انرژی‌های پاک

یک تیر و دو نشان با “کانال‌های خورشیدی”

افزودن صفحات خورشیدی روی آبراه‌ها که اصطلاحا “کانال‌های خورشیدی” را پدید می‌آورد، می‌تواند به ایجاد تحول بزرگی در جهت پایداری انرژی و آب کمک کند و سالیانه ۶۳ میلیارد گالن آب(۲۳۸ میلیون متر مکعب) تنها در کالیفرنیا صرفه‌جویی کند.

به نقل از آی‌ای، گزارشی از مجله Popular Science توضیح می‌دهد که با وجود بیش از ۶ هزار کیلومتر کانالی که آب را به سراسر ایالت کالیفرنیا منتقل می‌کنند، این ایالت امکان زیادی برای تعبیه زیرساخت‌های صفحات خورشیدی روی این کانال‌ها دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد که اتصال صفحات خورشیدی بر روی این آبراه‌ها با استفاده از کابل‌های تعلیقی علاوه بر تولید انرژی، یک مزیت فوق‌العاده نیز برای کانال‌ها به منظور عدم تبخیر و هدررفت آب فراهم می‌کند.

محققان دانشگاه “کالیفرنیا مرسد”(California Merced) و دانشگاه “کالیفرنیا سانتا کروز”(California Santa Cruz) با استفاده از شبیه‌سازی، توانایی اقتصادی ساخت شبکه‌ای از “کانال‌های خورشیدی” را در یکی از بزرگترین شبکه‌های آبی جهان که آب مورد نیاز بیش از ۲۷ میلیون شهروند را تأمین می‌کند، ارزیابی کردند.

مطالعه جدید این محققان که در مجله Nature منتشر شده است، ممکن است به تجهیز کانال‌های آب کالیفرنیا به صفحات خورشیدی منجر شود و آنها را به غیر از منبعی برای تهیه آب آشامیدنی به مزارع انرژی تجدیدپذیر نیز تبدیل کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که این کار همانطور که گفته شد به کانال‌ها کمک می‌کند تا مقدار زیادی آب صرفه‌جویی کنند.

محققان دریافتند که جدا از تأمین انرژی خورشیدی، این صفحات خورشیدی از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند و موجب صرفه‌جویی بیش از ۶۳ میلیارد گالن آب در سال تنها در این ایالت می‌شوند.

دکتر “برندی مک کوئین” نویسنده اصلی این تحقیق در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح داد: ما از مقدار قابل توجه جلوگیری از تبخیر آب که پیش‌بینی می‌کنیم ۸۲ درصد باشد، شگفت‌زده شدیم. این مقدار آب می‌تواند تفاوت قابل توجهی در مناطق کم آب ایجاد کند.

وی همچنین گفت که سایه این صفحات خورشیدی بر روی آب کانال‌ها می‌تواند رشد علف‌های هرز آبزی را کاهش دهد و منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری شود.

البته این صفحات خورشیدی به طور کلی مانع از تمام تبخیرها نمی‌شوند. البته تبخیری که اتفاق می‌افتد، مزیت خنک‌سازی صفحات خورشیدی را به همراه دارد و آنها را در تبدیل نور خورشید به برق کارآمدتر می‌کند.

اگرچه چنین مزایایی چشمگیر به نظر می‌رسند، اما هنوز چندین سوال باقی مانده است. به عنوان مثال محققان در این مطالعه نه میزان تولید انرژی چنین شبکه‌ای و نه هزینه ساخت آن محاسبه کرده‌اند.

نزدیکترین مشابه این طرح در “گوجارات” هند یافت می‌شود؛ جایی که صفحات خورشیدی مساحت ۷۵۰ متری از یک کانال را در سال ۲۰۱۵ پوشاندند و بیش از ۱۸ میلیون دلار هزینه در برداشت./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا