محیط زیست

بلــر: هنوز برای جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی فرصت هست

نخست وزیرپیشین انگلیس در آستانه برگزاری اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی گلاسکو گفت که هنوز برای جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی فرصت وجود دارد.

«تونی بلر» که ده سال سکان دولت انگلیس را از سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ برعهده داشت در یادداشتی برای نشریه استاندارد تصریح کرد که رهبران جهان باید به جای شعار درباره خطرات بحران اقلیمی و گرمایش زمین، دست به اقدامات عملی بزنند.

وی توضیح داد که سرعت بحران آب‌وهوایی بدین معناست که فرصت کوتاه است اما هنوز دیر نیست. مقابله با این بحران نیازمند دست کشیدن از سوخت‌های فسیلی و چشم‌پوشی از سرمایه گذاری در این حوزه است.

به گفته نخست وزیر پیشین انگلیس، کشورها باید پس از توافقی که در اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو حاصل می‌شود با یکدیگر مشارکت کرده و رهبری واقعی از خود نشان دهند.

اجلاس آب و هوایی گلاسکو از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می شود.

 این نشست برای ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در قالب آن کشورها متعهد به کاهش افزایش دمای جهانی هوا به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد شدند، حیاتی تلقی می شود. اما چند سال بعد از انعقاد توافق پاریس، کشورهای امضاکننده این توافق هنوز در زمینه نحوه عملکرد آن به اتفاق نظری دست نیافته اند.

همچنین کشورهای ثروتمند که یک دهه پیش وعده دادند یکصد میلیارد دلار در سال برای کمک به کشورهای آسیب پذیر به منظور سازگار کردن خود و انتقال به انرژی پاکتر فراهم می کنند، هنوز از عمل به هدف سال ۲۰۲۰ خود بازمانده اند.

تونی بلر در یادداشت خود نوشته است که مقابله با بحران آب‌وهوایی عموما روی کشورهای ثروتمند و یا چین با سطح بالای تولید گازهای کربنی متمرکز بوده است. این درحالیست که به گفته وی توجه نکردن به کشورهای در حال توسعه – به ویژه آفریقا – می‌تواند منجر به بروز بحران جدید آب‌وهوایی شود.

نخست وزیر پیشین انگلیس هشدار داد که اگر رویکرد مصرف سوخت فسیلی در آفریقا تغییر نکند، سطح انتشار گازهای کربنی در این منطقه تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۲.۵ میلیون تن ـ مجموع سطح تولید امروز چین و هند – می‌رسد.

آفریقا با ۱۸ درصد جمعیت کره زمین، ۴ درصد از گازهای کربنی جهان را تولید می‌کند و آمارها نشان می‌دهد که این میزان به سرعت رو به افزایش است.

بلر توصیه کرد که کشورهای ثروتمند جهان از طریق توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به اقتصاد آفریقا کمک کنند. او با بیان اینکه آفریقا از ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه انرژی خورشیدی برخوردار است پیشنهاد کرد که منابع نفتی در این منطقه حفظ و استخراج نشود. نخست وزیر اسبق انگلیس با این حال بیان داشت که برای تحقق این هدف به رقمی بیشتر از یکصد میلیارد دلار در سال کمک مالی نیاز است.

پیشتر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده که اجلاس آب و هوایی گلاسکو با خطر بالای شکست مواجه است، مگر این که رهبران جهان اقدامات قوی‌تری را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکار بندند./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا