انرژی‌های پاک

بحران جهانی زنجیره تامین هزینه انرژی‌های پاک را افزایش می‌دهد

بحرانی که زنجیره تامین جهانی گرفتار آن شده است تهدیدی است علیه برق تجدیدپذیر، چون هزینه های انرژی های پاک را افزایش می دهد و در نتیجه یک دهه روند رو به رشد توسعه انرژی های بادی و خورشیدی را عکس می کند.

به گزارش از بلومبرگ، جورج بلیک از شرکت لازارد، می‌گوید: این اختلال حاصل از شیوع پاندمی کرونا باعث خواهد شد کارگر و مواد گران‌تر شود.

بر اساس گزارش سالانه لازارد، هزینه مزارع خورشیدی از سال ۲۰۰۹ تا ۹۰ درصد و هزینه مزارع بادی تا ۷۲ درصد کاهش یافته است. بنابراین در بسیاری از مناطق این نوع تولید برق کم هزینه بود و راه را برای گذار به انرژی های سبز هموار می کرد.

اما با رخ‌داد بحران انرژی این هزینه ها در حال افزایش است.

مشکل زنجیره تامین به ویژه در ایالات متحده احتمالا روند توسعه پروژه های تجدیدپذیر را عقب خواهد انداخت.

بر اساس این گزارش هزینه های ایجاد مزارع خورشیدی غیریارانه ای با کاهش یک دلار، به ۲۸ دلار در هر مگاوات ساعت برای صفحات خورشیدی نازک در سال ۲۰۲۱ رسیده است. برای مزارع بادی فراساحلی هم شاهد کاهش ۳ دلار و رسیدن قیمت آنها به ۸۳ دلار در هر مگاوات ساعت بوده ایم.

اما این گزارش می گوید سال ۲۰۲۲ می تواند سال متفاوتی باشد. امسال با بحران زنجیره تامین مواجه بوده است. به گفته بلیک گذار انرژی نیازمند سرمایه گذاری‌های اساسی است که البته این سرمایه گذاری ها در ایالات متحده با مشکل مواجه شده است./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا