محیط زیست

افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین تا سال ۲۰۵۰

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین تا سال ۲۰۵۰ خبر داد که با این افزایش دما و خشکی هوا، نحوه بارش‌ها تغییر خواهدکرد و به جای برف در زمستان‌ها شاهد بارش باران خواهیم بود.

مسعود تجریشی در مورد خشکسالی ایران، با بیان اینکه کشور ایران اقلیم خشکی دارد، گفت: همانطورکه دما طی سه دهه اخیر بین ۱.۵ تا ۲ درجه افزایش پیدا کرده تا سال ۲۰۵۰ نیز حدود ۱.۵ درجه دیگر افزایش دما را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما باعث تشدید تبخیر و تعرق و خشک شدن هوا می‌شود، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده خوشبینانه‌ترین حالت حتی اگر میزان بارش‌ها هم ثابت بماند، به دلیل خشکی هوا، نحوه بارش‌ها تغییر خواهدکرد و به جای برف در زمستان‌ها فقط شاهد بارش باران خواهیم بود. باید توجه کرد که  تغییر اقلیم و گرم شدن هوا حتی زمان بارش‌ها را هم تغییر می‌دهد و بنابراین بیشتر بارش‌ها به صورت سیلابی خواهد بود و در این حالت، دیم از دست می‌رود.

تجریشی با بیان به اینکه فشار به منابع آب کشور بسیار بالاست و به شدت نیازمند مدیریت منابع آبی هستیم، گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که سالانه حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آب شیرین برداشت می‌کنیم که تجدیدپذیر نیستند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا