محیط زیست در صنعت و معدن

سلامت آب آشامیدنی تویسرکانی‌ها قربانی فعالیت یک معدن نشود!

سد سرابی تویسرکان با برخورداری از بیش از ۹ و نیم میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب، علاوه بر تأمین آب آشامیدنی شهر تویسرکان و برخی روستاهای این شهرستان، آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه سرابی را نیز تأمین می‌کند.

مردم تویسرکان بیش از ده سال انتظار کشیدند تا این سد حیاتی با تلاش و پیگیری مسئولان ادوار مختلف شهرستان ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اکنون اما فعالیت یک معدن برداشت سنگ‌های معدنی در فاصله‌ای کمتر از ۵۰۰ متر از حریم روخانه و سدسرابی به یک دغدغه برای مسئولان و مردم تویسرکان تبدیل شده زیرا این معدن می‌تواند هم سلامت آب آشامیدنی مردم را مورد تهدید قرار دهد و هم با تشکیل لایه‌های رسوب کرده، عمر مفید سد را کاهش دهد.

در حالیکه کشاورزان و باغداران پایین دستی سدسرابی بر اساس مشاهدات عینی خود از ورود گرد و خاک حاصل از فعالیت معدن به آب رودخانه و سد سرابی خبر می‌دهند، بدون تردید این موضوع در دراز مدت موجب ایجاد آلودگی در آب آشامیدنی مردم می‌شود.

همچنین رسوب‌های ناشی از فعالیت معدن نیز با هدایت سنگریزه‌ها به حجم ذخیره آب سد به تدریج موجب کاهش حجم ذخیره آب سد و مدت زمان بهره‌وری از آن می‌شود و باکتری‌های موجود در لجن‌هایی که به سمت کف دریاچه سد هدایت می‌شوند به سلامت آب سد آسیب وارد می‌کنند.

این در حالیست که مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان در اظهارات خود بیان کرده که معدن “احرار” تا سال ۱۴۰۳ مجوز فعالیت دارد و اکنون نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد.البته  نورعلیئی تصریح کرده که اعطای مجوز به معادن مختلف از حیطه اختیارات اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان خارج است و رویه خاصی دارد و به‌صورت کشوری و از سوی مراجع بالا دستی در مورد واگذاری مجوز به آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس اما سلامت آب آشامیدنی مردم تویسرکان را اولویت دانسته و درخواست کرده که مسئولان برای اعطای تمدید مجوز فعالیت این سد دغدغه مردم در خصوص سلامت آب آشامیدنی و جلوگیری از کاهش عمر مفید سد را لحاظ کنند.

فعالیت این معدن آسیب‌رسان به سد سرابی در حالی همچنان ادامه دارد که شرکت آب منطقه‌ای همدان به‌عنوان مرجع رسمی از فعالیت این معدن در حدود سه سال پیش شکایت کرده اما فرجام نهایی این شکایت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

سوأل دیگری که در این میان مطرح است این است که آیا کارشناسان زیست محیطی و تصمیم گیرنده در مورد اعطای مجوز برای فعالیت این معدن از ساخت سد سرابی در بازه زمانی مشخص بی اطلاع بوده‌اند که اجازه داده‌اند این معدن حداقل تا سال ۱۴۰۳ مجوز فعالیت داشته باشد؟!

به نظر می‌رسد کارشناسان و تصمیم‌گیرندگانی که مجوز فعالیت معدن بالا دستی سد سرابی را صادر کرده‌اند یا از ابتدایی‌ترین اصول فنی و کارشناسی فعالیت یک معدن و حساسیت‌های آن در مجاورت سدی که آب آشامیدنی مردم را تأمین می‌کند بی‌اطلاع بوده‌اند و یا این مجوز با سهل‌انگاری و بی‌اعتنایی به منافع ده‌ها هزار از مردم نجیب تویسرکان صادر شده است!

با همه اما و اگرها، حالا تعطیلی هرچه زودتر معدن بالا دستی سد سرابی به یک مطالبه عمومی در میان مردم تویسرکان تبدیل شده و مردم از مسئولان شهرستان می‌خواهند که با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود، در سریعترین زمان ممکن از تداوم فعالیت این سد ممانعت به‌عمل آید./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا