محیط زیست در صنعت و معدن

۶ واحد تولیدی بوشهر، امتیاز صنعت سبز را کسب کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: یکهزار و ۵۳۵ واحد صنعتی کوچک و بزرگ از این استان در سامانه این سازمان به ثبت رسیده ‌است که از این شمار تاکنون ۶ واحد امتیاز لازم برای کسب عنوان صنعت سبز را کسب کرده‌اند.

فرهاد قلی‌نژاد روز سه شنبه در بیست و دومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: همچنین هم‌اکنون ۴۲ واحد صنعتی استان بوشهر نیز به عنوان صنایع آلاینده در فهرست کشوری ثبت شده‌اند که لازم است تلاش و برنامه ریزی شود تا نه‌ تنها آلایندگی آنها کاهش یابد بلکه در زمره صنایع سبز قرار گیرند.

وی اضافه کرد: هرچند در زمان حاضر ۶ واحد صنعتی استان بوشهر در شمار صنایع سبز جای دارند اما این به معنای آن نیست که سایر صنایع آلاینده هستند بلکه کسب این عنوان علاوه بر پیشگیری از آلایندگی، نیازمند اقدامات مدیریت سبز، مدیریت انرژی، بازیافت و سایر شاخصه‌های تعریف شده‌ است.

قلی‌نژاد بیان کرد: از ۳۳ پتروشیمی فعال در استان بوشهر تنها چهار واحد صنعت سبز محسوب می‌شوند که امتیازات لازم را برای این عنوان کسب کرده‌اند اما به معنای این نیست که سایر پتروشیمی‌ها صنایع آلوده کننده محیط زیست هستند.

 وی با بیان اینکه استان بوشهر از قابلیت بالایی برای توسعه صنعتی برخوردار است  و شتابان در مسیر رشد صنعت قرار گرفته است، اظهار کرد: در کنار این ظرفیت اکوسیستم حیاتی و حساس ساحلی، دریایی، تالاب‌ها و خوریات بوشهر را به یکی از استان‌های مهم از نظر اهمیت حفاظت از محیط زیست تبدیل کرده‌ و نیاز است نگاه ویژه‌ای به این امر شود تا توسعه صنعتی سبب از دست رفتن این محیط زیست ارزشمند نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هیچ کشوری تا زمانی که برای اقتصادی و رفاه مردم برنامه‌ریزی و مشکلات خود را در این بخش حل نکند، موفق به حفاظت از محیط زیست نمی‌شود، زیرا در غیر این صورت به سمت خام فروشی و استفاده بی رویه از محیط زیست می‌رود که سبب از رفتن این سرمایه ارزشمند می‌شود.

قلی‌نژاد ادامه داد: توسعه اقتصادی سبب مدیریت بهینه و حفاظت از محیط زیست می‌شود، از این روز اداره کل محیط زیست استان بوشهر معتقد است توسعه اقتصادی در این استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد اما با محور قرار دادن توسعه پایدار و نگاهی چند بعدی همه شاخص‌ها را مورد توجه قرار دهد و تنها توسعه اصل نباشد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در راه‌اندازی و توسعه صنایع استان بوشهر لازم است از همان بدو اقدام دیدگاهی همه جانبه نگر اعمال شود که پارامترهای زیست محیطی را به عنوان اصلی اساسی مورد توجه قرار دهند.

در این همایش از پتروشیمی زاگرس به عنوان یکی از صنایع برگزیده کشوری در تهران تجلیل شد و واحدهای صنعتی پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی کاویان، نیروگاه سیکل ترکیبی مبنا گناوه، شرکت پتروشیمی پروپیلن جم، شرکت مبین انرژی خلیج فارس در بوشهر مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در این همایش از شرکت پتروشیمی نوری به عنوان شرکت تاثیرگذار در عرصه محیط زیست استان بوشهر و مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس نیز به عنوان شرکت برگزیده در طرح محیط یار قدردانی شد./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا