محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

ارائه روش جدید جذب کربن نیروگاهی با انرژی کمتر

محققان می گویند گازهای خروجی از نیروگاه های برق را می توان با مصرف کمتر انرژی بازیافت کرد و به عنوان ماده خام اولیه استفاده کرد.

به گزارش ساینس دیلی، گروهی از محققان تکنولوژی جدید را توسعه داده اند که می تواند به طور موثری در مصرف انرژی برای جذب CO2 از گازهای خروجی از منابع متمرکزی چون نیروگاه های برق حرارتی صرفه جویی کند.

در این تکنولوژی که به نام تکنولوژی تولید H2 لایه بندی شده نام گرفته است، احتراق گاز خروجی می تواند با CO2/H2 با دمای کمتر  از دمای گازهای تکنولوژی های متداول تعویض شود.

محققان دانشگاه ناگویا با استفاده از این تکنولوژی توانستند با استفاده از این تکنولوژی میزان جذب CO2 از نیروگاه های برق حرارتی به طرز قابل توجهی بالا ببرند.

در تکنولوژی های متداول، برای جذب CO2 نیاز به مقادیر زیادی انرژی (۳ تا ۴ گیگاژول در هر تن CO2) یا افزایش دما به بیش از ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیاز بود. حالا با این تکنولوژی انتظار می رود میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

این محققان می گویند با استفاده از تکنولوژی جدید احتراق گاز می تواند در دمای پایین تر (۸۵ درجه سانتی گراد) با CO2/H2 جایگزین شود.

این تکنولوژی زمانی که با محلول جداساز فاز، که این گروه توسعه داده اند ترکیب می شود می تواند به عنوان بزرگترین فرایند صرفه جویی در مصرف انرژی شناخته شود./انرژی امروز

نتایج این تحقیق در ژورنال Sustainable Chemistry & Engineering منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا