محیط زیست

کودکان در معرض آلودگی هوا در بزرگسالی بیمار می شوند

محققان می گویند کودکانی که در معرض آلودگی شدید هوا هستند در بزرگسالی خطر ابتلا به انواع بیماری ها در آنها افزایش می یابد.

به گزارش از ساینس دیلی، کودکانی که در معرض آلودگی هوا ناشی از آتش سوزی جنگل ها یا دود خودروهای آلاینده هستند، احتمالا در بزرگسالی نرخ ابتلا به بیماری قلبی و دیگر بیماری های مزمن در آنها بالا خواهد رفت.

محققان معتقد هستند این تاثیرات حتی با یک روز قرار گیری در معرض هوای آلوده هم در بزرگسالی خود را نشان می دهد.

دانشمندان موسسه مطالعاتی استنفورد، که نتایج تحقیقات خود را در مجله نیچر ساینتیفیک ریپورت منتشر کرده‌اند، آنالیزهای خود را بر سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی کودکان متمرکز کردند.

این تحقیقات نتایج پژوهش های قبلی را که می گفت آلودگی هوا بر تنظیمات ژنتیک بدن تاثیر منفی می گذارد و می تواند باعث بیماری های طولانی مدت شود، تایید می کند.

ماری پرونیکی، محقق ارشد این تحقیقات می گوید: نتایجی که ما به دست آوردیم گواه بر این است که آلودگی هوا تغییرات بزرگی در سیستم ایمنی و قلبی عروقی کودکان به وجود می آورد و باعث ایجاد بیماری های آسم و تنفسی در آنها می شود و از طرفی به نظر می رسد حتی با کوچکترین تماسی با آلودگی هوا احتمالا در بزرگسالی شاهد بیماری هایی چون فشار خون بالا باشیم که احتمال حملات قلبی را افزایش می دهد.

دانشمندان در این آزمایش کودکان بین شش تا هشت سال شهر فرسنو در کالیفرنیا را تحت نظر داشتند. وجود صنایع بزرگ و رخ داد آتش سوزی جنگل ها در این شهر هوای این شهر را به شدت آلوده می کند.

محققان این کودکان را در بازهای زمانی تماس یک روزه، یک هفته ای، و یک، سه، شش و ۱۲ ماهه تماس با آلودگی هوا بررسی کردند. و نتایج نشان داد که نمونه های فشار خون و آزمایش خون در این کودکان دچار اخلال شده است.

آنها به این نتیجه رسیدند که تماس با ذرات ریز موسوم به PM2.5، مونواکسد کربن و ازن باعث افزایش موتاسیون، تغییر در دی ان ای، می شود که به نوبه خود به نسل های بعدی هم منتقل می شود./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا