محیط زیست

انتقاد استاندار کرمان از اختصاص ۹۵ درصد آب مصرفی استان به کشت کم بازده

استاندار کرمان گفت: ۹۵ درصد آب مصرفی استان را متاسفانه به کشت کم بازده می‌دهیم در حالی‌ که سالانه بیش از یکهزار هکتار از پسته ما خشک می‌شود اما گلخانه هیدروپونیک (آب کشت ) آب نمی‌خواهد و کشت باید به سمت بازدهی برود.

علی زینی‌وند شامگاه شنبه در آیین افتتاح طرح اضطراری آبرسانی کرمان افزود: رویکرد ما باید مقابله با کشاورزی سنتی باشد و در این مسیر باید مقاومت، مقابله ‌و حتی اعمال قانون کرد.

وی افزود: به این علت برای تامین بخشی از آب شرب کرمان باوجود مشکلات شرمنده مردم هستیم؛ طبیعی است چون که رینگ شهر اجرا نشده و به برخی مناطق آب کمتر می رسد اما خرسندیم که ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از کسری آن (با افتتاح طرح های تامین آب اضطراری طی امروز در کرمان) جبران می شود.

زینی وند با اشاره قدمت و وضعیت سرزمین کهن کرمان اظهار داشت: تشنگی این سرزمین به عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر رسیده و ظرفیت آبرسانی ندارد، باید به فریاد کم آبی استان رسید و حتی آب به زمین تزریق کرد؛ راهی به جز تامین شرب نداریم.

استاندار کرمان عنوان کرد: تمامی مشکلات اعلام شده کرمان در سند سازگاری با کم آبی استان آمده و مکمل آن نیز طرح آمایش با رویکرد توسعه استان است و لذا راهی به غیر از اینکه سند سازگاری با کم آبی را اجرا کنیم نداریم.

وی بیان داشت: هر قطره آب در کرمان ازجمله سطحی و قنات‌ها باید مهار شود و همه دوست داریم که ویلا داشته باشیم اما زمان آن گذشته و باید همه آب استان با همکاری دستگاه ها در لوله‌های شرب قرار گیرد.

زینی وند ادامه داد: می‌توان با یک صدم آب سرسبزی ها را مدیریت کرد که شرط آن اجرای تکنولوژی است.

وی افزود: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس اقداماتی در این زمینه کرده اند، امکان ‌مدیریت آب وجود دارد، اما باید به سرعت برداشت خود را از سفره‌های زیرزمینی کاهش دهیم.

زینی وند افزود: باید همچون صنایع از آب خلیج فارس استفاده کنیم؛ رینگ شهر کرمان باید اجرا شود و فاضلاب را باید قطره قطره جمع آوری کرد و در این زمینه شرکت میدکو (شرکت صنایع معدنی خاورمیانه) یک الگو است زیرا بیش از ۲ هزار هکتار زمین به این شرکت دادیم اما بیش از چهار هزار هکتار کشت درخت با آبیاری مکانیزه را با جمع آوری فاضلاب شهری کرمان و زرند اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی روزهای گذشته این شرکت ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با ایجاد چهار هزار و ۱۰۰ شغل مستقیم و در چشم انداز توسعه خود آن را نیز گسترش می‌دهد.

استاندار کرمان یادآور شد: می توان هم آب صنعت و کشاورزی را مدیریت کرد و به فریاد دشت‌ کرمان رسید اما باید همه پای کار بیایند.

وی افزود: راهی برای جایگزین آب خلیج فارس در کرمان وجود ندارد که بتواند ما را کمک و شهر کرمان را بی نیاز کند، برای ۹۰ کیلومتر خط انتقال استفاده از آب خلیج فارس ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم که ۱۰۰ میلیارد آن نقدی است و امیدواریم ظرف یکسال آینده این آب را وارد شبکه کرمان کنیم زیرا به آب موجود کیفیت و وضعیت چاه های ما را بهبود می بخشد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: آب شهرها را هم باید جداسازی کنیم که در سازگاری با کم آبی استان آمده است اگر آب خلیج فارس را بیاوریم و ترسالی ۳۰ ساله باشد اگر بد مصرفی رخت برنبندد برای همیشه با مشکل کم‌آبی روبروییم لذا مدیریت مصرف باید در راس برنامه ما باشد.

انتقاد استاندار کرمان از اختصاص ۹۵ درصد آب مصرفی استان به کشت کم بازده

پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان در قالب بهره برداری از هفت حلقه چاه آب آشامیدنی با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه امشب بهره برداری شد؛ اعتبار این طرح ۴۲۰ میلیارد ریال بوده که طی چهار ماه با ۶ هزار و ۸۰۰ متر خط انتقال به سرانجام رسید./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا