محیط زیست

ریخت و پاش زباله در بهشت زمینی تالش/ رنج جنگل گیسوم از ریخت و پاش زباله های گردشگران

جنگل گیسوم یکی از زیباترین مناطق دیدنی گیلان است که ریخت و پاش زباله گردشگران موجب زشتی برخی از مناظر آن شده است.   

جنگل دارای فواید بیشماری است که بر زندگی بشر اثر مثبتی می‌گذارد. در جنگل‌ها انواع قارچ‌ها، میوه‌ها و حتی ساقه‌های گیاهان و درختان دیده می‌شود که غذای عدهٔ زیادی از انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. درختان جنگل گاز دی‌اکسید کربن هوا را دریافت می‌کنند و طی عمل فتوسنتز، آن را تبدیل به اکسیژن می‌کنند.  

جنگل‌ها اهمیتی حیاتی دارند زیرا مأوای متنوع‌ترین جوامع زیستی جهان و غنی‌ترین تنوع زیستی زمین هستند. در درون جنگل‌ها تعداد زیادی از داروهای بالقوه و هزاران هزار گونه دیده نشده و کشف نشده، پنهان هستند. همچنین جنگل‌ها توانایی تعدیل آب و هوای جهان را دارند و شرایط آب و هوایی کل زمین را پایدار نگه می‌دارند.

این نقش آن‌ها به حدی مهم است که تخریب آن‌ها می‌تواند موجب تغییراتی در مقیاس عظیم و گسترده در آب و هوای کره زمین شود.

گیلان نیز از جمله استانهای کشور است که دارای جنگل‌های بسیار زیبا و دیدنی گیلان است یکی از این جنگل های زیبا جنگل گیسوم است که محل تلاقی ساحل دریا و جنگل است. تماشای جاده‌های رویایی در دل جنگل گیسوم خاطره‌ای است که هر بار با مرور کردن آن‌ها دلتان می‌خواهد تا دوباره از آن دیدن کنید.

جنگل گیسوم نام خودش را از روستایی به همین نام برگرفته که در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به بندر انزلی واقع شده. پارک جنگلی گیسوم با درختان سر به فلک کشیده‌اش، مسیری رویایی دارد. گذر از بین تونل‌های جنگلی هر گردشگری را به وجد خواهد آورد. گیسوم در حقیقت موزه‌ای طبیعی است که فرصت تماشای انواع گل و گیاه را به شما می‌دهد.

این جنگل در حدود ۷۰ گونه گیاهی را در دل خود جای داده و یکی از قطب‌های مهم گردشگری در استان گیلان است که متاسفانه برخی از مسافران و گردشگران پس از تماشا و بهره گیری از طبیعت زیبای این جنگل، سوغات زشت زباله را خود به جا می گذارند که دیدن ان دل طبیعت دوستان این منطقه را به در می آورد.

رهاسازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران از مشکلات همه ساله است و شاید تلاش برای ایجاد و یا تغییر الگوهای فرهنگی می تواند تلنگری باشد تا انسان های خفته در خواب غفلت، از روا داشتن بی مهری به طبیعت زیبای گیسوم پرهیز کرده و برای نجات از دامی که با نابودی طبیعت برای خود پهن می کنند، با جدیت بکوشند.

ریخت و پاش زباله به طبیعتی که این همه به ما سود می‌رساند تاسف بار است و مشخص نیست که تا کی قرار است گردشگران زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و… تالش رها کنند.

رامین شیلاتی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تالش با اشاره به اینکه رها کردن زباله در مسیر جاده جنگلی گیسوم تالش یکی از دغدغه های زیست محیطی این شهرستان است، گفت: با هدف فرهنگ سازی و استفاده خردمندانه از طبیعت و مدیریت اصولی پسماند، از زباله به مقدار حدود ۳۵۰ کیلو گرم پاکسازی و به محل دفن شهرداری اسالم  منتقل شد.

 وی افزود: طرح گردشگری واقع در گیسوم تالش یکی از نقاط مقصد برای گردشگران بوده که هرساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران از نقاط مختلف کشور است و این جنگل زیبا از زباله های این افراد سهل انگار رنج می برد.

شیلاتی ادامه داد: ترویج فرهنگ  استفاده اصولی از طبیعت از اولویت کاری محیط زیست این شهرستان است که با همکاری دستگاه های ذیربط در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مشاهده می شود حتی مسافرین و گردشگران عبوری از جنگل گیسوم هم به این طبیعت زیبا رحم نمی کنند و بدون اینکه زباله شان را جمع آوری کنند، این مکان را ترک می کنند.      

 سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تالش افزود: به طور میانگین در شهرستان تالش روزانه ۶۰تن زباله تولدی می شود و زباله گردشگران نیز بر تولید زباله های این شهرستان می افزاید.

وی گفت: نیاز به فرهنگ سازی های گسترده داریم تا برخی از افراد به این فکر بیفتند که نریختن زباله جنگل حداقل وظیفه ای است که در قبال بهره مندی از زیبایی های جنگل گیسوم دارند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا