محیط زیست

تولید کمپوست در خانه و کاهش کیسه‌های زباله

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: تولید کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستایی در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه قرار گرفته است.

مریم جوادی بایگی اظهار کرد: آنچه ما در بخش ترویج دنبال می‌کنیم استفاده از تمام قابلیت‌ها و هدایت آن برای بهره گیری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی با وجود تمام محدودیت‌های آب و خاک است.

وی ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغالزایی و بازگشت به چرخه تولید را دارند که برای ما محیط زیست پاک‌تر، بهداشت بیشتر و تولید محصول سالم را به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه تولید و استفاده از کمپوست به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این شهرستان است، افزود: با کمک زنان کشاورز و روستایی می‌توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله‌ها و پسماندهای خانگی برای تولید  کمپوست در بالا بردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده‌ای ایفا کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می‌دهند و تولید  کمپوست عملاً این امکان را فراهم کرده است.

جوادی بایگی  گفت: تولید کود حاصل از پسماندهای خانگی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار داده است.

وی بیان کرد: تولید  کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک نیز قابل اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: در این زمینه کارگاه‌های مختلف آموزشی تولید کمپوست ویژه زنان و تسهیل‌گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده و در این کارگاه‌های آموزشی، فراگیران به طور خلاصه با نحوه تولید کود کمپوست و فواید آن از قبیل جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک و ارتقاء توان تولیدی خاک، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نهایت درآمد کشاورزان و افزایش تولید ملی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی آشنا شده‌اند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند در فضای خانه‌ها ی مزرعه بدون هیچ مشکلی بخشی از زباله‌های‌تر خود را انجام دهند و کود تولید کنند، یادآور شد: آنها سپس می‌توانند کمپوست تولید شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای خود به کار برند و یا به بازار عرضه کنند.

جوادی بایگی در مورد دیگر مزایای تولید کمپوست، افزود: ماده آلی به عنوان روح یک خاک سالم  شناخته می‌شود و اضافه کردن کمپوست به خاک حیاط یا باغ به گیاهان کمک می کند تا بزرگتر و بهتر شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از این ترکیب به عنوان نرم کننده خاک یا مالچ نیاز را به خرید موارد بیشتر برای باغ و باغچه کاهش می‌دهد؛ تولید کمپوست در حیاط ممکن است هزینه‌های تخلیه سطل زباله را کاهش داده و تعداد کیسه‌های زباله‌ای که خانواده استفاده می‌کنند را کاهش دهد.

جوادی بایگی اظهار کرد: با تولید این ماده دیگر نیازی به حمل کیسه‌های برگ و سایر زباله‌های حیاط نیست و فقط کافی است  آنها را به  یک کپه یا سطل حیاط خلوت خود اضافه کنید تا به یک هوموس تیره غنی تبدیل کنید.

وی یادآور شد: زباله‌های باغ و یا حیاط تقریباً ۲۰ درصد از کل زباله‌های دور ریختنی هر سال را تشکیل می‌دهند که تولید این ترکیب نیاز به سوزاندن یا دفن مواد آلی را کاهش می‌دهد و کیفیت خاک سطحی گرانبهای ما را افزایش خواهد داد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا