محیط زیست

هشدار کارشناسان سازمان ملل: برخی تبعات تغییرات آب و هوایی غیرقابل بازگشت است

کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود در مورد شرایط اقلیمی کره زمین تاکید کرده‌اند که بشر «بدون هیچ حرف و حدیثی» مسئول تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود.

به نقل از گاردین، کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود در مورد شرایط اقلیمی کره زمین تاکید کرده‌اند که بشر «بدون هیچ حرف و حدیثی» مسئول تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم با ارائه گزارشی هشدار داده، دمای هوا ممکن است بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد و تغییر گسترده آب و هوا را به همراه داشته باشد.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم هم‌چنین مشهور با سرواژه IPCC یک ارگان بین‌دولتی علمی است که اقدام به ارزیابی جامع از اطلاعات علمی، فنی و اجتماعی–اقتصادی جاری در مورد مخاطرات تغییرات آب‌وهوایی بر اثر فعالیت‌های انسانی در سراسر جهان می‌کند. ارزیابی پیامدهای بالقوه این تغییرات و گزینه‌های احتمالی سازگار شدن با این پیامدها و کاستن از عواقب آن، از کوشش‌های این نهاد است. هزاران دانشمند و کارشناس دیگر به‌طور داوطلب در تهیه گزارش‌ها و مرور اطلاعات به این نهاد بین دولتی یاری می‌رسانند.

دانشمندان استرالیایی در راستای هشدار هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از بدترین بحران آب و هوا هستند.

دانشمندان آب و هوا هشدار داده‌اند که فعالیت‌های بشری آب و هوای کره زمین را به طرزی بی سابقه تغییر داده  و برخی از تغییرات در حال حاضر اجتناب ناپذیر و «برگشت ناپذیر» هستند.

کارشناسان هشدار می‌دهند، دمای کره زمین طی دو دهه آینده یک و نیم درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی افزایش خواهد یافت و ویرانی گسترده و آب و هوا را به دنبال دارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند، ، تنها کاهش سریع و شدید گازهای گلخانه‌ای در این دهه می‌تواند از چنین خرابی آب و هوایی جلوگیری کند؛ حوادث اخیری که در جهان رخ داده مانند سیل در آلمان و آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا خسارات زیادی به بار آورده که اگر برای  عملکرد بشر تغییر نکند تبعات تغییرات آب و هوایی جبران‌ناپذیر خواهد بود. باید از هر کشوری خواسته  شود تا با برنامه‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به سطحی برسند که گرمایش جهانی را محدود کنند./منبع : خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا