انرژی‌های پاک

اردبیل شرایط خوبی جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک دارد

یک مدرس دانشگاه و دانش‌آموخته دکتری مهندسی سیستم‌های انرژی گفت: اردبیل از نظر دریافت انرژی خورشیدی، ارتفاع از سطح دریا، وزش باد و میزان گردوغبار محیط شرایط بسیار خوبی جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک را دارد.

علی منشاری اظهار کرد: باید با استفاده از متخصصین این حوزه اقدامات جدی‌تری را انجام داده و از این پتانسیل به بهترین شکل استفاده کرد.

وی ادامه داد: باتوجه‌به برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و سرعت پیشرفت بسیار زیاد سایر کشورها در حوزه انرژی‌های پاک و مقایسه با شرایط حال حاضر ایران می‌توان به این نتیجه رسید که خیلی زود دیر شده است و باید با نگاه ویژه و استفاده از پتانسیل بالای جوانان متخصص، الگوبرداری از کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک، برنامه‌ریزی، طرح‌های حمایتی و تشویقی هرچه بیشتر اقدامات عملی در این زمینه انجام شود.

منشاری با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی تنها در حوزه تولید برق حائز اهمیت نیست بلکه در ابعاد مختلف کاربرد دارد، تشریح کرد: در نگاه کلان و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان بخشی از مشکلات زیست‌محیطی را با جلوگیری از گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی که یکی از دلایل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، را کاهش داد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی در راستای حل مسئله بحران آب نیز نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اضافه کرد: تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی، افزون بر مصرف سوخت‌های فسیلی نیاز به آب دارد که باتوجه‌به شرایط بحران آب و آمار مصرف آب نیروگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس مهندسی سیستم‌های انرژی با بیان اینکه مورد بعدی احداث نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر روی سطح آب پشت سدها را می‌توان مطرح کرد که بسیاری از کشورهای جهان در این راستا اقدامات عملی انجام داده‌اند و در حال بهره‌برداری بهینه هستند، تشریح کرد: طبق آمار رسمی وزارت نیرو میزان تبخیر آب پشت سدها در ایران سالانه حدود ۳ میلیارد مترمکعب است که معادل ۶ درصد کل حجم سدهای کشور است که ۳ برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است.

اردبیل شرایط خوبی جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک دارد

وی افزود: با بهره‌گیری از این نوع نیروگاه‌ها می‌توان علاوه بر تولید برق و افزایش بازده به دلیل کاهش دمای عملکرد پنل‌ها از تبخیر آب نیز جلوگیری کرد.

منشاری ادامه داد: حداکثر میزان دریافت انرژی خورشیدی آلمان با حداقل دریافتی ایران برابری می‌کند ولی تفاوت بسیار زیاد ظرفیت نصب شده ۶۰ گیگاواتی آلمان در مقابل نیم گیگاواتی ایران در کنار سرعت پیشرفت کشورهای نوعی در این زمینه نشان از بهره‌گیری بسیار کم ایران و فاصله زیادی است که در صورت عدم اقدامات جدی در آینده‌ای نه‌چندان دور باعث صدمات جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد شد که نمونه‌ای از مشکلات مانند میزان خاموشی برق و اثرات منفی آن را در چند سال اخیر لمس کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تقریباً تمام شکل­های زمینی انرژی (غیر از انرژی اتمی) از خورشید سرچشمه می‌گیرند، بیان کرد: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می­دهد صنعت انرژی­های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ میلادی باتوجه‌به همه­گیری کووید -۱۹ که سرعت پیشرفت در جهان را کاهش داد، سریع‌ترین رشد را از سال ۱۹۹۹ به این‌سو تجربه کرده است که نشان از اهمیت این صنعت در جهان دارد.

به گفته منشاری، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و متوسط تابش ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات‌ساعت بر مترمربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در ایران تا بهمن سال گذشته، ۹۰۴.۰۷ مگاوات است که حدود  ۵۰ درصد این ظرفیت به انرژی خورشیدی اختصاص دارد و استان اردبیل با اختصاص ۴.۲۳ مگاوات از انواع این نیروگاه‌ها، نسبت به سایر استان­ها نیاز به توجه بیشتری دارد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا