محیط زیست در صنعت و معدن

مازوت تنها در نیروگاه‌های مجاز محیط‌زیستی مصرف خواهد شد

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: سوخت مازوت در هماهنگی با سازمان محیط زیست تنها در نیروگاه هایی که مجاز باشند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

«ناصر اسکندری» در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در نشست خبری افزود: تلاش بر استفاده از سوخت گاز و سوخت جایگزین است اما درصورت اضطرار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌هایی انجام خواهد شد که مشکلی برای محیط زیست ایجاد نکنند.

وی نیروگاه را موجودی زنده دانست که همواره باید موردرسیدگی و توجه قرار گیرد و گفت: کشورمان دارای نیروگاه‌های متعددی است که سوخت دریافت کرده و برق تحویل می‌دهند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: اکنون یک همگرایی و همکاری بسیار خوبی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان شکل گرفته و همه تلاش بر این است که نیروگاه ها با مشکل روبرو نشوند.

اسکندری افزود: مبنای بهره برداری نیروگاه ها استفاده از سوخت گاز است که ایده آل ترین سوخت برای آنها است.

وی گفت: در زمستان این سوخت به دلیل افزایش مصرف آن در زمستان برای صنایع و نیروگاه ها با محدودیت روبرو می شود اگر مردم فقط ۱۰ درصد در مصارف خود صرفه جویی کنند هیچ مشکلی در تامین سوخت نیروگاه ها ایجاد نخواهد شد.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: از ۱۲۳ نیروگاه کشور ۱۶ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند که مخزن سوخت ۴ نیروگاه پلمپ است و فقط ۱۲ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند.

۱۰۴ هزار مگاوات نیروگاه درحال تعمیر

اسکندری گفت: امسال برنامه تعمیرات درحال انجام است که بر این اساس ۱۰۴ هزار مگاوات نیروگاه درحال تعمیرات بوده به این معنا هر روز ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برای تعمیرات از مدار خارج می شوند.

وی به تلاش برای کاهش مصرف آب در نیروگاه ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تلاش جدی بر این است که استفاده از پساب در نیروگاه‌ها جایگزین مصرف آب شود.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: احداث تصفیه خانه در برخی نیروگاه های شهرستان ها اجرایی شده که کرمان، آذربایجان، تهران و نیروگاه مفتح از جمله آنها است.

اسکندری گفت: همچنین تلاش می شود از برج های خشک در نیروگاه هایی که تصفیه خانه ندارند برای کاهش مصرف آب محقق شود.

وی درباره وضعیت نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر هم افزود: این نیروگاه نسبت به کل شبکه ظرفیت پایینی دارد و پیش بینی می شود سال آینده خروجی الکتریکی آن حاصل شود.

۵ هزار میلیارد تومان هزینه تعمیرات نیروگاهی

معاون راهبری تولید برق حرارتی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در تامین اعتبارات مورد نیاز تعمیرات ایجاد نشده گفت: هزینه تعمیرات حدود ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

اسکندری افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه هزار مگاوات برق تولید می کند که کمک بسیار خوبی به شبکه در زمان پیک بار است.

وی در باره نیروگاه سیریک ادامه داد: ال.سی این نیروگاه باز شده و فعالیت های آن با کشور خارجی شروع شده است.

معاون راهبری تولیدبرق حرارتی گفت: ظرفیت عملی آن هزار و ۲۰۰ مگاوات است که تا دوسال آینده بهره برداری می شود./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا