بهینه سازی مصرف آبمحیط زیست

باز چرخانی، نیاز جدی صنعت آب کشور

فعال محیط زیستی با بیان اینکه اهمیت استفاده از پساب فقط برای زمان خشکسالی نیست خاطرنشان کرد: قم مشکل منابع آبی دارد پس استفاده مجدد از آب یا همان باز چرخانی آب، استفاده حداکثری از آب‌های در دسترس برای صنعت، کشاورزی و بیابان زدایی است.

مجتبی گل سرخ گفت: پساب یا فاضلاب، به آبی می گویند که پس از مصرف، کیفیت و ماهیت اولیه خود را از دست می دهد همچون آب حاصل از هرگونه شستشوی بدن، ظرف، لباس و غیره که وارد فاضلاب منزل می شود یا زهاب زمین‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آب حاصل از پرورش آبزیان، انواع پساب هستند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم آن که آب مصرفی خانگی و صنعتی حدود %۱۰ از کل آب‌های مصرفی کشور را تشکیل می دهد، اما فرآیند آماده سازی ( سالم و شیرین کردن ) و در دسترس قرار دادن آن بسیار گران‌تر از آب کشاورزی تمام می شود.

گل‌سرخ با بیان اینکه قم با متوسط بارش‌های ۳۰ ساله اخیر حدود ۱۶۳ میلی متر ، از متوسط بارش‌های کشوری ( ۲۵۰ میلی متر ) از جهت بارش بسیار فقیر است، یادآور شد: در دو دهه اخیر نیز متأسفانه به علت استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی و محرومیت از حقابه‌های حوضه آبریز دریاچه نمک و حوض سلطان ، منابع آبی پایدار در استان بسیار کم شده و هوای استان رطوبت زیادی را از دست داده، پوشش گیاهی از بین رفته و هوا در اغلب روزهای سال، گرد و غباری است.

وی با تأکید بر این که هرگاه با تدابیری از جمله اختصاص حقابه حوضه آبریز و نهایت صرفه جویی در مصرف آب  و عدم معدن کاوی و استخراج نادرست آن در مناطقی که سرمنشأ آب های مستقل استان هستند از بیابان زایی بیشتر استان و نیز بهره برداری بی رویه از نمک دریاچه حوض سلطان و دریاچه نمک جلوگیری نشود بیان کرد: بیم آن می‌رود که علاوه بر گرد و غبارهای فعلی، گرد و غبارهای نمکی بر خاسته از این دو دریاچه نمکی زندگی و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در قم و دیگر استان های هم جوار ( اصفهان، مرکزی، تهران، سمنان، همدان،  قزوین و همدان) را نیز ناممکن سازد.

این فعال محیط زیستی تأمین سهم غالب آب شرب قم و بخشی از آب مصرفی در صنایع را از سرشاخه‌های دز دانست و تصریح کرد: در شرایطی که خشکسالی گریبان گیر کشور شده و آب‌های مستقل استان ناچیز است، استفاده بهینه از هر قطره آب و جلوگیری از هدر رفت آن و اهمیت آب چرخانی و استفاده از پساب‌های خانگی و صنعتی، صد چندان می شود.

وی اضافه کرد: آب چرخانی، پروسه‌ای است که طی آن پساب یا فاضلاب برای برخی از مصارف آماده سازی می شود.

گل‌سرخ در خصوص موارد مصرف پساب‌ها اظهار کرد: آب حاصل از آب چرخانی می‌تواند در منازل برای شستشو، در صنایع و همچنین در کشاورزی و کاشت گیاهان به منظور بیابان زدایی، استفاده شود در برخی از کشورها آب تا چهار بار بازچرخانی می شود.

فعال محیط زیستی یکی از کارهای مثبت آب و فاضلاب قم را ایجاد ایستگاه های آب شیرین (همان آب کارتی) دانست و گفت: این ایستگاه‌ها در بسیاری از مناطق قم آب سالم و شیرین را در دسترس شهروندان قرار می‌دهد هرچند که گزارش شفاف و روشنی از سرنوشت پساب تصفیه خانه مرکزی در دست نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش‌هایی از قم، خانه‌ها دارای دستگاه‌های آب شیرین کن هستند، افزود: این دستگاه ها در برابر هر لیتر آب شیرینی که عرضه می‌کنند متأسفانه یک و نیم تا چهار لیتر آب را به عنوان پساب وارد فاضلاب خانگی می‌کنند.

گل‌سرخ ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای جلوگیری از هدر رفت این پساب با جمع آوری آن در مخازن از آن در دستشویی و حمام استفاده کنند.

فعال محیط زیستی با بیان اینکه اهمیت استفاده از پساب فقط برای زمان خشکسالی نیست خاطرنشان کرد: قم مشکل منابع آبی دارد پس استفاده مجدد از آب یا همان باز چرخانی آب، استفاده حداکثری از آب‌های در دسترس برای صنعت، کشاورزی و بیابان زدایی است.

گل‌سرخ در پایان گفت: شرکت آبفای قم با لوله کشی فاضلاب در برخی از مناطق، جمع آوری بخشی از فاضلاب شهری و ساخت تصفیه خانه، زمینه‌های تصفیه بخشی از فاضلاب شهر قم را فراهم کرده امّا مقدار فاضلاب تصفیه شده از مجموع فاضلاب جمع آوری شده و نیز محل مصرف آن مشخص نیست و معلوم نیست که علی‌رغم افتتاح چهار تصفیه خانه فاضلاب، چرا صنایع قم همچنان به آب سرشاخه‌های دز نیازمندند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا