پسماند و بازیافت

برق تولیدی از پسماندها با قیمت خوب از بخش خصوصی خریداری شود

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: باید با کمک بخش خصوصی از پسماندهای خانگی، پزشکی، ساختمانی و عمرانی به عنوان یک مزیت اقتصادی برای کمک به محیط زیست بهره برد.

اسحاق جهانگیری در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی مجتمع پردازش و دفع آبعلی، با اشاره به اینکه حجم بالای پسماندهای خانگی در شهر تهران از مشکلات جدی پایتخت کشور است، تأکید کرد: با تلاش های شهرداری تهران در چهار سال گذشته و با تفکیک پسماندها حجم این زباله های شهری تا پنج هزار و ۸۰۰ تن کاهش یافته است.
دکتر جهانگیری تأکید کرد: باید با کمک بخش خصوصی و فناوری های جدید، دولت وارد عمل شود تا برق تولیدی از این پسماندها با قیمت خوب از بخش خصوصی خریداری شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: با همت بلند مدیران شهری می توان کوه های پسماند که در طول چندین دهه گذشته در اطراف تهران انباشته شده است به محصولات اقتصادی تبدیل و این مهم می تواند از ماندگارترین اقدامات مدیریت شهری تهران شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به حجم بالای ۴۵ هزار تنی پسماندهای ساختمانی و عمرانی تأکید کرد: افراد متخلف با تخلیه این پسماندهای ساختمانی و عمرانی در خارج از شهر چهره و محیط زیست و سلامت و زیبایی شهر را بر هم می زنند و در عین حال خطرات جدی برای محیط زیست ایجاد می کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت: احداث چنین پروژه های بازیافت پسماند ساختمانی و عمرانی می تواند جلوی چنین مشکلاتی را گرفته و این پسماندها را تبدیل به محصول با ارزش اقتصادی و مورد نیاز مردم در زمینه تأمین شن و ماسه نماید.

جهانگیری همچنین با اشاره به ریسک پذیری و تلاش های بخش خصوصی که با انجام یک کار دانش بنیان برای ایجاد چنین کارخانه های بازیافت عمرانی، افزود: باید فعالیت این کارخانه ها که با بهره گیری از علم و دانش فرزندان این سرزمین فعالیت می کنند از لحاظ محیط زیستی نیز آلایندگی نداشته باشد و مواد اولیه به کار گرفته شده در راستای مباحث محیط زیستی استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از تلاش های شهرداری و مجموعه مدیریت شهری در زمینه مدیریت پسماند پایتخت از استاندار و وزارت صمت درخواست کرد تا با اتخاذ اقدامات لازم مشکلات بخش خصوصی که در زمینه مدیریت پسماندها فعالیت می کنند را حل کنند.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: باید با ایجاد کارخانه های جدید مدیریت پسماند و بهره گیری از ظرفیت کامل کمک کنیم تا به این کوه های پسماند چیزی اضافه نشود و کارخانه هایی با توجه به ظرفیت تهران ساخته شود.

پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور، حناچی شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی انواع پسماندهای شهری ارایه کرد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا