محیط زیست

مسیرهایی که آلاینده‌ها در بدن ما طی می‌کنند

نتایج یک بررسی، هشت مسیر بیولوژیکی بدن را که آلاینده های شیمیایی از طریق آن باعث بروز بیماری می‌شوند، ترسیم می‌کند.

در پژوهشی که با همکاری محققانی از دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه هالست بلژیک انجام و در مجله Cell منتشر شده است، محققان،  هشت مسیر بیولوژیکی‌ای را که آلاینده ها از طریق آن باعث بروز بیماری می شوند، «استرس و التهاب اکسیداتیو»، «تغییرات ژنومی و جهش ها»، «تغییرات اپی ژنتیکی»، «اختلال در عملکرد میتوکندری»، «اختلال غدد درون ریز»، «تغییر ارتباط بین سلولی»، «میکروبیوم تغییر یافته» و «اختلال در عملکرد سیستم عصبی» عنوان می کنند.

آندره باکرلی، نویسنده ارشد این مقاله و رئیس علوم بهداشت محیط در مدرسه کلمبیا می گوید: «هر روز بیشتر در مورد مضرات قرارگرفتن در معرض آلاینده های هوا، آب، خاک و مواد غذایی برای سلامتی انسان مطلع می شویم. با این وجود، مسیرهای بیولوژیکی خاصی که این مواد شیمیایی به بدن ما آسیب می رساند، کمتر قابل درک بوده اند. در این مقاله، چارچوبی ارائه می دهیم تا بفهمیم چگونه غلظت نسبتاً متوسط آلایندگی ها، ‌باعث بیماری جدی می شوند؟»

این محققان، معتقدند که انسان ها به طور مداوم در معرض مخلوطی از آلاینده ها قرار دارند که منجر به تغییر در بدن در چندین حوزه می شود. خلاصه ای از شواهد مربوط به هشت نشانه شامل موارد زیر است:

۱. استرس و التهاب اکسیداتیو: وقتی سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی تخلیه می شود، التهاب، مرگ سلول و آسیب اندام ایجاد می شود.

۲. تغییرات و جهش های ژنومی: تجمع خطاهای DNA می تواند باعث بروز سرطان و سایر بیماری های مزمن شود.

۳. تغییرات اپی ژنتیکی: تغییرات اپی ژنتیکی سنتز پروتئین هایی را که مسئول رشد کودکی و عملکرد منظم بدن هستند، تغییر می دهد.

۴- اختلال عملکرد میتوکندری: تجزیه در نیروگاه سلولی ممکن است در رشد انسان تداخل ایجاد کرده و به بیماری مزمن منجر شود.

۵- اختلال غدد درون ریز: مواد شیمیایی موجود در محیط، غذا و محصولات مصرفی،  تنظیم هورمون ها را مختل کرده و به بروز بیماری ها منجر می شود.

۶. ارتباط بین سلولی تغییر یافته: گیرنده های سیگنالینگ و سایر وسایلی که سلول ها با آن ارتباط برقرار می کنند، از جمله انتقال عصبی، تحت تأثیر قرار می گیرند.

۷- جوامع میکروبیوم تغییر یافته: عدم تعادل در جمعیت باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بدن می تواند ما را مستعد ابتلا به آلرژی و عفونت کند.

۸. اختلال در عملکرد سیستم عصبی: ذرات میکروسکوپی در آلودگی هوا از طریق عصب بویایی به مغز می رسند و می توانند در شناخت، اختلال ایجاد کنند.

این محققان در حالی که معتقدند قرار گرفتن در مسیر طبیعت فوایدی برای انسان به همراه دارد، تأکید می کنند که این هشت مشخصه به هیچ وجه جامع نیستند و برای درک ساز و کارهای پیچیده ای که قرار گرفتن در معرض آلاینده ها بر بیولوژی انسان دارد و اینکه چگونه فرآیندهای تغییر یافته برهم کنش می کنند و به بیماری منجر می شود، نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

این پژوهشگران می گویند: «نیاز به تحقیق داریم تا دانش خود را در مورد مکانیسم های بیماری فراتر از ژنتیک گسترش دهیم.»

باکارلی می گوید: «پیشرفت در فن آوری های زیست پزشکی و علم داده به ما این امکان را می دهد تا کنش پیچیده آلاینده های محیطی را تا سطح تک سلولی ترسیم کنیم. این دانش به ما کمک می کند تا راه هایی برای پیشگیری و درمان بیماری ها ایجاد کنیم. با وجود چالش های جدی زیست محیطی مانند آلودگی های هوا و تغییرات آب و هوایی، بیش از همه، به سیاست های محلی، ملی و بین دولتی قوی برای تأمین محیط های سالم نیاز داریم.»/ایسنا

منبع: medicalxpress

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا