محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

۵۰ درصد پلاستیک یک بار مصرف جهان چگونه تولید می‌شود؟

استرالیا و آمریکا و کره جنوبی با بیشترین میزان تولید سرانه پلاستیک یک بار مصرف در جایگاه اول، دوم و سوم جهان قرار دارند.

۲۰ کمپانی و شرکت نیمی از پلاستیک یک بار مصرف جهان را تولید می‌کنند.

نتیجه بررسی‌ها وجود یک شبکه سازمانی در پشت پرده تولید پلاستیک در جهان را نشان می دهد.

وبسایت تحلیلی “اکو بیزینس” در این باره نوشت: “اگرچه برندهایی مانند کوکاکولا، نستله، پپسی به عنوان آلوده کنندگان پلاستیکی جهان شناخته شده‌اند اما شرکت‌های پلیمیری ” Dow”، “ExxonMobil” و  “Sinopec” مقصر اصلی فاجعه زیست محیطی و افزایش تولید پلاستیک در جهان هستند.

پلاستیک‌ها در سایت بازیافت بالی اندونزی. صنعت بازیافت اندونزی به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ با اختلال مواجه شده است/ عکس: eco-business

زبال پلاستیکی یک بار مصرف

تولید کنندگان پلاستیک جهان اعلام می‌گویند: تلاش برای مقابله با آلودگی پلاستیکی بیشتر بر دوش مصرف‌کنندگان افتاده و آنها در نهایت قادر به تفکیک بطری نوشیدنی یا بسته‌ وعده‌های غذایی و میان وعده هستند.

به نطر می‌رسد در این میان نقش و سهم تولیدکنندگان پلاستیک نادیده گرفته شده است.

این مطالعه که با تحقیق در ۱۰۰۰ کارخانه تولید مواد اولیه برای تهیه پلاستیک یک بار مصرف آغاز شد.

بی بی سی در این باره نوشت:  بطری‌های پلاستیکی، ظرف‌های مخصوص بسته بندی غذا و کیسه‌های نایلونی در حجم میلیاردی تولید شده و یک بار پس از استفاده دور ریخته می‌شوند. بخش زیادی از این زباله‌های پلاستیکی سر از اقیانوس‌ها در خواهند آورد.

این تحقیق توسط کنسرسیومی مطالعاتی “بنیاد میندرو” و همکاری دانشکده اقتصاد لندن صورت گرفته به بررسی شرکت‌هایی می‌پردازد که به صورت اساسی در زنجیره تولید پلیمر و پلاستیک نقش دارند. پلیمرها واحدهای سازنده پلاستیک محسوب می‌شوند.

براساس مطالعات انجام شده ۲۰ شرکت پتروشیمی مانند ” Dow”، “ExxonMobil” و ” Sinopec” منبع تولید ۵۵ درصد زباله‌های پلاستیکی یکبار مصرف در جهان هستند. تنها همین ۳ شرکت نام برده ۱۶ درصد زباله‌های پلاستیکی در سطح جهان را تولید می‌کنند.

نمودار سمت راست میزان تولید سرانه زباله پلاستیکی یک بار مصرف در سال ۲۰۱۹ را نشان میدهد

نمودار سمت چپ میزان تولید زباله یک بار مصرف پلاستیکی در مقیاس “میلیون متریک تن” در سال ۲۰۱۹ را نشان می دهد

میزان تولید زباله یک بار مصرف پلاستیکی 2019

این مطالعه همچنین به بررسی بیشترین کشورهای تولید کننده زباله پلاستیکی یک بار مصرف براساس میزان جمعیت می‌پردازد.

استرالیا و آمریکا و کره جنوبی با بیشترین میزان تولید سرانه پلاستیک در جهان در جایگاه اول، دوم و سوم قرار دارند. بریتانیا نیز با تولید سرانه بیش از ۴۰ کیلوگرم زباله پلاستیکی در مقام چهارم این فهرست قرار گرفته است.

تمرکز در زنجیره تامین

تحقیقات قبلی بر تاثیر زباله های پلاستیکی بر طبیعت یا شرکت‌های مصرف کننده تولید و فروش محصولات مصرف بسته بندی پلاستیکی متمرکز شده بود.

به شکل سنتی بیشترین میزان پلاستیک جهان در صنعت بسته بندی استفاده شده و پس از یک بار استفاده دور انداخته می‌شود/ عکس: GETTY IMAGES

20 شرکت پشت پرده تولید 50 درصد پلاستیک یک بار مصرف جهان

در مقابل تجزیه و تحلیل  جدید به جریان پلاستیک در زنجیره تولید متمرکز است و به روند تولیدکنندگان مواد اولیه مواد پلاستیکی یک بار مصرف می پردازد.  

این مواد که به عنوان پلیمرها شناخته می‌شوند بیشتر با فراوری سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، زغال سنگ تولید خواهند شد.

به گفته “دومینیک چارلز” بنیانگذار، مدیر امور مالی و شفافیت منیاد تحقیقاتی “میندرو” این مطالعه نشان می دهد که “آینده بحران زباله‌های پلاستیکی تنها در دست ۲۰ شرکت” است.

وی می‌گوید: این یک امتیاز خارق‌العاده برای تنظیم کننده‌ها، موسسات مالی و تحت تاثیر قرار دادن آنها برای بازیافت پلاستیک تولید شده است تا به جای تولید از سوخت های فسیلی پلاستیک تولید شده را وارد چرخه بازیافت کنند.

او افزود که تاکنون تلاش‌ برای جلوگیری از آلودگی پلاستیکی بر مصرف کنندگان و اقدامات آنها متمرکز بوده است.

وی گفت: ما باید به دنبال شاهراه اصلی برویم و شیر اصلی تولید این محصولات از سوخت فسیلی را ببندیم و پلاستیک‌های بعدی را از پلاستیک‌های بازیافتی  تولید کنیم.

این گزارش می‌افزاید تولید پلاستیک در ۵ سال آینده ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که باعث افزایش آلودگی‌های کربنی و تولید زباله‌های بیشتر خواهد شد. این میزان حدود ۷۰ میلیون تن برآورد شده است.

“سم فانک هاورز” متخصص اقتصاد تغییر اقلیم در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه اقتصاد لندن می‌گوید: اتکا ما به نفت و گاز نه تنها به تغییرات آب و هوایی دامن می زند بلکه به عنوان ماده اولیه در تولید پلاستیک‌های یک بار مصرف اقیانوس‌های ما را ویران می‌کند.

نام شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواد اولیه محصولات پلستیکی یک بار مصرف در جهان

رنگ روشن میزان تولید ساختارهای نرم و رنگ تیره میزان تولید مواد اولیه سخت در این شرکت‌ها هستند

20 شرکت پشت پرده تولید 50 درصد پلاستیک یک بار مصرف جهان

“اکسون موبایل” به عنوان بزرگترین تولید کننده پلیمرهای پلاستیکی در وبسایت خود نوشته است پلاستیک‌ها نقش مهم و گسترده ای در زندگی ما بازی می‌کنند و اکسون موبایل اقداماتی را برای کمک به بحران زباله‌ها اجرا خواهد کرد.

 این شرکت می گوید که عضو اتحادیه پایان دادن به زباله‌های پلاستیکی است و در مجموع بیش از یک میلیارد دلار را برای توسعه راه حل امن، مقیاس پذیر و مقرون به صرفه اختصاص داده است./منبع : عصرایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا