محیط زیست

«رفع تحریم‌ها»، مطالبه ایران در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو

در پی انتشار خبر حضور هیات ایرانی در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسگو در روز ۱۷ آبان ماه، رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خواسته ایران در اجلاس گلاسکو رفع تحریم‌هاست تا بتوان در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موثرتر عمل کرد، تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران تحت تاثیر تغییر اقلیم است، موانع در جهت کاهش انتشار این گازها باید برداشته شود.

الهام عزیزی  افزود: دانشمندان در  هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در حوزه تغییر اقلیم فعالیت و موضوعاتی مانند رویکرد دنیا به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و راه‌های دستیابی به اهداف تعیین شده را مطالعه می‌کنند. مدل‌های پیش‌بینی کاهش بارش، افزایش دما و گزارش های علمی توسط IPCC منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین ظرفیت مشخصی برای پذیرش میزان دی‌اکسید کربن دارد، اظهارکرد: با توجه به اینکه بیش از ظرفیت زمین گازهای گلخانه‌ای تولید کرده‌ایم، فعالیت صنعتی کشورها باید به سمت کاهش انتشار این گازها سوق پیدا کند. در اجلاس پاریس در سال ۲۰۱۵ قرار شد کشورها به منظور کاهش گرمایش کره‌ زمین فعالیت و در جهت  کاهش انتشار این گازها برنامه‌ریزی کنند.

رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس گزارش علمی هیات بین‌الدول تغییر اقلیم حتی اگر تمام کشورها به تعهدات کاهش انتشار عمل کنند، نمی‌توانیم به هدف کاهش دمای کره زمین به ۲.۵ درجه سانتیگراد دست پیدا کنیم بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که کشورهای صنعتی بتوانند به هدف کاهش ۱.۵ درجه سانتیگراد دمای کره زمین دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیست و ششمین اجلاس تغییرات اقلیمی (COP۲۶)  پس از یک سال تعویق در گلاسکوی اسکاتلند در حال برگزاری است، گفت: دبیرخانه این کنواسیون دو رکن اجرایی و علمی – اجرایی دارد. نشست‌های تخصصی این کنفرانس در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود و در این  کنفرانس مذاکراتی در زمینه رویکرد دنیا برای مقابله با تغییر اقلیم صورت می‌پذیرد.

عزیزی اضافه کرد: هدف اولیه این اجلاس ارایه گزارش  ملی کشورها بود علاوه بر آن تنها کشورهای توسعه یافته ملزم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بودند سپس پروتکل کیوتو به این کنوانسیون اضافه شد البته همچنان کشورهای توسعه‌یافته به کاهش انتشار و رسیدن به پایه انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۱۹۹۰ التزام داشتند اما از اجلاس ۲۰۱۵ کشورهای دیگر هم دارای تکالیفی در این زمینه شده‌اند.

رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: کشورها در این کنفرانس با توجه به شرایط داخلی و رویکردشان نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گزارش خود را ارایه می‌دهند. کمیته‌های علمی و کاری اجلاس در ابعاد مختلف گزارش کشورها را بررسی و درباره موضوعاتی مانند تعهد کشورهای توسعه‌یافته برای در اختیار قراردادن منابع مالی به کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بحث می‌کنند.

وی اضافه کرد: کشورمان تاکنون سه گزارش ملی به دبیرخانه کنفرانس تغییرات اقلیمی ارایه کرده و سومین گزارش در سال ۲۰۱۸  به ثبت رسیده است.

عزیزی با اشاره به سخنرانی رییس هیات هر کشور در اجلاس تغییرات اقلیمی اظهارکرد: آنان مسایل مربوط به کشور خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آسیب پذیری کشور از تغییر اقلیم را بیان می‌کنند. در واقع این اجلاس این فرصتی برای بیان خواسته‌های کشورهاست.

وی درباره تعهدات ایران نسبت به کاهش انتشار گلخانه‌ای گفت: در حال حاضر ما هیچگونه تعهد بین‌المللی مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نداریم و بر اساس قوانین بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی و سیاست‌های کاهش مصرف انرژی را می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم.

عزیزی درباره موانع داخلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرد: ایران بر اساس برنامه اقتصاد کم کربن، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه دارد و در صورت رفع تحریم‌ها و تامین اعتبار مالی مانعی در جهت تحقق این برنامه‌ها وجود نخواهد داشت.

وی درباره تبعات تداوم تغییرات اقلیمی بر ایران گفت: کشورمان جزو کشورهای آسیب‌پذیر از نظر تغییر اقلیم است. ایران سالانه یک سوم میانگین بارش جهانی را دریافت می‌کند اما تبخیر آب در کشورمان سه برابر کشورهای دیگر است بنابراین تشدید تغییرات اقلیمی می‌تواند باعث کاهش تنوع محصولات کشاورزی، مهاجرت درون‌سرزمینی ، کاهش منابع آب و بروز پدیده گردوغبار شود.

عزیری در پایان درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اظهارکرد: این سازمان به عنوان متولی کارگروه ملی مسوولیت هماهنگی بین دستگاهی و نظارت بر فعالیت آْن‌ها در حوزه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با اثرات تغییرات اقلیمی را دارد. اعضای کارگروه ملی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، بهداشت، دفاع، علوم، ارتباطات، و کشور و سازمان برنامه و بودجه و استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستند و دو زیر کمیته تخصصی ملی و بین‌المللی دارد. این کارگروه در سطح وزیران تشکیل و در جلسات آن گزارش‌های دستگاه‌ها ارایه می‌شود. تاکنون برنامه اقتصاد کم‌کربن و راهبرد ملی تغییر اقلیم را تدوین کرده است البته باید عزمی ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به وجود آید./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا