توسعه پایدارکشاورزی و محیط‌زیستمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

دولت به طرح‌های بزرگ بدون مجوز محیط زیستی، بودجه نمی‌دهد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ طرحی بدون پیوست محیط زیستی آغاز نمی شود و دولت، سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرده است ریالی به طرح‌های بزرگ اختصاص ندهد مگر اینکه مجوز محیط زیستی داشته باشند.

اصغر دانشیان، در آیین معارفه مدیرکل جدید محیط زیست استان همدان افزود: طرح پتروشیمی به اشتباه توسط یکی از مسئولان ارشد در مازندران کلنگ زده شد اما به علت مشکلات محیط زیستی و نزدیکی این طرح به تالاب میانکاله، از عملیات اجرایی این طرح جلوگیری به عمل آمد و سازمان حفاظت محیط زیست مجدانه جلوی این کار را خواهد گرفت.
دانشیان اظهار کرد: میلیاردها تومان از بیت المال برای اجرای طرح بدون پیوست زیست محیطی هزینه شده و پس از انجام ۹۰ درصد طرح، به فکر دریافت مجوز از محیط زیست می‌افتادند در حالیکه پیش از اجرای طرح باید برای دریافت مجوز محیط زیست اقدام شود.
وی تصریح کرد: کلنگ زنی طرح‌های بدون مجوز و پیوست محیط زیست، توقع و مشکلات عدیده ایجاد  می کند و نامبارک است و تا آنجا که به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط می شود، جلوی این کارها را خواهیم گرفت.
وی توضیح داد: باید بدانید که سازمان محیط زیست کشور در شرایط فعلی تنها با واگذاری زمین پتروشیمی موافقت کرده بود تا اقدامات لازم صورت گرفته و در صورت عدم ‌مغایرت طرح با مسائل زیست محیطی اجرا شود. 
وی گفت: بی‌توجهی به مولفه‌های محیط زیستی در اجرای مسیر طالقان به تنکابن، فاجعه‌ای بزرگ بود که خسارت جبران ناپذیری به درختان این مسیر و حیات وحش وارد کرد.
وی با این توضیح که کشور ما کشور خشکی است مطرح کرد: موضوعی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد مسئله حق‌آبه تالاب‌هاست که باید به نسبت آب پشت سدها و دیگر دخایر مرتبط تامین شود، موضوعی که انتظار داریم مسئولان وزارت نیرو آن را مورد توجه قرار دهند. 
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مدیریت نادرست پسماند مهمترین مشکل محیط زیست کشور است که باید برای آن تدبیر اساسی اندیشید خصوصا در مناطق شمالی کشور اگر فکری برای پسماند نشود، ساکنان مازندران هم ادامه زندگی برایشان مشکل می شود.
وی با بیان اینکه دومین تشکیلات قدرتمند در جهان سازمانهای محیط زیست هر کشور است مطرح کرد: اگر کشورهای پیشرفته با این حجم از پیشرفت صنعتی دچار آلایندگی و دیگر مسائل زیست محیطی نیستند به این دلیل است که سازمان محیط زیست قدرتمندی دارند.
همراهی صنعت و محیط زیست، توسعه پایدار را رقم می‌زند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان نیز گفت: محیط زیست و صنعت از ارکان اصلی توسعه به شمار می‌روند که همراهی و هماهنگی آنها منجر به توسعه پایدار استان می‌شود.
فرزاد تیموری افزود: موضوع محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نگاهی جدی به ملاحظات زیست محیطی در اجرای طرح‌ها داشت.

صنایع محیط زیستی، مورد حمایت قرار می گیرند
سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان نیز بیان کرد: استفاده از ظرفیت جامعه علمی ، نخبگان، رسانه ها ، سازمان های مردم نهاد ، جوامع محلی برای حفظ محیط زیست استان را از برنامه های مدیریت جدید حفاظت محیط زیست استان خواهد بود.
سیده مریم محمدی تاکید کرد: برای رفع مشکلات و موانع محیط زیستی استان همدان، از ظرفیت های ملی بهره خواهیم جست.
محمدی افزود: تمام صنایعی که به صورت مسئولانه در حفظ محیط زیست و سلامت عمومی تلاش می کنند، مورد حمایت این اداره کل قرار دارند  حفاظت محیط زیست استان را در کنار خود ببینند . اما به طور جدی در مقابل فعالیت های صنعتی، معدنی، خدماتی آلاینده ای که صدمات دراز مدت به زیست بوم ، پوشش گیاهی، حیات وحش،هوا،  آب و خاک و سلامت مردم وارد می کنند می ایستیم و در راستای اصلاح روند آلاینده ها اقدام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه سیاست گذاری استاندار همدان همسو با محیط زیست است و امیدواریم با هدایت های عالمانه خود یاری رسان مجموعه حفاظت محیط زیست استان باشند.
وی بر استفاده از توان همگانی در حفظ محیط زیست تاکید و خاطرنشان کرد: گسترش سازمان های مردم نهاد یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشور هستند ، سازمان های مردم نهاد استان همدان، اگاه و پویا عمل می کنند و با علم ، به مطالبه گری می پردازند.

محسن جعفری نژاد بسطامی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان همدان نیز دراین آیین به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در محیط زیست استان طی مدت تصدی اش بر مدیریت این اداره کل پرداخت.
در پایان با قدردانی از خدمات “محسن جعفری نژاد بسطامی”،سیده مریم محمدی به عنوان سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان معرفی و حکم انتصاب وی توسط دانشیان، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابلاغ شد.
گفتنی است محمدی، بانوی ایثارگر سازمان حفاظت محیط زیست ، بومی استان و دانش آموخته دکتری محیط زیست بوده و پیش از این سمت مشاور امور زنان و خانواده و مشاور امور جوانان سازمان حفاظت محیط زیست کشور را بر عهده داشته است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا