محیط زیست

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

شهر هوشمند به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که به‌ منظور ایجاد رفاه و پایداری، از فناوری‌های پیشرفته بسیاری بهره می‌گیرد و در این راستا استفاده از اینترنت اشیا نقش چشمگیری دارد.

استفاده از فناوری اینترنت اشیا در شهرها در حال تبدیل شدن به یک روند رو به رشد بوده و نسلی از مناطق مدرن موسوم به “شهر هوشمند” را به وجود آورده است. در طول سالیان اخیر بسیاری از کشورها استفاده از این فناوری را در زیرساخت‌های خود آغاز کرده و از تأثیرات بسزای ارتقای سیستم‌های حیاتی هم‌چون مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل عمومی، محل کار، مدیریت زباله و توزیع انرژی با استفاده از اینترنت اشیا بهره‌مند شده‌اند. انتظار می‌رود بازار شهرهای هوشمند تا سال ۲۰۲۸ تا بیش از ۶۷۶ میلیارد دلار رشد داشته باشد.

” اقتصاد الکترونیکی” پایگاه خبری تخصصی فناوری و اقتصاد دیجیتال

در عصر فناوری‌های پیشرفته اینترنت اشیا و لوراوان امکانات لازم برای بهبود شیوه‌های زندگی و تعامل انسان‌ها با یکدیگر در شهرها بی‌انتها است. لوراوان یا LoRaWAN یک پروتکل شبکه کم‌مصرف گسترده است که برای اتصال بی‌سیم اشیا با باتری به اینترنت در شبکه‌های منطقه‌ای، ملی یا جهانی طراحی شده و نیازهای کلیدی اینترنت اشیا هم‌چون خدمات ارتباط دو طرفه، امنیت سرتاسری و محلی سازی را مورد هدف قرار می‌دهد.

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند یک منطقه، شهری مدرن از نظر فناوری است که از انواع مختلف روش‌های الکترونیکی، روش‌های فعال‌سازی صوتی و یا حسگرها برای جمع‌آوری داده‌های خاص استفاده می‌کند. این داده‌ها در چارچوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که همراه با فناوری‌های دیگر مانند اینترنت اشیا برای توسعه، استقرار و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار، همچنین رفع نیازهای مربوط به شهرنشینی ایجاد شده است.

این چارچوب از شبکه‌ای از اشیا و ماشین‌های متصل به هم تشکیل شده که به انتقال داده‌ها با استفاده از فناوری‌های بی‌سیم و ابری کمک می‌کند. اینترنت اشیا نقش میانجی بین این اشیا را برعهده دارد و به شهروندان کمک می‌کند با سیستم‌هایی تعامل داشته باشند که با استفاده از دستگاه‌هایی هم‌چون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، اتومبیل‌ها و حتی خانه‌ها ایجاد می‌شود.

فناوری‌های تشکیل‌دهنده شهر هوشمند

همان‌طور که پیش از این گفته شد، شهرهای هوشمند مجموعه‌ای مدرن و بهره‌مند از فناوری‌های پیشرفته هستند که در ادامه با نمونه‌هایی از فناوری‌های فعال در چارچوب آن‌ها آشنا می‌شویم.

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

کیفیت هوا: یکی از نگرانی‌های فزاینده در اکثر شهرهای بزرگ کیفیت هوا است. در حال حاضر شهرهای هوشمند فناوری‌های جدیدی را برای نظارت بر آلودگی، گرد و غبار و ذرات هوا تجهیز می‌کنند تا ساکنان خود را در زمان واقعی از سطوح آلودگی هوا در همان لحظه آگاه کنند.

مدیریت پسماند: سیستم‌های اینترنت اشیا برای کمک به بهینه‌سازی کارایی جمع‌آوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی، همچنین رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی مرتبط با مدیریت ناکارآمد زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسگرهای هوشمند همچنین برای ارسال سیگنال در مواقعی که ظروف زباله پر است استفاده می‌شود و اطمینان حاصل می‌کنند که جمع‌آورنده‌ها فقط در مواقع ضروری برای جمع‌آوری زباله‌ها مراجعه کنند.

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

زیرساخت هوشمند: این زیرساخت‌ها اغلب شامل روشنایی خودکار، آسانسورهای هوشمند و مواردی از این قبیل است. با بهره‌گیری مؤثر از آن‌ها، ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌توانند از محیط خود اطلاعات لازم را به دست آورند و بدین‌ترتیب کارآمدتر شوند و مصرف بیش از حد انرژی را کاهش دهند.

مدیریت ترافیک: اینترنت اشیا بهینه‌سازی الگوهای ترافیک را بسیار ساده‌تر می‌کند. با استفاده از حسگرها برای ردیابی و ارسال به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ در مورد جریان ترافیک به یک پلت‌فرم مدیریت، این سیستم می‌تواند تنها در عرض چند ثانیه، بدون نظارت انسانی، چراغ‌های راهنمایی و سایر موارد مربوط به ترافیک را با وضعیت همان لحظه تجزیه و تحلیل و تنظیم کند.

دو نمونه موفق از شهرهای هوشمند

در دنیای امروز تعداد محدودی از شهرهای هوشمند به مرحله موفقیت چشمگیر دست یافته‌اند که دو مورد از آن‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) قرار دارد و هر دو نمونه‌هایی بسیار موفق از پذیرندگان شهرهای هوشمند به حساب می‌آید.

هنگ‌کنگ: انتشار برنامه‌ای در راستای طرح‌ریزی یک شهر هوشمند و ساخت آن در هنگ‌کنگ از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و تلاش برای دستیابی به آن در سال ۲۰۱۹ توسط وزیر نوآوری و فناوری هنگ‌کنگ شکل گرفت. در حال حاضر بیشترین چیزی که از این برنامه در سرتاسر هنگ‌کنگ دیده می‌شود پایه‌های لامپ هوشمند است، چراغ‌های چند منظوره مجهز به حسگرها که به‌عنوان پایه‌ای برای اندازه‌گیری شرایط ترافیکی، نظارت بر آب‌وهوا و کیفیت هوا، ردیابی تخلیه غیرقانونی زباله و مواردی از این دست عمل می‌کند. در آوریل ۲۰۲۰، هنگ‌کنگ همچنین به صورت تجاری فناوری ۵G را راه‌اندازی کرد که سرعت اینترنت فرای تصوری را فراهم می‌کند. در آوریل ۲۰۲۱ نیز “چاینا موبایل هنگ‌کنگ” یا موبایل چینی هنگ‌کنگ (CMHK) اولین اپراتور محلی بود که خدمات ۵G را برای فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ ارائه کرد.

نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

سنگاپور: نخست‌وزیر سنگاپور در سال ۲۰۱۴ اقدام به راه‌اندازی برنامه ملت هوشمند کرد. این دولت-‌شهر با استفاده از سنسورها و دوربین‌های مستقر در سراسر جزیره، حجم بی‌سابقه‌ای داده در مورد زندگی روزمره در شهر جمع‌آوری کرده است که به آن امکان نظارت نزدیک بر نحوه عملکرد کشور را در زمان واقعی می‌دهد. به عنوان مثال، شبکه‌های حمل‌ونقل سنگاپور از حسگرهای جاده، پارکینگ هوشمند و چراغ‌های راهنمایی فازی برای بهبود جریان ترافیک و حل مشکلات تراکم استفاده می‌کنند./ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا