به‌طوری‌که مدیریت مناسب و کنترل استراتژی‌ها را بتوان به دست آورد.
ساخت‌وساز فعالیتی است که تصدیق شده اثرات واقعی و بالقوه نامطلوبی بر روی طبیعت و تندرستی جمعیت دنیا دارد. به‌طورکلی ساخت‌وساز و به‌خصوص ساختمان‌ها در بحران‌های محیط‌زیستی از طریق تخلیه منابع، مصرف انرژی، آلودگی هوا و ایجاد ضایعات مشارکت دارند.
در نتیجه بحران نفت دهه هفتاد، صرفه‌جویی در انرژی در ساخت‌وساز و عملکرد ساختمان‌ها یک مسئله استراتژیک در صنعت ساخت‌وساز می‌باشد.
مصرف انرژی به دلیل انتشار آلاینده‌ها و محصولات جانبی یک تأثیر قابل‌توجه بر روی طبیعت دارد. ساختمان‌ها قسمت قابل‌توجهی از تولید سالانه انرژی جهان در ساخت‌وسازشان، عملکرد، نگهداری، بازسازی و تخریب و دفع مصرف می‌کنند. به‌عنوان یک نتیجه از این مصرف انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با استفاده سوخت‌های فسیلی یک تأثیر محیط‌زیستی قابل‌توجه دارد .
از هر دو دیدگاه اقتصادی و محیط‌زیستی، منطقی است که اصول توسعه پایدار به‌گونه‌ای تدوین شده است که به دنبال به‌حداقل‌رساندن کل ورودی‌های چرخه زندگی و در نتیجه استفاده کارآمد از منابع انرژی کمیاب باشد.
بااین‌حال، مصرف انرژی تنها درمورد اثرات ساختمان بر روی طبیعت نیست. جنبه‌های دیگر از قبیل برنامه‌ریزی سایت، مدیریت ضایعات. انتخاب مواد و انعطاف‌پذیری طراحی، همراه با برنامه‌ریزی انرژی از دستور کار برای شیوه‌های ساختمانی پایدار. اینها عوامل مهمی در رسیدگی به بحران محیط‌زیست است. برای جلوگیری از اثرات محیط‌زیست، قوانین و محدودیت‌هایی تدوین و اجرا شده است. در سال ۱۹۹۹ ،خطوط راهنمای سیستم مدیریتی محیط‌زیستی دولت جدید ولز جنوبی (ESM) مؤثر واقع شدند.
مارپیچ همیشه صعودی قوانین جدید مرتبط با محیط‌زیست وجود دارد. همه اینها به محیط‌زیست جهانی برای همشهریان ما کمک می‌کند. قوانین ESM می‌تواند کمک کند به یک سازمان تا مسئولیت سنگین روزافزون خود را در قبال آینده محیط‌زیست جهان برآورده سازد. در بسیاری از موارد مقدمه ESM می‌تواند کمک کند به‌صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش مسئولیت محیط‌زیست.
تعدادی از استانداردها در دسترس قرار دارند که می‌توانیم استانداردهای ESM خود را بر اساس آن‌ها مدل‌سازی کنیم. به‌زودی در صحنه بین‌المللی ۱۴۰۰۱ ISO خواهیم داشت. انتظار می‌رود این استاندارد در طی سال ۱۹۹۶ صادر شده باشد و برای تشکیل بخش‌هایی از سری استاندارد ۱۴۰۰۰ ISO ، نه‌تنها یک مشخصه فنی رو فراهم می‌کند بلکه یک راهنمایی و یک مشاوره در یک دامنه وسیع مسائل محیط زیستی با دربرداشتن حسابرسی، برچسب‌گذاری، ارزیابی چرخه زندگی و غیره را نیز فراهم می‌کند.
در سطح اروپایی ما مدیریت محیط‌زیستی و طرح حسابرسی را داریم. این قانون توسط آیین‌نامه شورای اتحادیه اروپا ارائه شد. (۱۸۳۶/۹۳ No) که نیاز به اجرا در همه کشورهای اتحادیه اروپا دارد .EMAS در آوریل ۱۹۹۵ در انگلیس معرفی شد. اگرچه خود طرح در تمام کشورهای اروپایی اجباری است ولی در حال حاضر برای شرکت‌های خصوصی که باید داخل بخش صنعتی باشند یک طرح داوطلبانه است. هدف این است که یک شناخت را برای آن شرکت‌هایی ارائه دهد که یک برنامه اقدام محیط‌زیستی برای حمایت و پیشرفت به طور مداوم اجرای محیط‌زیستی‌شان را طراحی و ایجاد کنند.
انگلستان استانداردهای EMS خودش را داشته است، BS7750 ، از سال ۱۹۹۲ و افزایش تعداد شرکت‌ها، در داخل و خارج انگلستان، ثبت‌نام کرده‌اند. الزامات BS7750 یک مقداری با ۱۴۰۰۱ ISO متفاوت می‌باشد؛ بنابراین گمان می‌رود که BS7750 ممکن است به‌محض تولید مشابه بین‌المللی خود دیگر از اهمیت برخوردار نباشد.
اتلاف منابع و ایجاد آلودگی به طور معمول نشانه‌هایی از مناطق برای بهبود قابل‌توجه هستند. تمام استانداردهای EMS بر نیاز مداوم و بی‌پایان، پیشرفت در تلاش در حمایت از محیط‌زیست نه‌تنها برای خودمان بلکه برای نسل‌های آینده تاکید می‌کند.
دستیابی به ثبت‌نام در یک طرح مدیریت محیط‌زیستی باید بر روی گروهای زیادی از مردم تأثیر بگذارد شامل بیمه‌گذارها، مشتریان، کارمندان، سرمایه‌گذاران، تنظیم‌کنندگان و نهادهای قانونی و گروه‌های محیط‌زیستی.
هم چنین ممکن است به گروه‌های دیگری از مردم نیز مربوط باشد بخصوص تأمین‌کنندگان و پیمانکاران فرعی، کسانی که می‌ترسند از اینکه در تلاش شما برای پیشرفت اجرای محیط‌زیستی، شما ممکن است نگاه انتقادی به دستاوردهای محیط‌زیستی‌شان داشته باشید. بدین ترتیب است که EMS تا به امروز گسترش‌یافته است و در آینده نیز ادامه میابد. یک موازی بزرگ در توسعه ثبت ۹۰۰۰ ISO در کل دنیا، تحریک شده توسط مشتریانی که خود را به تأمین‌کننده ابراز می‌کنند.
هدف این مقاله در ایجاد یک رویکرد سیستماتیک به اثرات مدیریت محیط‌زیست از صنعت ساخت‌وساز در اصول چارچوب توسعه پایدار اکولوژیکی است. تلاش برای ساخت EMS به‌عنوان یک بخش از فرهنگ سازمان در صنعت ساخت‌وساز است.
در این مقاله مورد شرکت ساخت‌وساز Pioneer معرفی شده است، یک شرکت که توسط یک خانواده ثبت و راه‌اندازی شده است و به‌عنوان شرکت استرالیایی ثبت شده است . این گزارش مستندات و مزایای شرکت Pioneer است، از مدیریت فعالانه مسائل محیط‌زیستی که منجر به شناخته شدن شرکت و برای اجرای بالای توسعه پایدار اکولوژیکی توسط مشتریان و جامعه گسترده ترشده است .
اگرچه Pioneer در حال حاضر خط‌مشی EMS دارد، شرکت هیچ رویه‌ای برای کاهش اتلاف در سایت ساخت‌وساز نداشته. تا به امروز شرکت Pioneer هیچ قدمی برای پیشرفت EMS نداشته است.
این مقاله جزئیات صرفه‌جویی در هزینه از طریق یک پروژه به‌حداقل‌رساندن ضایعات یک پیلوت در یکی از سایت‌های ساخت‌وساز به‌وسیله سایت فورمن را نشان می‌دهد .
این پروژه مستلزم اجرای تکنیک‌های به‌حداقل‌رساندن ضایعات ابتدایی و فوایدی را که از دنبال‌کردن اجرای EMS به دست می‌آید را نشان می‌دهد. با اجرای EMS
در هر صنعت ساخت‌وساز هزینه باید به‌اندازه ده درصد کاهش یابد. هزینه‌های شرکت Pioneer تقریباً ۱۲ میلیون به طور سالانه است. بر اساس ده درصد کاهش هزینه‌ها، تخمین زده می‌شود که سالانه ۱.۲ میلیون باید پس‌انداز شود که بیشتر از این است که هزینه پایدار برای اجرای ۱۴۰۰۱ ISO را جبران می‌کند.
شرکت Pioneer برای رقابت در این بازار امروزی باید به روشی مقرون‌به‌صرفه و مسئول برای محیط‌زیست پاسخ دهد .
این مقاله نشان می‌دهد که شرکت Pioneer چرا و چگونه باید EMS را اجرا کند که مطابق با الزامات ۱۴۰۰۱ ISO باشد.
سیستم مدیریت محیط‌زیست چیست؟
یک EMS یک ابزار برای مدیریت اثرات فعالیت‌های یک سازمان بر روی محیط‌زیست است. این یک رویکرد ساختاری برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات حفاظت محیط‌زیستی را فراهم می‌کند.
یک EMS عملکرد اجرای محیط‌زیستی را کنترل می‌کند مشابه روشی که مدیریت مالی هزینه و در آمد را کنترل می‌کند و بررسی منظم عملکرد مالی یک شرکت را امکان‌پذیر می‌سازد. یک EMS مدیریت محیط‌زیست را در فعالیت‌های روزانه یک شرکت، برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت و سیستم‌های مدیریتی کیفیت دیگر ادغام می‌کند.
اجزای EMS
برای توسعه یک EMS ، یک سازمان باید اثرات محیط‌زیستی خودش را ارزیابی کند، اهدافش را در جهت کاهش این اثرات تنظیم کند و برنامه‌ریزی کند که چطور به این اهداف دسترسی پیدا کند.
مهم‌ترین جزء در یک EMS ، تعهد سازمانی است. برای اینکه یک EMS توسعه یابد و انجام شود، شما نیاز به تعهد از بالای سازمان دارید و هم چنین کارکنان سازمان. در زیر مثال‌های بیشتری از اجزایی که در زمان توسعه یک EMS باید در نظر گرفته شوند آورده شده است .
خط‌مشی محیط‌زیستی. این بیانیه‌ای است از اینکه یک سازمان تمایل دارد چه چیزی از یک EMS به دست بیاورد. این اطمینان می‌دهد که تمام فعالیت‌های محیط‌زیستی با اهداف سازمان سازگار هستند.
شناسایی اثر محیط‌زیستی. مستندات و شناسایی اثرات واقعی و بالقوه محیط‌زیستی از عملکردهای یک سازمان لازم است که انجام شود. این دستیابی می‌تواند از طریق حسابرسی محیط‌زیستی انجام شود.
اهداف. یک حسابرسی محیط‌زیستی اساس تعیین اهداف سازمان را شکل می‌دهد. یک سازمان می‌تواند با اتخاذ اهداف دقیق بلندمدت سود و مزایا به دست آورد و در اجرای خودش پیشرفت بکند. برای یک پیشرفت مستمر، باید اهداف به طور منظم مرور شوند .
مشاوره. کارکنان و مشاوره جامعه باید قبل، در خلال و بعد از استقرار یک EMS انجام شود. لازم است که اطمینان حاصل کنیم تمام کارکنان درگیر EMS هستند و به آن تعهد دارند. هم چنین می‌تواند به پیشرفت ادراک عمومی کارکنان یک شرکت کمک کند که این یکی از مزایای اجرای EMS است.
رویه‌های اضطراری و عملیاتی. تمام روش‌ها باید به جهت اطمینان از اینکه آنها با اهداف محیط‌زیستی سازمان سازگار هستند، مرور شوند. هرگونه تغییری باید مستند باشد .
طرح مدیریت محیط‌زیست. این مورد روش‌هایی که یک سازمان برای رسیدن به اهدافش استفاده خواهد کرد را شرح می‌دهد.
مستندات. تمام اهداف، خط‌مشی‌ها، مسئولیت‌ها و رویه‌ها همراه با اطلاعات در مورد اجرای محیط‌زیستی، باید مستند باشند. مستندسازی برای تأیید اجرای محیط‌زیستی بر روی کارکنان، تنظیم‌کنندگان و جامعه مفید می‌باشد .
مسئولیت‌ها و ساختار گزارش. مسئولیت‌ها باید به کارکنان و مدیریت اختصاص داده شوند تا از اجرای کارآمد و مؤثر EMS اطمینان حاصل شود .
آموزش. کارکنان باید تحت آموزش محیط زیستی قرار بگیرند تا با مسئولیت‌هایشان جهت اجرای EMS آشنا شوند و به‌طورکلی با خط‌مشی محیط‌زیستی و اهداف سازمان آشنا شوند. این مورد فرصتی برای کارکنان فراهم می‌کند تا کارکنان انگیزه و توانایی لازم را برای اجرای کارآمد و مؤثر EMS به دست آورند.
مرور حسابرسی و نظارت بر انطباق. مرور حسابرسی‌ها باید به طور منظم انجام شود تا اطمینان از اینکه EMS در حال به‌دست‌آوردن اهدافش و تصحیح کردن عملکرد برای رسیدن به هدفش است، حاصل شود. به‌منظور اینکه اطمینان حاصل شود از انجام مقررات و بقیه الزامات، کنترل و نظارت محیط‌زیستی به طور منظم باید غالب اوقات انجام شود .
پیشرفت مستمر. یک جزء مهم پیشرفت مستمر است . EMS زمانی به بهترین نوع کاربردش می‌رسد که برای مرور پیشرفت‌ها به جهت حصول اهدافی که توسط یک شرکت به جهت حمایت از محیط‌زیست تعیین شده‌اند، استفاده شود.
برای رسیدن به این اهداف باید روش‌هایی تعیین شوند که باید به طور ثابت بررسی شوند تا ببینند آیا آنها می‌توانند پیشرفت کنند یا سیستم‌های مؤثرتری لازم است که معرفی شوند .
مزایای یک EMS. یک EMS به روش‌های زیر می‌تواند به یک شرکت کمک کند:
• به‌حداقل‌رساندن تعهدات زیست‌محیطی
• به حداکثر رساندن استفاده کارآمد و مؤثر از منابع
• کاهش ضایعات
• نمایش یک تصویر شرکتی خوب
• ایجاد آگاهی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در بین کارکنان
• به‌دست‌آوردن یک فهم و درک بهتر از اثرات محیط‌زیستی یک فعالیت تجاری
• افزایش سود، افزایش کارایی محیط‌زیستی از طریق عملکرد کارآمد و مؤثر
یک EMS می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای سازمان‌ها باشد هم برای افزایش کارایی محیط‌زیستی و هم برای کارایی تجاری. یک EMS تجویزی نیست، بلکه این سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا نقش فعالی در بررسی شیوه‌های خودشان و سپس تعیین اینکه چگونه اثرات آنها به بهترین شکل مدیریت شود. این رویکرد راه‌حل‌های خلاقانه و مرتبط با سازمان را تشویق می‌کند.
اگرچه اجرای یک EMS اساساً یک ابتکار داوطلبانه است، هم چنین می‌تواند یک ابزار مؤثر باشد برای دولت‌ها که محیط‌زیست را حمایت کند همان‌طور که می‌تواند به مقررات کمک کند. به‌عنوان‌مثال سیستم‌های نظارتی می‌توانند سازمان‌ها را تشویق کنند که از EMS استفاده کنند تا با ارائه مشوق‌های برای کارایی محیط‌زیستی قوی، به استانداردهای لازم برسند .
به همین ترتیب، سازمان‌ها می‌توانند EMS را استفاده کنند برای اطمینان از اینکه اجرای آنها در داخل ملزومات قانونی است و جلوتر از مقررات دقیق که ممکن است در آینده معرفی شوند.
استانداردهای محیط زیستی بین‌المللی – ۱۴۰۰۰ ISO
سری‌های ۱۴۰۰۰ ISO در حال حاضر درحال‌توسعه هستند توسط سازمان‌های بین‌المللی برای استانداردسازی ISO ،یک کلکسیونی از استانداردهای داوطلبانه می‌باشد که کمک می‌کند به سازمان‌ها برای دستیابی به دستاوردهای زیست‌محیطی و مالی از طریق اجرای مؤثر و کارآمد مدیریت محیط‌زیستی. استانداردها هر دو مدل ساده‌سازی مدیریت محیط‌زیست، و رهنمودهایی که می‌توان به‌وسیله آن اطمینان حاصل کرد که مسائل محیط‌زیستی در داخل شیوه‌های تصمیم‌گیری در نظر گرفته می‌شوند را ارائه می‌دهد.
۱۴۰۰۱ ISO استاندارد EMSها است. بسیاری از دادوستدهای بزرگ، به‌ویژه در خارج از کشور، گواهینامه استاندارد دریافت کرده‌اند .
مزایای صدور گواهینامه بین‌المللی
مزایای داشتن گواهینامه ۱۴۰۰۱ ISO عمدتاً توسط سازمان‌های بزرگ تحقق میابد، به‌عنوان شرکت‌های کوچک تا متوسط که گردش مالی کمتری دارند درنتیجه بازدهی ناچیزی از هزینه‌های صدور گواهینامه خواهند داشت .
اگرچه یک گواهینامه کاملاً ISO EMS برای سازمان‌های کوچک‌تر ممکن است مناسب نباشد، رهنمودهایی را ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مسائل مرتبط را در نظر بگیرند و درنتیجه بیشترین سود را از EMSشان ببرند، حتی اگر بدون گواهینامه باشد . SMEها می‌توانند ۱۴۰۰۱ ISO استفاده کنند به‌عنوان یک مدل برای طراحی EMS خودشان باشند .
بااین‌حال سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است گواهینامه را باارزش‌تر بدانند باتوجه‌به تجارت و مزایای بالقوه بازار بین‌المللی از یک گواهینامه EMS معتبر. این یک عامل بخصوص برای شرکت‌هایی بوده است که به دنبال صدور گواهینامه تحت ۹۰۰۰ ISO استانداردهای تضمین کیفیت هستند، و احتمالاً عاملی خواهد بود در تصمیم‌گیری در خصوص صدور گواهینامه ۱۴۰۰۱ ISO .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا