گزارش محیط زیست

تاثیر کمپوست خانگی بر غنی کردن خاک

استادیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد گفت: کمپوست بر خصوصیات زیستی خاک اثر گذاشته، باعث افزایش زیست توده میکروبی و افزایش تنفس خاک می‌شود، بنابراین کمپوست به غنی کردن خاک باغچه و گلدان کمک می‌کند.

صاحب سودائی با بیان اینکه کمپوست محصول یک فرآیند بیولوژیکی تجزیه و تغییر شکل مواد آلی و زباله است، اظهار کرد: کمپوست توسط تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها یا ریزموجودات هوازی در داخل توده زباله به همراه حرارت، رطوبت و اکسیژن تولید می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: نوع زباله‌ای که به‌صورت خانگی تولید می‌شود به عوامل زیادی مانند رژیم غذایی، منطقه و شرایط اقتصادی بستگی دارد، آمارها نشان می‌دهد که در ایران بیش از ۷۰ درصد زباله‌های خانگی قابلیت تبدیل به کمپوست را داشته و این آمار در اروپا برعکس است.

 استادیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد یکی از مهم‌ترین فواید کمپوست خانگی را کاهش حجم زباله تولیدی در سطح کلان دانست و یادآور شد: اگر خانوارها به این قضیه توجه کرده و به تهیه کمپوست خانگی روی آورند حجم زباله‌های شهری کاهش می‎یابد.

سودائی درخصوص فواید کمپوست خانگی توضیح داد: پس از تهیه کمپوست خانگی می‌توان از آن در تهیه و پرورش گل‌های آپارتمانی و زینتی، در باغچه و زیر پای درختان استفاده کرد، کمپوست باعث کاهش چگالی ظاهری خاک، افزایش نفوذ آب و هوا به داخل خاک، افزایش تشکیل خاکدانه‌ها و افزایش آب در خاک می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: کمپوست می‌تواند اسیدیته خاک را بهبود بخشد، ظرفیت تبادل کاتیونی خاک را به‌عنوان یک فاکتور شیمیایی افزایش دهد، همچنین قابلیت دسترسی عناصر غذایی برای گیاهی را که در خاک رشد می‌کند، افزایش می‌دهد.

استادیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد ادامه داد: کمپوست بر خصوصیات زیستی خاک اثر گذاشته، باعث افزایش زیست توده میکروبی و افزایش تنفس خاک (که ناشی از فعالیت میکروبی خاک است)، می‌شود، بنابراین کمپوست به غنی کردن خاک باغچه و خاک گلدان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه کمپوست خانگی علاوه بر حاصلخیز کردن خاک باغچه و خاک گلدان به محیط زیست کمک می‌کند،  اضافه کرد: با تولید کمپوست می‌توان از خرید کودهای شیمیایی و کودهای آلی و حتی خاک گلدان جلوگیری کرد.

سودائی درخصوص تهیه کمپوست خانگی تصریح کرد: برای تهیه کمپوست خانگی باید به این نکته توجه کرد که زباله‌ها را از زمان به‌وجود آمدن تفکیک کرد و زباله‌های با قابلیت کمپوست شدن را در یک سطل جداگانه گرد آورد، مواد زباله‌ای که قابلیت تبدیل به کمپوست دارند، شامل پوست میوه‌ها، سبزیجات، باقی‌مانده غذا، پوست تخم مرغ، تفاله چای، قهوه و برگ درختان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: موادی که نباید در کمپوست استفاده کرد شامل استخوان گوشت قرمز، استخوان مرغ و ماهی، انواع گوشت، مواد لبنی، محصولات چربی، فلزات و مواد فلزی است، چرا که این مواد باعث ایجاد بوی نامطبوع، تولید مواد سمی و جذب مگس‌ها می‌شود، لازم به ذکر است که برای بهبود فرآیند تهیه کمپوست می‌توان از برگ درختان، شانه تخم مرغ، دستمال کاغذی، روزنامه‌های خردشده، خاک اره و مقوا استفاده کرد.

استادیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد گفت: بهتر است از سطل‌های پلاستیکی و چوبی برای  تهیه کمپوست استفاده کرد، بدین نحو که ته سطل را با خار و خاشاک پر کرد، مقداری خاک نیز بهتر است در لابلای زباله‌ها قرار بگیرد، چرا که خاک حاوی ریزموجودات مفید است و می‌تواند فرآیند تهیه کمپوست را افزایش دهد، حدود شش ماه برای تهیه این نوع کمپوست زمان لازم است.

وی ادامه داد: به‌دلیل بالا بودن قیمت کودهای شیمیایی، استفاده از کمپوست به صرفه است، دومین مزیت آن برداشت محصول سالم است، کودهای شیمیایی می‌توانند ساختار خاک را تخریب کرده و خصوصیات بیولوژیکی خاک را کاهش دهند، کودهای شیمیایی در محصول باقی می‌ماند و می‌توانند در بافت خوراکی گیاه تجمع پیدا کرده و به انسان منتقل شوند، به‌علاوه کودها قابلیت نفوذ به آب‌های سطحی و زیرزمینی داشته که اثرات آن به انسان بازمی‌گردد.

سودائی با بیان اینکه برای زمین‌های کشاورزی باید حجم زیادی کمپوست مصرف شود، اظهار کرد: برای تهیه کمپوست برای زمین‌های کشاورزی یک تا دو سال زمان لازم است، میزان کمپوست مورد نیاز برای زمین کشاورزی حدود ۲۰ تا ۴۰ تن در هکتار است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد یادآور شد: در سطح کم برای زمین کشاورزی چند هفته قبل از کاشت محصول باید کمپوست را به خاک اضافه و به‌درستی کمپوست را با خاک ترکیب کرد و آن‌گاه اقدام به کاشت محصول کرد البته درجه رسیدگی کمپوست نیز مهم است و اگر کمپوست به اندازه کافی رسیده باشد می‌توان قبل از کشت، کمپوست را با خاک زمین مخلوط کرد و سپس محصول را کاشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر محصول گلخانه‌ای داشته باشیم می‌توان روی ردیف‌های کاشت به مقدار کافی کمپوست پاشید، میزان کمپوست مورد نیاز در این نوع کشت، به ازای هر متر مربع از گلخانه دو تا سه کیلوگرم کمپوست آماده رسیده است، برای باغات نیز بسته به سن درخت می‌توان از پنج تا ۱۰ کیلوگرم کمپوست به ازای هر درخت استفاده کرد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا