محیط زیست

ضرورت جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌ جای پلاستیکی

فعال پیشکسوت در عرصه محیط‌زیست تاکید کرد: جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌ جای پلاستیکی ضرورت دارد.

نازخند صبحی در مراسم گرامیداشت روز جهانی بدون پلاستیک که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد استان زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع پسماند و کیسه‌های زباله از سالیان دور در دنیا مطرح است، اظهار کرد: انسان‌ها به دیدن کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت عادت کرده‌اند؛ بنابراین یکی از خطرات کیسه‌های زباله، ظلمی است که به طبیعت می‌شود.

وی در رابطه با بی‌تفاتی‌ کشاورزان در حین شخم‌ زدن و کاشت محصول به کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی، افزود: با توجه به اینکه کشاورزان برای شخم زدن زمین کشاورزی خود و کاشت محصول ملزم به جمع‌آوری کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی و غیره نیستند و با همان وسایل زمین را شخم می‌زنند، در نتیجه آنان خورد شده و به زمین فرو می‌رود.

صبحی در رابطه با تجدیدناپذیر بودن پلاستیک و شیشه، تصریح کرد: طبق اثبات علم، کیسه‌های نایلونی و یک تیکه شیشه نوشابه طی زمان‌ تبدیل به چیز دیگری نمی‌شود و با سوزاندن نیز به طبیعت آسیب می‌رسد.

فعال پیشکسوت در عرصه محیط‌زیست با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه‌ها بر فرهنگ‌سازی استفاده نکردن از کیسه‌های زباله و جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای، گفت: در سایر کشورها کیسه‌های نایلونی به کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای تبدیل شده ولی در ایران مقدار زیادی در استفاده از نعمت‌های خدادادی کوتاهی شده و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده نزدیک شاهد از دست رفتن طبیعت و آب ‌و هوا خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به افزایش تعداد زباله‌گردها، تصریح کرد: چند نقطه در شهرستان زنجان وجود دارد که زباله‌ها را از زباله‌گردها می‌خرد و آنان خرج روزانه خود را از این طریق در می‌آوردند، آن‌ها زباله‌گردی را از بیکاری بهتر می‌دانند و به این شغل پناه می‌برند.

فعال پیشکسوت در عرصه محیط‌زیست با بیان اینکه باید دولت‌مردان به فکر زباله‌گردها باشند، گفت: چرا کاری نمی‌کنند که زباله‌گردی ممنوع شود، چرا کارخانه‌های تبدیل پساب‌ها را رونق نمی‌دهیم، چرا با استفاده از علم از زباله‌ها ثروت به دست نمی‌آورند، چرا از افرادی که در این راه پیش‌قدم شدند استقبال نمی‌کنیم.

صبحی در ادامه در رابطه با بدون برنامه بودن کشت محصولات توسط کشاورزان، اظهار کرد: کشاورزان ایرانی بدون برنامه‌ اقدام به کشت محصول می‌کنند و کارشناسی نیست که به آنان بگوید چه محصولی را امسال برای سود بیشتر کشت کنند.

این فعال اجتماعی، با بیان اینکه خاک به شدت در حال فقیر شدن است، اظهار کرد: کودهای شیمیایی به فور در حال استفاده بوده و هر چقدر قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، باز هم به دلیل سودجویی از آن‌ها استفاده می‌شود. کارشناسان کشاورزی باید دلسوز کشاورزان باشند. کسی نیست به کشاورزان آموزش دهد که از کاشت گیاهان آب‌دوست خودداری کنند، زیرا هم آب زیادی مصرف می‌شود و هم سود کمی نصیب کشاورز می‌شود.

وی در رابطه با بحران آب، خاطرنشان کرد: با رونق آپارتمان‌سازی و استفاده از سیفون که بسیاری از آب تصفیه شده را هدر می‌دهد، اگر از همان روز اول آب سیفون، حیاط، حمام، شستن ماشین را با آب آشامیدنی تفکیک می‌کردند، شاید با بحران آب مواجه نمی‌شدیم. گفتنی است بحران آب آینده کشور را به خطر می‌اندازد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا