محیط زیست در صنعت و معدن

اصلاح قانون، تنها راهکار جلوگیری از ایجاد معدن در مناطق حفاظت‌شده

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با تأکید بر اینکه جلوگیری از احداث معدن در مناطق حفاظت‌شده استان راهکاری به‌جز اصلاح قانون ندارد، گفت: ماده ۲۴ مکرر نباید اجازه برگزاری جلسات متعدد را بدهد و مخالفت محیط‌زیست باید نقطه پایان ایجاد معدن در مناطق حفاظت‌شده باشد.

ایرج حشمتی ، با اشاره به اینکه درحالی‌که حاضر برای صدور مجوز معادن صرفاً در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست از ما استعلام می‌شود، اظهار کرد: یعنی اگر معدنی در یکی از مناطق چهارگانه حفاظت‌شده در استان بخواهد فعالیت کند از ما استعلام می‌شود و برای توسعه معادن در خارج از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست صرفاً از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان استعلام می‌شود.

وی بابیان اینکه قانون‌گذار اظهارنظر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ایجاد و توسعه معادن را در غیر از مناطق حفاظت‌شده حذف کرده، گفت: تعداد معادن خارج از مناطق تحت حفاظت‌شده محیط‌زیست بسیار بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه برای ارتقای مناطق حفاظت‌شده، استعلام‌های لازم را از منابع طبیعی، صمت، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و همه بخش‌ها دریافت می‌کنیم و به‌نوعی پذیرش اولیه را می‌گیریم، یادآور شد: بااین‌وجود قانونی با عنوان ماده ۲۴ مکرر داریم که پاشنه آشیل مناطق حفاظت‌شده ما شده است. بر این اساس اگر وزارت صمت برای ایجاد معدن از یکی از مناطق چهارگانه در استان استعلام کند و ما مخالفت کنیم، می‌تواند موضوع را به ماده ۲۴ مکرر قانون معادن ببرد و در کارگروه ماده ۲۴ مکرر محیط‌زیست تنها یک رأی دارد و دستگاه‌های دیگری مانند استانداری، صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری نیز رأی دارند. محیط‌زیست درنهایت می‌تواند چند رأی را با خود همراه کند، اما تعداد آرا درنهایت به نفع محیط‌زیست نیست و بدین ترتیب می‌توانند در بکرترین مناطق استان معدن راه‌اندازی کنند.

وی این قانون را یک ضعف جدی برای ایجاد معادن در مناطق  تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست در استان دانست و گفت: پس از اخذ همه مجوزها و طی شدن مراحل مختلف که این چند هکتار به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست استان تبدیل‌شده و همه دستگاه‌های مرتبط پذیرفته‌اند اما کسی که معدن اکتشاف می‌کند می‌تواند در این منطقه دست روی نقطه‌ای بگذارد و باوجود مخالفت ما به دلیل تبعات زیست‌محیطی و حساسیت این مناطق، می‌تواند از ظرفیت کمیته تخصصی ماده ۲۴ استفاده کند.

حشمتی خاطرنشان کرد: در کمیته تخصصی ماده ۲۴ محیط‌زیست تنها یک رأی دارد و اگر سایر بخش‌ها رأی مثبت دهند ما حتی بکرترین مناطق خود را از دست می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از مناطق حفاظت‌شده استان و جلوگیری از احداث معدن در این مناطق راهکاری به‌جز اصلاح قانون ندارد، گفت: ماده ۲۴ مکرر نباید اجازه برگزاری جلسات متعدد را بدهد و مخالفت محیط‌زیست باید نقطه پایان ایجاد معدن در مناطق حفاظت‌شده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه خوشبختانه تاکنون مجوزی برای معدن در منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: بااین‌وجود ظرفیت قانونی ممکن است جایی باعث شود مناطق تحت حفاظت و حساس را از دست بدهیم./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا