انرژی‌های پاک

منطقه آسیا-اقیانوسیه، پیشتاز در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

 کشورهای آسیا-اقیانوسیه که از دیرباز به سوخت‌های فسیلی وابسته بوده‌اند، در حال حاضر با هدف تامین نیاز رو به رشد انرژی از جمله برق در این منطقه، بیش از پیش به سوی استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر روی آورده‌اند.

با افزایش روز افزون جمعیت جهان و محدود بودن منابع انرژی و سوختهای فسیلی، کشورها با مشکل مصرف انرژی مواجه شده‌اند.

در حال حاضر، بحران ناشی از محدود بودن منابع انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی) و نیز افزایش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، کشورها و جوامع بشری را با تهدید روبرو کرده است.

این مساله ضرورت و اهمیت توجه به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را به ویژه در کشورهای آسیا-اقیانوسیه بیش از پیش برجسته می‌کند.

از دیگر سو، با افزایش نیاز روز افزون کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه به انرژی های پاک از جمله برق، استفاده از روشهای سنتی اقتصاد و استفاده حداکثری از منابع طبیعی بدون توجه به حقوق نسل‌های فعلی و آینده که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست می‌شود، دیگر پاسخ گو نیست.

در این حال، تا زمانی که یکی از مهم ترین اهداف اقتصاد سبز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر راه میانبری برای رسیدن به اقتصاد سبز به شمار می‌آید.

به استناد آمارها، نیاز کشورهای آسیایی به انرژی در سال ۲۰۳۰، دست‌کم ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

در این راستا هدف اصلی این مقاله، بررسی میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای پیشرو در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

استرالیا:

استرالیا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به شمار می‌آید.به گفته مقامات استرالیایی، این کشور تصمیم دارد تا سال ۲۰۴۰ دست‌کم ۹۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.

آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر، حدود سه چهارم انرژی مورد نیاز در شهر سیدنی از بزرگترین نیروگاه بادی این کشور تأمین می‌شود و ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه خورشیدی فراهم می‌کند.

مقامات استرالیایی بر این باورند که سیدنی این توانایی را دارد تا صد درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی سبز با هدف مبارزه با آلاینده‌های هوا و حفظ سلامت شهروندان خود تامین کند.

به باور کارشناسان، رونق اقتصادی ناشی از تولید انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با سوختهای فسیلی، تقریبا بیش از سه برابر سبب کارآفرینی در این منطقه می‌شود.

در حال حاضر مقامات استرالیایی می‌کوشند با استفاده از انرژی باد، برق مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز تجاری و ساختمان های اداری در ملبورن را تامین کنند.

نیوزیلند:

بر اساس آمارهای رسیده، نیوزلند به عنوان ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه استفاده از انرژی پاک به شمار می‌آید.

در حال حاضر مقامات نیوزیلند می‌کوشند تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار کربن را در این کشور به صفر برسانند. همچنین این کشور درصدد است میزان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را تا سال  ۲۰۳۵ به صددرصد افزایش دهد.

در حال حاضر نیوزیلند با استفاده از جدیدترین فن‌آوری‌ها، درصدد خداحافظی با سوخت‌های فسیلی و تامین بیش از ۸۰ درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق منابع تجدیدپذیر است.

در مهرماه سال جاری، بزرگترین و تنها پروژه مزرعه خورشیدی شناور نیوزیلند در تصفیه خانه فاضلاب در حومه شمالی اوکلند آغاز بکار کرد.

بنابر اعلام گزارش‌های خبری، این طرح که دست‌کم یک هکتار سطح آب را پوشش می‌دهد، متشکل از دو هزار و ۷۰۰ صفحه خورشیدی است که سالانه بیش از ۱۴ هزار مگاوات ساعت انرژی پاک تولید می کند که می‌تواند نیاز برای تولید برق ۲۰۰ خانه در طول یک سال را فراهم آورد.

کره جنوبی:

کره‌جنوبی هشتمین مصرف کننده انرژی در جهان به شمار می‌آید. این حجم از مصرف با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط مصرف انرژی در این کشور، لزوم توسعه روش‌های تولید انرژی‌های غیر فسیلی و تجدیدپذیر را بیش از بیش برجسته تر می‌سازد.

در حال حاضر کره‌جنوبی بر اساس برنامه‌ای ۱۵ ساله می‌کوشد مدل مصرف انرژی خود بر اساس استفاده از انرژی های فسیلی را تغییر دهد و تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی‌های تجدید پذیر را به ۲۰ درصد برساند.

اخیرا کره‌جنوبی پروژه ای را به ارزش ۴۸.۵ تریلیون وون (۴۳.۲ میلیارد دلار) برای ساخت بزرگترین نیروگاه بادی فراساحلی جهان تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرده است.

ژاپن:

دولت ژاپن اعلام کرد که قصد دارد در ۱۵ سال آینده در قالب طرحی برای رسیدن به انتشار صفر گازهای کربنی، خودروهای بنزینی را حذف کند.

به گزارش رویترز، ژاپن همچنین در قالب این طرح قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ سالانه به رشد اقتصادی سبز (غیرآلاینده) نزدیک به ۲ تریلیون دلاری برسد.

«راهبرد رشد سبز» به عنوان یک طرح اقدام به منظور تحقق تعهد اعلام شده یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن در ماه اکتبر (مهر) برای از میان برداشتن انتشار گازهای آلاینده تا اواسط قرن جاری مطرح شده است.

سوگا سرمایه‌گذاری‌های سبز به منظور کمک به احیای اقتصاد ضربه خورده از شیوع کرونا و هماهنگ ساختن ژاپن با اتحادیه اروپا، چین و سایر اقتصادهایی که هدف‌های بلندپروازانه‌ای در خصوص (کاهش) انتشار گازهای آلاینده تعیین کرده‌اند را به یکی از اولویت‌های مهم دولت خود تبدیل کرده است.

وزارت محیط زیست ژاپن می‌گوید این کشور به دنبال آن است تا انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از اهدافی که قبلا تعیین شده بود کاهش دهد.

ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی تا سقف ۴۵ گیگاوات برق از نیروگاهای بادی برون ساحلی (دریایی) تولید کند که به این ترتیب به سومین تولیدکننده برق بادی در جهان تبدیل شود.

هند:

جدیدترین گزارشها نشان می‌دهد، برای اولین بار در چهار دهه گذشته، انتشار کربن در این کشور کاهش یافته است.

به باور کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و شیوع بیماری کرونا، از مهمترین عوامل کاهش انتشار دی اکسید کربن در هند به شمار می‌آید.

هند از سال ۲۰۱۱ یک برنامه ملی با هدف تولید انرژی خورشیدی و از بین بردن افزایش آلودگی هوا را  آغاز کرد و جهت نیل به این هدف، در مناطق کویری، زمین‌های خشک و بدون استفاده در روستاها و شهرهای کوچک، صفحات خورشیدی نصب کرد.

همچنین با هدف تشویق مردم برای نصب صفحات خورشیدی بر روی پشت بام خانه‌ها، دولت مرکزی هند بین ۳۰ تا ۷۰ درصد هزینه نصب این صفحات را در قالب یارانه به خانواده‌ها می‌پردازد.

مالزی:

مالزی نیز با توجه به منابع محدود انرژی تجدیدناپذیر مانند نفت و گاز، حمایت از تامین انرژی تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی هسته‌ای، خورشیدی و آبی را مدنظر قرار داده است. این کشور همچنین می‌کوشد از تجهیزات انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده کند.

در سال ۲۰۱۹، وزارت انرژی و منابع طبیعی مالزی طرحی را برای تشویق و توسعه مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی کرد که بر اساس آن مصرف‌کنندگان می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌های خود، از انرژی خورشیدی جهت تولید برق مصرفی خود بهره مند شوند.

سنگاپور:

اگرچه سنگاپور کشور نسبتاً کوچکی است (جمعیت آن زیر ۶ میلیون نفر است) و مساحتی کمتر از شهر نیویورک را پوشش می‌دهد، سرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن بیش از انگلیس و چین است.

از دیگر سو به سبب شرایط آب و هوای سنگاپور، مردم این کشور مجبور به استفاده از تهویه مطبوع در بیشتر روزهای سال هستند که این مساله نشان می‌دهد نیاز این کشور به مصرف برق روز به روز در حال افزایش است.

اخیرا سنگاپور ساخت یک مزرعه فتوولتائیک خورشیدی شناور با ظرفیت حداکثر ۶۰ مگاواتی را در خلیج تنگه در غرب این کشور آغاز کرده است.

نبود مساحت کافی بر روی خشکی سبب شده است مقامات سنگاپور احداث مزرعه خورشیدی شناور را در دستور کار خود قرار دهند. این مزرعه خورشیدی مساحتی معادل ۴۵ زمین فوتبال را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران:

در کشور ما نیز با توجه به نیاز روزافزون به مصرف انرژی و کاهش منابع انرژی فسیلی، ضرورت حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت‌های برق رسانی و تامین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده استفاده از انرژی های نو همچون باد، خورشید، هیدروژن، زیست توده، زمین گرمایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، از ظرفیتهای زیادی برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برخوردار است.

کشورمان در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده ها قرار دارد.

جدیدترین آمارهای منتشرشده توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد، میزان برق تولید شده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور و بهره‌وری برق در دی‌ماه ۹۹ حدود ۸۸.۵ میلیون کیلووات ساعت بود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر موجب صرفه‌جویی معادل ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی شده و توانسته مانع از انتشار ۵۷ هزار تن گاز گلخانه‌ای شود. همچنین استفاده از این نوع انرژی‌ مانع از انتشار آلاینده‌های محلی به میزان ۰.۴ هزار تن شده است.

 براساس مطالعات پتانسیل‌سنجی از سال ۱۳۹۷ تاکنون شناسایی ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در کشور انجام شد.

در پایان می‌توان گفت اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولتها جهت فراهم سازی امکان دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در مناطق دورافتاده و روستایی می‌تواند سبب ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش فقر و برقراری عدالت اجتماعی در کشورهای آسیایی شود.

چنانچه دولتها بودجه کافی جهت اجرای فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق ساختمان‎های مسکونی، تجاری، کارخانجات، صنایع حمل و نقل و همچنین تصفیه آب فراهم آورند، می‌توان شاهد کاهش آلودگی های زیست محیطی و دستیابی به اقتصاد سبز در منطقه آسیا-اقیانوسیه بود./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا