پسماند و بازیافت

سالانه هر ایرانی در سال ۵ کیلوگرم پسماند الکترونیکی تولید می‌کند/ استخراج طلا از زباله

در بخشی از برد‌های الکترونیکی طلا به کار رفته است و هر ایرانی در سال ۵ کیلوگرم پسماند الکترونیکی تولید می‌کند.

 با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شیوع ویروس کرونادر جهان که باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد، بار دیگر نقش آموزش دیجیتال با رایانه ها و موبایل ها پر رنگ‌تر شد و آمار خرید تلفن‌های هوشمند نسبت به قبل بسیار بیشتر شد.

به دلیل سرعت بالای رسانای طلا در بسیاری از مدار‌های الکترونیکی از این ماده با ارزش استفاده می‌شود، برد‌ها و مدار‌ها بیشترین محل استفاده طلا هستند، تا به خوبی سرعت پردازنده‌های کامپیوتری و تلفن های همراه را افزایش دهند.

سالانه هر ایرانی به اندازه ۲۹ آیفون ۱۳ پسماند الکترونیکی تولید میکند / استخراج طلا از زباله

از یک کامپیوتر خانگی قدیمی می‌توان ۱.۵ گرم طلا استخراج کرد، که در ظاهر ارزش بالایی ندارد، اما این استخراج در مقیاس وسیع‌تر سود تصاعدی را به همراه دارد ، یا از ۱ کیلو گرم برد های تلفن همراه می توان مقدار ۳ تا ۱۲ گرم طلا استخراج کرد .

سالانه هر ایرانی به اندازه ۲۹ آیفون ۱۳ پسماند الکترونیکی تولید میکند / استخراج طلا از زباله

بر اساس آمار‌ها بازیافت هر ۱ تن پسماند الکترونیکی بین ۴۰ تا ۸۰۰ برابر بیشتر از تصفیه‌ی سنگ معدن، دارای طلای خالص است، در حالی که سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن زباله‌ی الکترونیکی بدون استفاده دفع می‌شوند، و از این حجم تنها ۱۲.۵ درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شوند.

جالب است بدانید که مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از بازیافت تکنولوژی‌های قدیمی و موبایل‌ها توسط ژاپن ساخته شده بود، ژاپن در راس کشور‌های بازیافت پسماند‌ها قرار دارد، و با تولید مدال‌های بازیافتی از قطعات دور ریختنی در المپیک پیام مهمی را به کشور‌های دنیا رساند.

سالانه هر ایرانی به اندازه ۲۹ آیفون ۱۳ پسماند الکترونیکی تولید میکند / استخراج طلا از زباله

حسن پسندیده مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، در مورد میزان تولید پسماند الکترونیک در کشور گفت: به صورت سالانه متوسط سرانه پسماند برقی و الکترونیکی هر فرد ایرانی بالای ۵ کیلوگرم در سال است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در مورد صادرات یا عدم صادرات پسماند الکترونیکی کشور گفت: پسماند‌های الکترونیکی اساسا دارای مواد گران بها و فلزات ارزشمندی هستند و اولویت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از توان داخلی برای بازیافت آن‌ها است.

سالانه هر ایرانی به اندازه ۲۹ آیفون ۱۳ پسماند الکترونیکی تولید میکند / استخراج طلا از زباله

پسندیده در مورد واحد‌هایی مجاز به دریافت پسماند الکترونیکی هستندکه اساسا پروانه و مجوز بهره برداری از وزارت صمت و مجوز‌های فعالیت خود را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده باشند.

وی افزود این واحد‌های صنفی مجاز پس از دریافت مجوز‌های لازمه باید در سامانه iranap.ir ثبت نام و اطلاعات خود را ثبت کنند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: واحد‌های مجاز تولید کننده پسماند الکترونیک هم باید میزان تولید و نوع پسماند خود را در این سایت ثبت کنند.

پسندیده در مورد علت ثبت اطلاعات تولید کنندگان و مصرف کنندگان پسماند الکترونیک در سایت گفت: علت کار این است تا تمامی تولید کنندگان و مصرف کنندگان مجاز پسماند الکترونیک در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست نظارت و رصد می‌شوند.

وی در مورد مشکلات سایت و شکایت برخی کارگاه‌های مجاز دریافت پسماند در مورد عدم دریافت پسماند الکترونیک از سایت مربوطه به مدت ۲ سال گفت: این سامانه ۲ سال است که فعال است، و چنین چیزی ممکن نیست، افرادی می‌توانند پسماند الکترونیکی دریافت یا تولید کنند که مجوز‌های لازمه را کسب کرده و در سایت ثبت نام کرده باشند، در غیر این صورت دریافت یا تحویل پسماند الکترونیک به سایت امکان پذیر نیست./باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا