محیط زیست

تیغ تیز توسعه بر گلوی جنگل‌های زاگرس

۱۰ سال قبل جاده ۱۶ کیلومتری «وزوه» از توابع شهرستان فریدونشهر با عبور از میان جنگل، راه ارتباطی این روستا با مرکز شهرستان را برقرار کرد و حالا قرار است دومین جاده این روستای ۱۰ خانواری نیز احداث شود؛ جاده‌ای که هزاران درختِ‌ انبوه‌ترین جنگل‌های زاگرس در غرب استان اصفهان را از بین می‌برد و قلب سبز آن را می‌شکافد.

نصرت الله تواضع، نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر اظهار کرد: حدود ۱۰ روز پیش مطلع شدیم قرار است جاده دومی برای روستای کوچک «وزوه» احداث شود و باتوجه به تبعاتی که احداث این جاده غیرضروری برای محیط زیست منطقه خواهد داشت، انجمن دوستداران طبیعت شهرستان فریدونشهر بیانیه ای صادر کرد.

وی یادآور شد که حدود ۱۲ سال قبل نیز جاده ای ۱۶ کیلومتری از روستای «کاهگانک» به «وزوه» در دل جنگی زاگرسی این منطقه احداث شد و تخریب هایی به دنبال داشت.

نائب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر ادامه داد: در آن زمان روستای وزوه جاده ای نداشت و حق مردم بود که دسترسی جاده ای داشته باشند. خوشبختانه نیز این جاده نه تلفات و نه مشکلی داشته است.

تواضع، با بیان اینکه اخیرا عده ای پیگیر احداث جاده دوم از دل انبوه ترین جنگل های این منطقه هستند، گفت: احداث این جاده خسارت وحشتناکی به بار خواهد آورد و تخریب غیرضروری، خطرناک و زیان بار برای منطقه و کل کشور خواهد بود.

وی با تأکید براینکه احداث جاده دوم روستای «وزوه» هیچ گونه توجیه فنی و اقتصادی و از همه مهمتر زیست محیطی ندارد، تصریح کرد: مسیر شیب دار جاده با انفجارهای مهیب و ویرانگر به موازات رودخانه گوکان، باعث نابودی کامل دره جنگلی در حاشیه رودخانه می شود و هزاران اصله درخت تنومند بلوط و گونه های دیگر در این منطقه که برخی تا ۵۰۰ سال قدمت دارند از بین خواهند رفت.

نائب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر با اشاره به اینکه انفجار در شیب تند این منطقه باعث حرکت لایه های سست و ناپایدار شن، ماسه و سنگ و تخلیه به قعر دره و بستر رودخانه، انسداد جریان آب، نابودی موجودات زنده و اکوسیستم می شود، افزود: اجرای این طرح علاوه بر خسارت جبران ناپذیر محیط زیستی و تهدید معیشت روستاییان، دسترسی متجاوزان برای غارت جنگل و قاچاق چوب و شکار حیوانات را نیز فراهم می کند.

نابودی درختان ۵۰۰ ساله

تواضع، به نابودی درختان بلوط ۵۰۰ ساله، درختان در معرض انقراض و بسیاری از گونه های جنگلی دیگر برای احداث این جاده غیرضروری اشاره کرد و توضیح داد: شیب منطقه بسیار زیاد است و فضای لازم برای عملیات جاده سازی وجود ندارد. مسیری که برای احداث جاده انتخاب کرده اند در مسیر رودخانه گوکان و پوشیده از جنگل است و با احداث جاده، جنگل، پوشش گیاهی و خاک خود به خود در کف دره تخلیه شده، اکوسیستم رودخانه را به هم می زند، موجودات زنده را از بین می برد و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن دوستداران طبیعت شهرستان فریدونشهر حدود ۹ سال است که در این منطقه بذر بلوط کاشته اما با وجود مراقبت، تنها ۷ سانتیمتر رشد کرده است، چراکه سال ها طول می کشد تا درخت بلوط رشد کند، البته به غیر از بلوط، بسیاری از گونه های ارزشمند جنگلی دیگر در این منطقه هستند که احیای آنها سالیان سال زمان می برد.

احداث گردنه کلوسه، راهی برای جلوگیری از تخریب جنگل

نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشه،  با اشاره به جاده ای که از فریدونشهر و پشندگان عبور کرده و پس از گذر از گردنه کلوسه، به روستای کلوسه می رسد، گفت: گردنه کلوسه ارتفاع زیادی دارد و باز نگه داشتن گردنه در فصل زمستان مشکل است، همانطور که هر سال این گردنه به دلیل کولاک و برف بسته می شود و مردم مشکلات زیادی دارند. سال ها است مسئولان محلی این موضوع را پیگیری کرده اند و احداث تونل برای گردنه کلوسه تصویب شده است.

تواضع با بیان اینکه با احداث تونل در گردنه کلوسه، مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد حل می شود، ادامه داد: این تونل از کلوسه به دورک و کاهگانک و وزوه منتهی می شود و تردد ایمن تر و آسان تر برای مردم فراهم می کند، بنابراین عملا نیازی به احداث جاده دوم وزوه نیست.

عواقب جبران ناپذیر تخریب طبیعت

وی به سکونت حدود ۱۰ خانوار در روستای وزوه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه احداث این جاده توجیه فنی و اقتصادی ندارد، مشکل اصلی ما تخریب طبیعت و عواقب جبران ناپذیری است که به دنبال خواهد داشت، درحالی که راهکار جلوگیری از تخریب جنگل و محیط زیست، احداث تونل گردنه کلوسه است.

نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر با اعلام اینکه قرار است جاده دوم روستای وزوه سال آینده احداث شود، تأکید کرد: دوستداران محیط زیست نسبت به اجرای این پروژه و تکرار اتفاقی مشابه در یک دهه قبل در شهرستان فریدونشهر هشدار می دهند.

تواضع، احداث جاده غیر ضروری فریدونشهر به روستای مصر از طریق تنگه دره میلگان با صرفه هزینه میلیاردی را نیز یادآور شد و توضیح داد: در آن طرح هزاران تن خاک مرتفع را برای تسطیح مسیر سنگلاخی تراشیدند، اما چند ماه بعد، آب های سیلابی بهاری همه خاک و سنگ را همراه خود در دره خدنگستان و رودخانه یلان تخلیه کرد. در واقع نه تنها جاده ای ساخته نشد، بلکه جاده مال رو تنگه حالا حتی برای عبور دام عشایر هم بسته است.

باید از گذشته درس بگیریم

رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر، با تأکید بر اینکه باید از گذشته درس بگیریم و طرح ویرانگر دومین جاده غیر ضروری روستای وزوه را متوقف کنیم، گفت: شهرستان فریدونشهر بیشترین جنگل های استان اصفهان را دارد، اما اگر قرار باشد هر روز قسمتی از آن تخریب و دسترسی افراد سودجو به منابع طبیعی بیشتر شود، باقی مانده جنگل ها نیز از بین خواهد رفت.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۱۵ سال پیش سد رودبار لرستان در مرز جغرافیایی فریدونشهر و الیگودرز نزدیک روستای حیران از توابع فریدونشهر احداث شد. رودخانه مسیر U شکل ۳۸ کیلومتری دارد که از دل جنگل ها دور می زند و برمی گردد، درحالی که وقتی بالای این رودخانه سد احداث شد، مسیر رودخانه از دل جنگل ها بسته شد و دیگر آبی در این مسیر جریان ندارد.

تواضع،  با بیان اینکه قطعی جریان آب بر روی جنگل های انبوه منطقه و اکوسیستم اثر سوء گذاشت، افزود: بارها این موضوع را پیگیری کرده ایم، ولی بی نتیجه بوده است.  حقابه محیط زیستی رودخانه یلان به خاطر بند احداثی چشمه لنگان قطع و رودخانه، به دره سوخته ای تبدیل شده و اکوسیستم آن به هم ریخته است. البته در سفر ۲۶ مهر ماه امسال استاندار اصفهان به شهرستان فریدونشهر، یکی از مصوبات سفر رهاسازی حقابه رودخانه یلان و حیران بوده که هنوز تحقق پیدا نکرده است.

نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر همچنین به حفر تونل چشمه لنگان اشاره کرد و گفت: با حفر این تونل حدود ۴ روستا و ۵۳ مزرعه خسارت دیدند و تونل، آب چشمه ها و قنات ها را زه کشی کرد و ۸۰ درصد آب مزارع کم شد. بعد از چند سال بررسی و کار کارشناسی، دولت تصویب کرد ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب خسارتی و نه حقابه این کشاورزان بر سر مزارع خسارت دیده برگردانده شود اما نزدیک ۲۰ سال است این مصوبه هنوز به سرانجام نرسیده و حدود ۶۰۰ خانوار خسارت زیادی دیده اند که امیدواریم این خسارت جبران شود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا