محیط زیست

گرمای هوا در آسیا در سال ۲۰۲۰ رکورد زد

 سازمان ملل گزارش داد گرمای زمین در قاره آسیا در سال ۲۰۲۰ به حد بی سابقه ای رسیده و شدت گرما باعث بی خانمانی، بیکاری و مرگ ومیر میلیون ها نفر شده است.

روزنامه گاردین نوشت: در آستانه اجلاس آب و هوایی گلاسکو، سال ۲۰۲۰ گرم ترین سال در آسیا بوده است و گرمای شدید هوا تاثیر زیادی بر توسعه این قاره داشته است.

طبق گزارش سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل در این سال، دمای هوای ۱.۳۹ درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین دمای هوا در سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۱۰  بوده است.

در این گزارش آمده است: گرمای شدید و تغییرات آب و  هوایی در اسیا در سال ۲۰۲۰ باعث از دست رفتن جان هزاران نفر، آوارگی بسیاری دیگر شده است و صدها میلیارد دلار هزینه داشته است و آسیب زیادی را به زیرساخت ها و محیط زیست وارد کرده است.

این گزارش که تنها چند روز قبل از اجلاس آب و هوایی سازمان ملل منتشر شده نشان می دهد گرمای زمین توسعه پایدار در این منطقه را به خطر انداخته و ناامنی آب و غذا، تهدیدهای سلامتی و تخریب محیط زیستی را افزایش داده است.

اجلاس آب و هوایی سازمان ملل از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۲۱-۹ آبان) در شهر گلاسکو برگزار می شود.

چین ۲۳۸ میلیارددلار از تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی آسیب دیده است. آسیب هند ۸۷ میلیارد دلار، ژاپن ۸۳ میلیارد دلار و کره جنوبی ۲۴ میلیارددلار بوده است.  

پیش بینی می شود افزایش گرما و رطوبت باعث کاهش ساعات کار در قاره آسیا و هزینه احتمالی چند میلیارد دلاری شود.

این گزارش می افزاید بسیاری از آوارگی ها و بی خانمانی ها در آسیا طولانی تر شود زیرا مردم نمی توانند به خانه و کاشانه خود بازگردند و در محلات خود بار دیگر ادغام شوند.

در سال ۲۰۲۰ سیل و توفان به تقریبا ۵۰ میلیون نفر  در آسیا آسیب وارد کرد که به مرگ بیش از ۵ هزار نفر منجر شد.

این درحالیست که افزایش دمای دریاها و اقیانوس ها در آسیا و اطراف آن بیش از میانگین جهانی افزایش یافته است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا