محیط زیست

افزایش بی‌سابقه انتشار جهانی CO2 در سال ۲۰۲۰

انتشار جهانی دی اکسید کربن مرتبط با انرژی پس از سقوط بی سابقه از سال گذشته دوباره در حال افزایش است.

به گزارش از آژانس بین المللی انرژی(IEA)، طبق آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، که تخمین می زند انتشار دی اکسید کربن مربوط به انرژی جهانی ۵.۸٪ در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است، که بیشترین کاهش سالانه از زمان جنگ جهانی دوم است.

این تحقیق نشان می دهد که سال گذشته حدود دو میلیون تن دی اکسیدکربن کمتر منتشر شده است، که معادل حذف کل انتشارات اتحادیه اروپا از کل جهان است.

با این حال، گزارش‌ها نشان می دهد انتشار دی اکسیدکربن از اواخر سال شروع به بازگشت کرده است – در ماه دسامبر، انتشارات جهانی ۲٪ بیشتر از میزان مشابه در ماه مشابه سال قبل بود.

در حالی که اکثر اقتصادها در سال ۲۰۲۰ از ۵٪ به ۱۰٪ کاهش نشان می دهند، چین تنها اقتصادی بود که افزایش انتشار دی اکسیدکربن سالانه را شاهد بود، که این میزان معادل ۰.۸٪ برابر با ۷۵ میلیون تن اضافی بالاتر از سطح ۲۰۱۹ می‌باشد.

آژانس بین المللی انرژی(IEA) همچنین یادآور می شود که با افزایش فعالیت اقتصادی و کاهش محدودیت ها، میزان انتشار گازهای گلخانه ای در هند در ماه سپتامبر به بالاتر از سطح ۲۰۱۹ افزایش یافت.

داده ها نشان می دهد میزان انتشار گازهای گلخانه ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما پس از رسیدن به کمترین میزان خود در آوریل و می، آنها شروع به بازگشت دوباره کردند.

دکتر فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA، اظهار کرد: افزایش انتشار کربن جهانی در اواخر سال گذشته هشدار جدی است که برای سرعت بخشیدن به انتقال انرژی پاک در سراسر جهان اقدامات کافی انجام نمی شود.

وی همچنین افزود: اگر دولت ها با سیاست های درست انرژی به سرعت حرکت نکنند، این می تواند فرصت تاریخی جهان را به خطر بیندازد تا ۲۰۱۹ را به اوج قطعی انتشار گازهای گلخانه ای تبدیل کند.

این سال برای اقدامات بین المللی آب و هوایی مهم است و با امیدهای زیادی آغاز شد، اما این آخرین اعداد یادآوری جدی چالش بزرگی است که ما در تبدیل سریع سیستم انرژی جهانی با آن روبرو هستیم./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا