شهرو محیط‌زیستمحیط زیستمحیط‌زیست و فناوری

ساختمان‌ها، هر سال هوشمندتر می‌شود

وقوع همه‌گیری کرونا موجب شده است تا ساکنان و همچنین مجریان ساختمان بیش از پیش به دنبال راه‌حل‌های عملی برای بهبود فضاهای ساختمانی و ایجاد بناهای هوشمندتر با ایمنی بالاتر باشند؛ امروزه با تکیه بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی ارزش ساختمان با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

 امسال همچنان شاهد خواهیم بود که صنعت‌گران بر تنظیم دقیق چشم‌انداز آینده ساختمان‌ها تمرکز کنند؛ تحقق چشم‌انداز ساختمان‌های آینده شامل ادغام تعداد زیادی از فناوری‌ها از تحلیل‌گرها، هوش مصنوعی (AI) و ماشین یادگیری گرفته تا سیستم‌های همگرا، اینترنت اشیا (IoT) و همچنین مدیریت داده می‌شود. تحلیل‌گرها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، بناها را قادر می‌کند تا خود انطباق، خودترمیم و خود بهینه‌ساز شوند و به این ترتیب ساختمان قادر به یادگیری و پیش‌بینی الگوهای استفاده ساکنان خواهد بود.

” اقتصاد الکترونیکی” پایگاه خبری تخصصی فناوری و اقتصاد دیجیتال

هوش مصنوعی می‌تواند برای شخصی‌سازی ساختمان‌ها نیز مفید باشد زیرا قابلیت ساده‌تر کردن وظایف تعمیر و نگهداری و تشخیص عیب و نقص ساختمان را میسر می‌کند.

نصب سیستم‌های تصفیه هوای خودکار با کنترل‌های بدون لمس که عوامل بیماری‌زای موجود در هوا را شناسایی و کاهش می‌دهد یا استفاده از نور مصنوعی زمان‌بندی‌شده که با نور طبیعی در طول روز تطبیق می‌یابد، از جمله مزایای هوشمندسازی ساختمان است.

این امر مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد، جذابیت‌های تجاری ملک را افزایش می‌دهد، شاخص‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) آن را ارتقا می‌دهد و خطرات انتشار ویروس‌ها را مدیریت می‌کند.

ساختمان‌ها، هر سال هوشمندتر می‌شود

تجسم ساختمان‌های شناختی (cognitive buildings)

در آینده ارزش ساختمان‌ها به مرور زمان کاهش نخواهد یافت بلکه با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر داده، ساختمان‌ها هوشمندتر می‌شوند و می‌توانند ویژگی‌های خود را ارتقا و در نتیجه ارزش خود را افزایش دهند. چنین ساختمان‌هایی به عنوان ساختمان‌های شناختی (cognitive buildings) شناخته می‌شوند و این پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که صنعت به پلتفرم‌های بهینه‌سازی تبدیل شود که نرم‌افزارهای داده‌محور کاربر را توانمند می‌کند. کانون‌های توجه نیز در حال تغییر است؛ از بهره‌وری انرژی گرفته تا نگرانی در مورد پایداری و سلامتی.

در حالی که داده‌ها می‌توانند درک عملیاتی برای تبدیل بناها به ساختمان‌های شناختی ارائه دهند، سر و کار داشتن با حجم عظیمی از داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند دلهره‌آور باشد؛ برای غلبه بر این امر، سازمان‌ها باید ابزارهای مناسب برای دریافت داده‌ها و دانش مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشته باشند.

ساختمان‌ها، هر سال هوشمندتر می‌شود

سیستم‌ها و راه حل‌های آینده

با ورود به آینده، سیستم‌های همگرا و اینترنت اشیا (IoT) راهگشا خواهد بود؛ وجود یک پلتفرم یکپارچه به همان میزان اهمیت دارد و دستگاه‌ها و داده‌ها را به هم متصل می‌کند تا یک خروجی و نتیجه جامع برای ساکنین ارائه دهد. هم‌طراز با داده‌ها، توجه به امنیت است‌. در صنعت، همه باید مسئولیت‌پذیر باشند؛ آگاهی کافی از امنیت سایبری در صنعت نیاز است و باید اطمینان حاصل شود که تمام داده‌های ساختمان به وسیله پروتکل‌های پیشرو در صنعت رمزگذاری شده است. همچنین باید دسترسی محدود باشد و حفاظت از داده‌های ایمن برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی کاربران و تبعیت از قوانین حفاظت از داده‌ها، در کنار بازرسی‌های منظم برای تأیید اقدامات امنیتی جهت جلوگیری از تعلل و کاستی وجود داشته باشد.

در سال جدید، می‌توان انتظار موجی از تغییر در نحوه طراحی، ساخت و استفاده ساختمان‌ها و فضاها در دنیای پس از همه‌گیری را داشت. ظهور و پیشرفت سریع فناوری به توسعه اطلاعات پیش‌بینی کننده از رفتار، ساختمان و هوش فضایی کمک می‌کند که برای تغییر تجربه ساکنان ساختمان بسیار مهم است./ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا