محیط زیست در صنعت و معدن

معادن بهار و کبودراهنگ به جای رونق باعث آزار مردم شده است

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن در روستاها به جای رونق روستا و شهرستان ابزاری برای تخریب زمین‌های کشاورزی شده است، فرصتی برای شهرستان ایجاد نکرده‌ و باعث آزار مردم منطقه شده است.

فتح اله توسلی در شورای اداری کبودراهنگ، بی عدالتی در توزیع  اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ را دلیل عقب ماندگی دو شهرستان عنوان کرد و گفت: دیگر اجازه نخواهیم داد توزیع نامتوازن اعتبارات در استان و دو شهرستان ادامه پیدا کند.

توسلی افزود: اجازه نمی‌دهیم مانند سال‌های گذشته سهم  اعتبار شهرستان کبودراهنگ به شهرستان‌ ملایر و دیگر شهرستان‌ها داده شود و شهرستان کبودراهنگ در محرومیت بماند در سال‌های گذشته پروژه‌های ۱۰۰۰میلیاردی، ۵۰۰ میلیاردی و ۳۰۰۰ میلیاردی برای مبل و منبت و کشاورزی ملایر اختصاص داده‌اند در حالی که فرش مهربان و گوسفند مهربان کبودراهنگ به دلیل نبود اعتبارات  در حال نابودی است .

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ افزود: متأسفانه ظرفیت‌های شهرستان کبودراهنگ نادیده گرفته شده، ۸۰ درصد جمعیت روستایی کبودراهنگ سال‌هاست منتظر اقدامات اساسی برای تخصیص اعتبارات هستند اماهر طور شده باید با استفاده از همه ظرفیت‌های کبودراهنگ برای ایجاد اشتغال و سوق دادن سرمایه گذار به این شهرستان  استفاده کرد، در همین مدت کوتاه پس از انتخابات در کشور سوئیس پیگیر جذب سرمایه گذار ایتالیایی بودم و توانستم آن سرمایه گذار را قانع کنم تا با یک شرکت ایرانی وارد مذاکره شوند و در کبودراهنگ سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: حاضرم دست هر کسی که برای پیشرفت شهرستان قدمی بردارد از کارگر شهرداری گرفته تا مدیر شهرستان و مدیران اجرایی را ببوسم و برای  گرفتن حق مردم شهرستان از اعتبارات دولتی و به کارگیری ظرفیت‌های انسانی، معادن و توریستی همه توان خود را به کار گرفته‌ام.

توسلی درباره پیگیری وضعیت اوقاف شهرستان کبودراهنگ و شهر لالجین  ابراز تأسف کرد که پس از سال‌ها همچنان دو ساختمان بزرگ متعلق به  شهرستان کبودراهنگ که در اختیار اوقاف است و  اجاره بهای آن صدها میلیارد تومن هست تا کنون پرداخت نشده که با پیگیری باید به شهرستان برگردد و برای رونق شهرستان هزینه شود چرا که اوقاف برای این ایجاد شده که کمکی برای مردم باشد نه اینکه باری به دوش آنها بگذارد.

وی همچنین راه‌های شهرستان را غیر قابل تحمل دانست و گفت: با پیگیری‌هایی که از سازمان برنامه و بودجه انجام شده در ابتدای کار ۵ میلیارد تومان برای اعتبار برای راه‌های شهرستان اختصاص یافته که ۲ میلیارد آن برای مسیر کبودراهنگ به گل تپه و ۳ میلیارد برای راه های شهرستان بهار  هزینه خواهد شد.

توسلی اظهار کرد: از برنامه و بودجه می‌خواهیم بی عدالتی‌های تخصیص اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ را جبران کنند چرا که در اعتبارات مناطق محروم هیچ گونه اعتباری برای این شهرستان‌ها تخصیص نیافته اما برای شهرستان ملایر  ۴۵ میلیارد تومن اعتبار متوازن داده شده در حالی که برای دو شهرستان بهار و کبودراهنگ ۱۵ میلیارد تون اختصاص داده اند.

وی خاطر نشان کرد: با مدیرعامل صندوق کارآفرین رایزنی‌هایی انجام شده تا درباره رونق اشتغال و رونق تولیدی‌های پوشاک و گیاهان دارویی سرمایه گذاری کنند و کمیته‌ای توسط مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید تعیین شده و درحال ایجاد پروژه و سرمایه گذاری در این دوشهرستان هستند.

توسلی از پیگیری سرمایه گذاری صندوق بیمه روستایی نیز گفت: باید از ظرفیت این صندوق برای بیمه روستائیان و تأمین و پرداخت بخشی از هزینه‌های ضروری روستائیان هزینه شود و امتیازات خوبی برای هردو شهرستان گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس ابراز تأسف کرد که معادن در روستاها به جای رونق روستا و شهرستان ابزاری برای تخریب زمین‌های کشاورزی شده است و فرصتی برای شهرستان ایجاد نکرده‌اند، معادن قباق تپه، ایلانلو، آق بلاق و سوباشی در کبودراهنگ و معدن باباعلی در بهار آسیب‌های زیادی بر محیط زیست و منابع طبیعی، وارد کرده است.

وی ادامه داد: در شهرستان کبودراهنگ معادن تبدیل به ابزاری برای اذیت مردم شده است، فرصتی برای شهرستان ایجاد نکرده بلکه باعث نارضایتی مردم شده است.

وی گریزی به ظرفیت عظیم غار علیصدر زد که عده‌ای انگشت شمار در آنجا مشغول به کارند و حقوق‌های آنچنانی دریافت می‌کنند غاری که در ۵ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته، غار علیصدر را سالی ۸۰۰ میلیون تومان به میراث فرهنگی اجاره داده‌اند هنوز به طور کامل هم پرداخت نشده است که این موضوع باید به طور کامل پیگیری شود تا آنجایی که درآمد غار علیصدر در خود منطقه هزینه شود.

توسلی درباره غار علیصدر همچنین گفت: باید از این غار درآمد کلان داشت، وضعیت مدیریت غار تغییر کند و به دست مردم انجام شود، میلیارها تومان درآمد غار مشخص نیست کجا هزینه شده که باید این درآمد برای شهرستان هزینه شود.

فرماندار کبودراهنگ نیز گفت: همه ما مسؤلان وظیفه داریم به این ملت خدمت کنیم و قدردادن ایثار گری های شهدا و ایثارگران باشیم.

حجت اله مهدوی افزود: سوء مدیریت‌ها هست ولی همه مدیران باید در همه شرایط پای کار باشند خدمتگزاری باید با خرد جمعی باشد و رضایت مردم از همه مهمتر است در کارها باید منافع ملی در نظرگرفته شود. 
وی همچنین درباره واکسیناسیون گفت: از مردم کبودراهنگ تقاضا داریم برای واکسیناسیون به مراکز ثابت و سیار حضور پیدا کنند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا