پسماند و بازیافت

ورود حجم بالایی از شیرابه زباله ها به دریای خزر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: دپوی زباله در حاشیه دریای خزر و نزدیک رودخانه ها حجم بالایی از شیرابه ها را وارد دریای خزر کرده است.

مفید غلامی راد در نشست هم اندیشی مدیریت پسماند استان‌های شمالی با اشاره به حساس بودن اکوسیستم دریای خزر بر لزوم مشترک بین کشورهای ساحلی تاکید کرد و گفت: اقلیم ناحیه خزری به دلیل تنوع و پایداری زیستی با جنگل‌های هیرکانی، جلگه بکر خزری بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه جلگه خزری منبع تأمین برنج، مرکبات و سایر محصولات به شمار می‌رود، افزود: از نظر اقتصادی نقش بسیار مهمی برای کشورهای حاشیه دارد اما  عوامل آلاینده‌ای زیست این دریا را با مشکل مواجه کرده است.
وی صنایع نفت گاز از جانب روسیه، برداشت بی رویه آبزی پروری و شیلات، سموم کشاورزی، پسماند و پساب را از جمله چالش‌های تهدیدکننده زیست بوم دریای خزر بیان کرد و گفت: دپوی زباله در حاشیه خزر ونزدیک رودخانه‌ها، حجم بالایی از شیرابه را وارد این دریا کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  مازندران تصریح کرد: پساب‌های تصفیه نشده با ورود به دریای خزر آلایندگی‌های بالایی را ایجاد می‌کند از این روز لزوم اتخاذ برنامه ریزی جامع و تهیه نقشه جامع برای جلوگیری، ساماندهی مراکز دفن، نوع تکنولوژی و ساختارهای آن الزامی است.

*کرونا الگوهای جدیدی از زندگی را ایجاد کرده است

 در ادامه این نشست  کلادیو پروویداس نماینده مقیم عمران سازمان ملل متحد  نیز بابیان اینکه موضوع توسعه در کشورها دارای دو محور شامل محیط زیست شهری است، گفت: امنیت شهری و شهروندی نیز از دیگر موضوعات مهم به شمار می‌رود.
وی اظهارکرد: باید تغییرات را قبل از اتفاق افتادن درک کنیم و در آینده توسعه در جهان، بلندنگری و برنامه ریزی به حوزه توسعه مسئله مهم به شمار می‌رود.
پروویداس افزود: کرونا الگوهای جدیدی از زندگی را ایجاد کرده است و این تغییرات می‌تواند به جنبه مثبت و عدم بازگشت به نرم‌ها و شیوه‌های قدیمی کمک کند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا