محیط زیست

راهکار چین برای پیشبرد روند چندجانبه حاکمیت اقلیمی در جهان

سفیر چین در ایران گفت: اطمینان داریم که به طور کامل و صد در صد تعهدات خود در زمینه تغییرات اقلیمی را محقق خواهیم نمود و برای پیشبرد روند چندجانبه حاکمیت اقلیمی در جهان و ایجاد جامعه مشترک سرنوشت بشری نقشی بسزا را ایفا خواهیم نمود.

 چانگ هوا، سفیر چین در ایران در یادداشتی با عنوان ” ایجاد منسجم‌تر جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت ” نوشت: در حال حاضر، شاهد تلاقی فراگیری بیماری کرونا با تحولات یک سده اخیر هستیم. از جانبی دیگر مسئله تغییرات اقلیمی، بشریت را با چالش هایی جدی و تهدیداتی حقیقی مواجه کرده و حاکمیت جهانی در عرصه محیط زیست را با مشکلات بی سابقه ای مواجه کرده است. در چنین شرایطی جهان با یک گزاره اساسی روبرو است: اینکه جامعه بشری باید به کدامین سوی برود؟ اینکه ما باید برای نوادگان مان و نسل های آینده چگونه آینده ای را رقم بزنیم؟ در این لحظات ویژه از پهنه تاریخ، رئیس جمهوری خلق  چین، جناب آقای شی جین پینگ در دو سخنرانی مهم، گزاره یاد شده را پاسخ گفته و در عین حال راهکار چین برای این مسئله را ارائه نموده اند: این راهکار عبارت است از ایجاد جامعه مشترک سرنوشت بشری و جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت.

در تاریخ بیستم آوریل، مراسم افتتاحیه نشست سالانه ۲۰۲۱ مجمع آسیایی بوآئو در شهر ساحلی بوآئو واقع در منطقه های نَن چین برگزار شد و جناب آقای شی جین پینگ در سخنانی که از طریق ویدئو کنفرانس پخش می شد با موضوع «سوار بر یک کشتی به مصاف دشواری ها، ساخت آینده و سرنوشتی مشترک» به ایراد سخنان خود پرداختند. ایشان در این سخنان به تشریح ابتکارات چین در خصوص ایجاد جامعه مشترک سرنوشت بشری پرداختند. ۲۲ آوریل نیز جناب آقای شی جین پینگ بنابر دعوت رسمی در نشست سران اجلاس تغییرات اقلیمی حضور یافته و ضمن ایراد سخنانی، به روشنی ایده جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت را مطرح نموده و در این فضا نگاه متمرکز چین بر مسئله تغییرات اقلیمی را به نمایش گذاردند.

در مواجهه با مسئله آینده، جناب آقای شی جین پینگ ضمن طرح چهار “ایجاد” به شرح محتوای غنی موضوع چامعه مشترک سرنوشت بشری پرداختند: رایزنی های برابر، ایجاد آینده ای با مختصات برد برد و بهره برداری مشترک؛ نوآوری های بازاندیشانه، ایجاد آینده ای توسعه محور و شکوفا؛ رفتن به مصاف چالش ها به مثابه سرنشینان یک کشتی، ایجاد آینده ای ایمن و سلامت؛ پایداری بر عدالت، ایجاد آینده ای مبتنی بر احترام و تعامل متقابل. جناب آقای شی جین پینگ همچنین در خصوص مسئله تغییرات اقلیمی به طرح شش “پایداری و تداوم” پرداخته و از رهگذر آن به طرح اصول اساسی و محوری جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت به این شرح پرداختند: پایداری بر همزیستی هارمونیک و هماهنگ انسان و طبیعت، پایداری بر تداوم توسعه سبز، پایداری بر حاکمیت نظام مند، پایداری بر انسان گرایی، پایداری بر چندجانبه گرایی، پایداری بر اصل مسئولیت های مشترک اما در عین حال متمایز؛ طرح این موارد موجبات غنای بیش از پیش مفهوم جامعه مشترک سرنوشت بشری را نیز در برخواهد داشت. سخنان جناب آقای شی جین پینگ که ذکر آن در بالا رفت، انعکاس دهنده چشم انداز چین در رابطه با واکنش های بشر نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی و همچنین گامی در راستای بهینه سازی مناسبات انسان و طبیعت بوده است. این مواضع در حقیقت به دنبال فراهم سازی شرایط دستیابی تمام اقشار بشر به توسعه پایدار و نمایانگر مشارکت گسترده و الگوی فراگیر چین در جریان اصلاح ساختار حاکمیت جهانی بوده است.

در مبحث تغییرات اقلیمی چین هرگز غائب نبوده است. چین به عنوان یکی از عناصر مشارکت کننده، موثر و هدایتگر در این عرصه، با اقدامات حقیقی، تلاش های بی وقفه ای را در راستای ایجاد جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت انجام داده است. از سوی دیگر چین با تمام توان در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ به هدف خود برای رسیدن به سقف نهایی مصرف کربن پرداخته و تا پیش از سال ۲۰۶۰  به هدف کربن خنثی بودن کشور دست پیدا خواهد کرد. این اقدامات چین تصمیماتی مهم بر مبنای ایجاد پیکره واحد سرنوشت بشری و تحقق توسعه پایدار بوده اند. زمانی که چین از فراز قله مصرف کربن به هدف کربن خنثی بودن کشور در نظر گرفته، بسیار کمتر از زمانی است که کشورهای توسعه یافته برای همین منظور به کار گرفتند و همین مسئله نمایانگر عزم راسخ و مسئولیت پذیری چین در مواجهه با مسئله تغییرات اقلیمی است. سخنان مهمی که جناب آقای شی جین پینگ در این خصوص بیان کرده اند، ضمن گشایش فصلی نو در راستای عملیاتی سازی مفهوم پیکره مشترک حیات انسان و طبیعت، به منزله اقدامی در خصوص ارتقای سیر جدید آغاز شده در عرصه حاکمیت جهانی بر محیط زیست محسوب می شود. در همین چارچوب چین ضمن همراهی با دیگر کشورها، ایجاد جامعه مشترک حیات انسان و طبیعت را به پیش خواهد برد.

تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی و فوری برای بقای بشر، توسعه و امنیت اوست و طبعا نیازمند مشارکت تمام کشورهای جهان برای مقابله با آن به مثابه ساکنین یک کشتی و تلاش برای مقابله مشترک می باشد. در این راستا نیازی که بیش از هر چیز احساس می شود ایجاد مفهومی جدید از توسعه نوآورانه، هماهنگ، سبز، باز و با مختصات بهره گیری مشترک است ، می توان ضمن پیشبرد “احیای سبز” اقتصاد جهانی به متمرکز سازی تلاش ها برای توسعه پایدار نیز پرداخت.

چین اهمیتی والا برای امور مربوط به مواجهه با مسئله تغییرات اقلیمی و همکاری های بین المللی در این خصوص قائل بوده و در زمینه به نتیجه رسیدن “توافق پاریس”، لازم الاجرا شدن آن و روند اجرایی سازی اش نقشی مهم را ایفا نموده است. طی سال های اخیر چین نسبت به اجرایی راهبرد ملی در مواجهه فعال با تغییرات اقلیمی اقدام نموده و با پایداری بر پیشبرد توسعه سبز و تحول در امر استفاده کمتر از کربن و مشتقات آن مبنایی مستحکم و بسیار خوب را برای اجرایی سازی “توافق پاریس” فراهم آورده است. طی سال ۲۰۲۰، فراگیری ویروس کرونا و همچنین رکود اقتصاد جهانی همچنان ادامه یافت و این مسائل معیشت مردم را با چالش هایی عظیم مواجه کرد. چشم اندازی که چین در زمینه از فراز قله مصرف کربن به هدف کربن خنثی بودن کشور خود ارائه نموده، موجبات ارتقای قابل توجه اعتماد به نفس در جامعه جهانی را فراهم آورده و موضع ثابت و عزم راسخ چین در مواجهه با مسئله تغییرات اقلیمی را به اثبات رسانیده است. ما اطمینان داریم که به طور کامل و صد در صد تعهدات خود در زمینه تغییرات اقلیمی را محقق خواهیم نمود، و برای پیشبرد روند چندجانبه حاکمیت اقلیمی در جهان، و ایجاد جامعه مشترک سرنوشت بشری نقشی بسزا را ایفا خواهیم نمود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا