محیط زیست

دسترسی به محیط زیست سالم؛ حق تازه حقوق بشری

 شورای حقوق بشر سازمان ملل دسترسی به محیط زیست سالم و تمیز را با تصویب قطعنامه ای به‌عنوان یک حق تازه حقوق بشری اعلام کرد.

در قطعنامه ۴۸/۱۳ شورای حقوق بشر از کشورهای جهان خواسته شده است با همکاری یکدیگر و دیگر شرکا، این حق تازه به رسمیت شناخته شده را اجرا کنند.


متن پیشنهادی این قطعنامه از سوی کاستاریکا، مالدیو، مراکش، اسلوونی و سوئیس ارائه شد و با ۴۳ رای موافق و ۴ رای ممتنع – روسیه ، هند ، چین و ژاپن- به تصویب رسید.


 شورای حقوق بشر در قطعنامه دوم خود (۴۸/۱۴)  یک گزارشگر ویژه به اثرات تغییرات آب و هوایی بر حقوق بشر اختصاص داد.

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای از کشورهای عضو خواست با انجام اقدامات شجاعانه، داشتن حق محیط زیست سالم و تمیز را محقق کنند.


باشله با ابراز رضایت از تصویب چنین قطعنامه ای افزود: این تصمیم تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را به عنوان بحران های مرتبط با حقوق بشر به رسمیت می شناسد.


قطعنامه جدید خسارت ناشی از تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست به میلیون ها نفر در سراسر جهان را به رسمیت می شناسد.


این قطعنامه همچنین تاکید می کند که آسیب پذیرترین بخش های جمعیت از تغییرات آب و هوایی و محیط زیست ناسالم  تاثیر بیشتری می گیرند.


در بند اول این قطعنامه آمده است: این قعطنامه داشتن حق یک محیط امن، پاک، سالم و پایدار را به عنوان یک حق انسانی که برای برخورداری از حقوق بشر مهم است، به رسمیت می شناسد.


در بند دوم این قطعنامه نیز آمده است: این قطعنامه یادآور می شود که حق داشتن محیطی امن، پاک، سالم و پایدار با سایر حقوق به رسمیت شناخته شده در قوانین بین المللی مطابقت دارد.


بند سوم این قطعنامه از کشورها خواسته است به منظور انجام تعهدات حقوق بشری خود، برای محافظت از محیط زیست ظرفیت سازی کرده و با سایر کشورها و همچنین نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان ها و برنامه ای مربوطه همکاری کنند.


در این بند از قطعنامه همچنین از کشورها خواسته شده است شیوه های مطلوب از جمله تبادل دانش و ایده ها، ایجاد هم افزایی میان حمایت از حقوق بشر و حفاظت از محیط زیست جهت برخورداری از محیطی امن، پاک، سالم و پایدار را به اشتراک گذارند.


این بند از قطعنامه از کشورها می خواهد سیاست های لازم برای بهره مندی از حق داشتن محیطی امن، پاک، سالم و پایدار، از جمله تنوع زیستی و اکوسیستم ها را به کار گیرند و تعهدات حقوق بشری در رابطه با برخورداری از محیطی امن، پاک، سالم و پایدار را ادامه دهند. این تعهدات در راستای پیگیری و اجرای اهداف توسعه پایدار است.


این قطعنامه چند هفته پیش از اجلاس مهم تغییرات آب و هوایی ( COP۲۶ ) در گلاسکو تصویب می شود. این اجلاس قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.


پیشتر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده بود اجلاس آب و هوایی گلاسکو با خطر بالای شکست مواجه است، مگر این که رهبران جهان اقدامات قوی‌تری را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکار بندند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ۲۴ درصد از کل مرگ و میرهای جهانی یا ۱۳.۷ میلیون مورد مرگ در سال به دلیل آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اتفاق می افتد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا