محیط زیست

کاهش موقت آلاینده‌های اصلی هوای جهان در ۲۰۲۰

یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود می‌گوید: ذرات کلیدی آلاینده هوا در کره زمین در طول سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) که محدودیت های قرنطینه ای در جهان اعمال شد به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

 در گزارش “سازمان جهانی هواشناسی” (WMO) آمده است: حجم آلاینده ها و  ذرات ریز در بخش هایی از آسیا نیز بیش از یک سوم کمتر شده است.

این سازمان در “بولتن کیفیت هوا و اقلیمی” خود اعلام کرد: همچنین میزان ذرات آلاینده موجود در هوا در سراسر آفریقا، آمریکای جنوبی و جنوب آسیا تا حداکثر ۴۰ درصد، و اندکی پایین‌تر از آن هم در بخش‌هایی از اروپا و آمریکای شمالی کاهش داشت.

در این گزارش آمده است که اعمال قرنطینه و محدودیت های تردد منجر به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه در مناطق شهری شده است.

به گفته کارشناسان در دوره هایی که محدودیتهای کرونایی اعمال شد، کیفیت هوا در بسیاری از نقاط جهان به طور قابل توجهی بهبود یافت و بهبود کیفیت هوا تا حد زیادی به دلیل کاهش ذرات آلاینده بوده است.

با این حال مدیر این سازمان می‌گوید: این افزایش کیفیت هوای جهان موقتی است و در این مدت کوتاه نخواهد توانست تاثیر مثبت بلندمدتی بر سلامت انسان‌ها روی کره زمین بگذارد.

در این گزارش از سوی “سازمان جهانی هواشناسی” که کیفیت هوا در سال۲۰۲۰ را با گزارش های ثبت شده در فاصله سال های ۲۰۱۹-۲۰۱۵ مقایسه کرده است، مشخص شد: سطح دی اکسید نیتروژن ناشی از احتراق سوخت تقریبا در همه نقاط تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آلودگی هوا یکی از فاکتورهای زیست محیطی در افزایش موارد مرگ و میر زودهنگام در جهان است. طبق بررسی ها، آلودگی هوا موجب شده تا نرخ امید به زندگی در حدود ۴۰ درصد از مردم هند بیش از ۹ سال کاهش پیدا کند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا