محیط زیست در صنعت و معدن

چرا کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ممنوعیت مصرف نفت کوره را مصوب کرد؟

کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ۲۹ آبان ماه تشکیل شد و یکی از مصوبات آن ممنوعیت مصرف نفت کوره یا همان مازوت بود این درحالیست که مسوولان بارها تاکید کرده‌اند که سوزاندن نفت کوره در تهران ممنوع است.

زهره عبادتی در پاسخ به این پرسش که با وجود تاکید بر مصرف نشدن نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران چرا خودداری از مصرف این سوخت جزو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بود، گفت: نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ‌مقیاس مانند پالایشگاه، شرکت روغن‌سازی و سیمان تهران که احتمال مصرف نفت کوره را دارند، به‌طور کامل تحت پایش و نظارت هستند و بعضا مخازن نفت کوره را پلمب کرده‌ایم و روزانه بر آن‌ها نظارت می‌کنیم.

عبادتی تصریح کرد: یکی از مواردی که در دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک به آن اشاره شده خودداری از مصرف مازوت در زمان وقوع شرایط اضطرار آلودگی هوا است بنابراین این مورد را جزو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا ذکر و آن را هم به وزارت صنعت و معدن و هم به ادارات محیط زیست شهرستان‌های استان تهران ابلاغ کردیم.

وی تاکید کرد: حدود ۹۰۰۰ واحد در سطح استان تهران در حال فعالیت هستند بنابراین باید با دقت بیشتری این واحدها کنترل شوند البته خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر مصرف مازوت در استان تهران نداشته‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران اضافه کرد: گزارش‌هایی داریم که با احتمال افت فشار گاز و صدور اخطاریه از سوی شرکت گاز برای قطع گاز صنایع، ممکن است آن‌ها به سمت مازوت‌سوزی گرایش پیدا کنند بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق آن‌ها را به‌صورت روزانه پایش می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران منابع متحرک، ۶۰ درصد عامل آلودگی هوای تهران بر اساس شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند اما نه خودروی فرسوده‌ای از رده خارج شده و نه ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه خاصی پیدا کرده است و نه اتوبوس‌های شهرداری تهران نوسازی شده‌اند. در این شرایط به علت وقوع پدیده وارونگی دما در فصل سرد سال متاسفانه خودپالایی هوا صورت نمی‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به بارگذاری انجام شده در این استان اظهار کرد: جمعیت قابل توجهی در تهران هم زندگی و هم کار می‌کنند این در حالیست که استان تهران ظرفیت بارگذاری بیشتر صنعتی، خدماتی و کالاها را ندارد. خودروهای سنگین تمام شرکت‌ها و صنایع استان در حال تردد هستند اما فیلتر دوده  ندارند.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام برای کاهش آلودگی هوای تهران جلوگیری از بارگذاری بیش از حد در این استان است، گفت: از نظر آمایش سرزمینی باید تمامی توسعه‌ها در هر زمینه‌ای از جمله توسعه صنعتی، خدماتی و اجتماعی در سطح کشور به‌صورت متوازن انجام شود نه اینکه در یکی دو استان بیش از حد صورت گیرد چراکه آلودگی هوا یکی از پیامدهای توسعه نامتوازن است.

عبادتی با اشاره به میزان تولید گاز و توسعه صنایع در کشور اظهارکرد:‌متاسفانه هنوز میزان تولید گاز در حدی نیست که پاسخگوی مصرف صنعت باشد این در حالیست که صنعت را توسعه می‌دهیم ولی در تامین سوخت آن مشکل وجود دارد.

وی اضافه کرد: تابستان به علت مصرف کمتر گاز در واحدهای مسکونی و تجاری مشکلی در تامین گاز صنایع به وجود نمی‌آید ولی در فصل‌های سرد به محض افزایش مصرف مسکونی و تجاری از سوخت صنایع و نیروگاه‌ها کاسته و  باعث افزایش آْلودگی هوا در فصل زمستان می‌شود.

عبادتی درباره اخطار سازمان بازرسی به محیط زیست و راهکارهای افزایش نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها بر اساس قانون هوای پاک گفت: بر اساس این قانون آنچه مربوط به اقدامات مطالعاتی، مدیریتی و تدوین آیین‌نامه‌ها بوده تقریبا انجام شده است. در مجموع مواردی که مربوط به بحث اعتباری نبوده انجام شده ولی بخش‌های اجرایی متاسفانه به اعتبارات گره خورده است و مشکلاتی در تامین آن وجود داشته است.

وی تاکید کرد: بر اساس وظایف نظارتی که در قانون هوای پاک داریم تنها می‌توانیم با دستگاه‌ها مکاتبه و جلسات را برگزار و گزارش‌ها را دریافت کنیم و در نهایت زمانی که نتیجه دلخواه حاصل نشود به دستگاه نظارتی ارجاع بدهیم تا بررسی و اقدامات قانونی را انجام دهند و در قانون برای ما تکلیف قانونی مبنی بر اقدام برای دیده نشده است.

عبادتی در پایان گفت: در استان تهران تمام تکالیف و وظایف احصا شده است و گزارش‌هایی را از دستگاه‌های مکلف بر اساس قانون هوای پاک گرفته‌ایم. وظایف در بخش‌هایی انجام نشده و در بخش‌هایی مشکل وجود داشته است و ما این موضوع را به دستگاه نظارتی اعلام کردیم البته بخش عمده مشکلات موجود و تکالیف اجرا نشده باید در سطح ملی حل شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا